Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin sanottuja suvun perinnenimiä toisina niminä pidetään parempina kuin muita nimiä?

Vierailija
21.02.2024 |

Eikä kyse ole varsinaisesti siitä mikä se nimi on, vaan siitä asenteesta, että se "suvussa kulkenut" nimi pitäisi antaa lapselle toiseksi nimeksi, koska muut ihmiset odottaa sitä. Nimeämisen pitäisi olla vain vanhempien asia. Ei niin, että vanhemmat painostuksen alla antaa lapsen toiseksi nimeksi sen Kalervo, koska niin on aina tehty kaikkien miespuolisten henkilöiden kohdalla ja lapsen isällä, isoisällä, isoisän isällä, sedällä ja serkuilla on kaikilla se sama toinen nimi 

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin on totuttu pitkän ajan kuluessa. Mikä olisi ihanampaa, kuin olla koulun ainoa Eufrosyne tai Kotivalo. :D

Vierailija
22/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei ihan noin suoraviivaisesti anneta lapselle toista nimeä, että olisi jokin tietty, jonka moni antaisi. Meillä tehdään aika usein niin, että otetaan esivanhempien nimiä, ensimmäisiä tai toisia ja annetaan vauvoille niitä toisiksi nimiksi. Jokainen valitsee kyllä ihan itse tekeekö näin ja kuka esivanhemmista saa luovuttaa nimensä uusiokäyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen suvussa kyseinen nimi on sellainen mistä tulee mieleen pieru. En todellakaan anna lapselleni mitään pierunimeä, joten se siitä.

Ei tule. 

Vierailija
24/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä kannattaa ennemmin antaa lapselle nimeksi Sipuiina tai Örkki ja mitä näitä muita viime vuosien älynväläyksiä on ollut. 

Vierailija
25/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä kannattaa ennemmin antaa lapselle nimeksi Sipuiina tai Örkki ja mitä näitä muita viime vuosien älynväläyksiä on ollut. 

Riitta-Sipuliina eli Ripuliina. 

Vierailija
26/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä onko ne mitenkään parempia. Ei mua hirveästi kiinnosta millä kriteereillä muut ihmiset lapsensa nimeävät. Joskus toki olen ihmetellyt jotain omaan korvaan mielikuvituksetonta nimivalintaa, mutta perheelle nimellä voi olla syvempi merkitys. Me valitsimme jokaiselle lapselle yhden täysin oman nimen, joka ei esiinny tiettävästi kummankaan suvussa (Serkkujen lapsilla ei (tiettävästi) ole samoja nimiä, vaikka sukumme on iso) ja kaksi nimeä joko suoraan suvuissa kulkevista nimistä tai suvuissa kulkevien nimien sisarnimiä. Suurin osa suvun nimistä on mun puolen suvussa kulkevia nimiä, koska lapset saivat isänsä sukunimen. Oikeastaan jokaisella lapsella on nimi tai kaksi mun suvun puolelta. Nämä suvusta valitut nimet ovat perinteisiä tai ajattomia.

Vierailija
27/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän nimipäätöksissä painaa 90% äidin mielipide ja 10% isän mielipide.

Vierailija
28/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koomisimpia on nää jotka antaa lapselle muodikkasti pari-kolme kansainväliseltä ja suorastaan herraskaiselta kuulostavaa etunimeä ja sitten sukunimi on tyyliä Löppönen. Oliver Emile Noah Löppönen. 

Vierailija
29/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksän suvussa oli tuollainen että jokaiselle pojalle annettiin tietty toinen nimi mikä oli myös isällä ja isoisällä. Perusteena oli juuri se niin sanottu sukuun kuuluminen. Ja näillä oli vielä kaikilla isänsä sukunimi. Minusta tosi tympeää, koska sillähän sivuutetaan kaikki muut sukuhaarat siitä lapsen nimeämisestä, ihan kuin se lapsi olisi vain sen yhden sukuhaaran jälkeläinen. Jos meillä olisi ollut eksän kanssa lapsi niin olisi sitten ollut ensimmäinen lapsi jolla on ihan muu toinen nimi.

Miehen suvussa ei tällaista ole, joten lapsemme on nimetty niillä nimillä mistä molemmat vanhemmat on pitäneet ja mikä sopii lapselle.

Vierailija
30/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koomisimpia on nää jotka antaa lapselle muodikkasti pari-kolme kansainväliseltä ja suorastaan herraskaiselta kuulostavaa etunimeä ja sitten sukunimi on tyyliä Löppönen. Oliver Emile Noah Löppönen. 

Millä tavalla Severi Kustaa Kullervo olisi parempi?

Vierailija
31/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni sai molemmat nimensä isoäideiltään. Etunimi jo kuolleelta isän äidiltä ja toinen nimi minun äidiltäni. Ja hyvin kauniit nimet sai. Ehkä olen sitten sentimentaalinen, mutta minulle tämä oli merkityksellisempää siihen verrattuna että olisin vaan paiskannut lapselle nimeksi Olivia tai Sofia niinkuin kaikki muutkin. Tarhassa ja koulussa sitten kymmenkunta kaimaa. 

Vierailija
32/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa Severissä? 

Vierailija
33/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa Severissä? 

Severi, Tuoveri tai Tämäveri.

Vierailija
34/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen sitä, miten monilla ihmisillä ei ole järki mukana lapsen nimeämisessä. Niin monet nimeävät lapsensa joko Milo Luca Oliveriksi tai sitten antavat toiseksi tai kolmanneksi nimeksi jonkun Irmelin tai Tapanin

Vierailija
35/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni sai molemmat nimensä isoäideiltään. Etunimi jo kuolleelta isän äidiltä ja toinen nimi minun äidiltäni. Ja hyvin kauniit nimet sai. Ehkä olen sitten sentimentaalinen, mutta minulle tämä oli merkityksellisempää siihen verrattuna että olisin vaan paiskannut lapselle nimeksi Olivia tai Sofia niinkuin kaikki muutkin. Tarhassa ja koulussa sitten kymmenkunta kaimaa. 

Mitäs jos nämäkin on poimineet nämä nimet suvustaan?

Vierailija
36/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen suvussa kyseinen nimi on sellainen mistä tulee mieleen pieru. En todellakaan anna lapselleni mitään pierunimeä, joten se siitä.

Tuollaisessa poikkeustapauksessa perinteen rikkomisen ymmärtää.

Vierailija
37/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin sitten agitoi jonkun Sofia Olivian mammaa siinä määrin että piti alapeukuttaa. :D Voi teitä. 

Vierailija
38/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei valittu lapsille kuolleiden sukulaisten nimiä eikä samaa toista nimeä, joka on ihan kaikilla.

Vierailija
39/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos nämäkin on poimineet nämä nimet suvustaan?

Noita on annettu 2020-luvulla nimeksi siihen tahtiin että suurin osa ei tietenkään ole suvusta peräisin. Miten se nimi edes voisi *yleistyä* yhtäkkiä räjähdysmäisesti jos se olisi kulkenut kaikilla suvussa vuosikymmeniä? 

Vierailija
40/54 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole erikseen etunimeä ja toista nimeä. Ne molemmat ovat etunimiä.