Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin sanottuja suvun perinnenimiä toisina niminä pidetään parempina kuin muita nimiä?

Vierailija
21.02.2024 |

Eikä kyse ole varsinaisesti siitä mikä se nimi on, vaan siitä asenteesta, että se "suvussa kulkenut" nimi pitäisi antaa lapselle toiseksi nimeksi, koska muut ihmiset odottaa sitä. Nimeämisen pitäisi olla vain vanhempien asia. Ei niin, että vanhemmat painostuksen alla antaa lapsen toiseksi nimeksi sen Kalervo, koska niin on aina tehty kaikkien miespuolisten henkilöiden kohdalla ja lapsen isällä, isoisällä, isoisän isällä, sedällä ja serkuilla on kaikilla se sama toinen nimi 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni sai molemmat nimensä isoäideiltään. Etunimi jo kuolleelta isän äidiltä ja toinen nimi minun äidiltäni. Ja hyvin kauniit nimet sai. Ehkä olen sitten sentimentaalinen, mutta minulle tämä oli merkityksellisempää siihen verrattuna että olisin vaan paiskannut lapselle nimeksi Olivia tai Sofia niinkuin kaikki muutkin. Tarhassa ja koulussa sitten kymmenkunta kaimaa. 

Mitäs jos nämäkin on poimineet nämä nimet suvustaan?

Noita on annettu 2020-luvulla nimeksi siihen tahtiin että suurin osa ei tietenkään ole suvusta peräisin. Miten se nimi edes voisi *yleistyä* yhtäkkiä räjähdysmäisesti jos se olisi kulkenut kaikilla suvussa vuosikymmeniä? 

Mietipä miten monta sukulinjaa on jo yhdellä ihmisellä, saati kahdella.

Sofia, Aada tai Olivia eivät ole olleet isomummojen tai heidän vanhempiensa aikaan mitenkään harvinaisia nimiä, joten ei mikään ihme jos useimman suvusta joku sen niminen löytyy.

Vierailija
42/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän suvussa on kyllä perinnenimi ollut usein ensimmäinen nimi. Matti viidennessä polvessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni sai molemmat nimensä isoäideiltään. Etunimi jo kuolleelta isän äidiltä ja toinen nimi minun äidiltäni. Ja hyvin kauniit nimet sai. Ehkä olen sitten sentimentaalinen, mutta minulle tämä oli merkityksellisempää siihen verrattuna että olisin vaan paiskannut lapselle nimeksi Olivia tai Sofia niinkuin kaikki muutkin. Tarhassa ja koulussa sitten kymmenkunta kaimaa. 

Niinpä. Omasta suvustani löytyy myös mm. Sarah, Noel, Sofia ja Sofie, Amanda, Lucas, Amelia ja Isabella esivanhemmista, vaikka ne mielletään vaan niiksi nimiksi mitä kaikki muutkin antaa.

Vierailija
44/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en ymmärrä, miksi jotakuta ulkopuolista häiritsee se, että joku haluaa antaa lapsen toiseksi nimeksi suvussa kulkevan nimen. Eihän sitä toista nimeä juuri missään edes näe, mitä se muille kuuluu, vaikka olisi kaikilla sukulaisilla sama tai kuulostaisi jonkun ulkopuolisen mielestä vanhanaikaiselta/tylsältä?

Joillekin on tärkeää yksilöllisyys ja toisille yhteisöllisyys, kukin tehköön tyylillään.

Vierailija
45/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en ymmärrä, miksi jotakuta ulkopuolista häiritsee se, että joku haluaa antaa lapsen toiseksi nimeksi suvussa kulkevan nimen. Eihän sitä toista nimeä juuri missään edes näe, mitä se muille kuuluu, vaikka olisi kaikilla sukulaisilla sama tai kuulostaisi jonkun ulkopuolisen mielestä vanhanaikaiselta/tylsältä?

Joillekin on tärkeää yksilöllisyys ja toisille yhteisöllisyys, kukin tehköön tyylillään.

Nimikö yhteisöllisyyden tuo?

Jos joku perhe antaa yhden serkukset toiseksi nimeksi jonkun muun, hylätäänkö tämä porukasta?

Vierailija
46/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän kärjistävä lausunto, eikä asia ole ihan mustavalkoinen, mutta sanottakoon nyt sitten: Koska paremmissa suvuissa on usein aiemmissa polvissa esikuvia, joita (tai joiden muistoa) nuoret vanhemmat haluavat kunnioittaa. "Huonommissa" suvuissa edeltävät polvet koetaan etäisemmiksi tunnetasolla, eikä kukaan herätä erityisemmin nuoremman polven ihailua. Nimet ovat näissä suvuissa vain nimiä, tyhjiä sanoja. Ihmiset ihailevat rakkaudella ja merkityksellä latautuneita nimiä. 

Vierailija
47/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimilautakunta pitää lakkauttaa. Sivistysvaltiossa viranomainen ei puutu lapsen nimeämiseen millään tavalla.

Vierailija
48/54 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita on annettu 2020-luvulla nimeksi siihen tahtiin että suurin osa ei tietenkään ole suvusta peräisin. Miten se nimi edes voisi *yleistyä* yhtäkkiä räjähdysmäisesti jos se olisi kulkenut kaikilla suvussa vuosikymmeniä? 

Siis jos joku ei tosiaan vielä tiennyt niin nimistä löytyy ihan tilastoja pitkältä ajalta, ja kyllä niistä on täysin yksiselitteisesti nähtävissä, että nuo ovat nimiä, joiden esiintymisessä on nyt piikki. Kaikki eivät siis mitenkään voi olla iät ajat suvussa kulkeneita. Mammoilla ei taas nyt näköjään oikein leikkaa. 

Vierailija
49/54 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vanhemmat päättävät lapsen nimen. He voivat halutessaan päättää vuosisataisen perinteen. 

Eikä kukaan ihmettele, vaikka pojalle ei sitä Juhania toiseksi nimeksi laiteta. Paitsi silloin, kun vanhemmat päättävät, että tämä on Lemmy Grigor Jupsahta Mälkönen, silloin mietitään ja jopa suoraa kysytään, että eikö sitä Jupsahtaa olisi voinut korvata vaikka Johanneksella.

Vierailija
50/54 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli suvussa Sofioita 1900-luvun alussa useitakin, mutta enpä osannut omaa lasta 2000-luvun alussa nimetessäni ymmärtää, miten järkyttävän suosion nimi on saanut.

Vierailija
51/54 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä: mikä nimi "kuulostaa pierulta"?

En tiedä minäkään, mutta melestäni Sylvi kuulostaa oksennukselta.

Vierailija
52/54 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin sitten agitoi jonkun Sofia Olivian mammaa siinä määrin että piti alapeukuttaa. :D Voi teitä. 

Mitä jos mun lasten isovahemmat ja suvun perinnenimet ovat juurikin Sofia, Aino, Emma, Olivia, Emilia ja Oliver, Elias... Mikä tekee niistä huonommat antaa lapselle nimeksi kuin Lyydia, Ester, Margarita, Zuleima tai pojille vastaavasti Kaarlo, Johan, Unto, Nyrki...? Jos samoilla periaatteilla lapsensa kuitenkin nimeää.

Vierailija
53/54 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuja on erilaisia. Valitsimme lastemme toiset nimet kauempaa suvustamme. Kutsumanimet eivät ole suvun nimiä. Olemme olleet tähän ratkaisuun tyytyväisiä.

Vierailija
54/54 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä miten monta suk

Siis jos joku ei tosiaan vielä tiennyt niin nimistä löytyy ihan tilastoja pitkältä ajalta, ja kyllä niistä on täysin yksiselitteisesti nähtävissä, että nuo ovat nimiä, joiden esiintymisessä on nyt piikki. Kaikki eivät siis mitenkään voi olla iät ajat suvussa kulkeneita. Mammoilla ei taas nyt näköjään oikein leikkaa.

Laskepa esimerkiksi kuinka monta isovanhempien vanhempaa tai isovanhempaa yhdellä ihmisellä on. Kerro se kahdella niin saat tietää kuinka monta on kahdella ihmisillä eli molemmilla vanhemmilla.

Sitten jos mukaan otetaan vielä esimerkiksi ne isovanhempien vanhempien tai isovanhempien sisarukset, niin ei pitäisi olla mitenkään yllättävää jos molempien suvuista löytyy sitä Sofiaa ja muita nimiä.