Yhden hitin ihmeitä?
Lapsuudessani Macarena, yhtyeestä ei aavistustakaan.
Kommentit (475)
joku mainitsi kate ryanin ja varmaan tarkoitti voyage voyage mut se mitä suomessa on kuultu ei ole sama asia kuin muu maailma
Eri ihmisethän tietenkin kokevat yhden hitin ihmeet kovin eri tavoilla, joku ehdottaa yhden hitin ihmeeksi sellaista, josta joku muu ei ole kuullutkaan eikä siis pidä hittinä ollenkaan, joku taas ehdottaa yhden hitin ihmeeksi artistia, josta toinen sitten alkaa luetella, että olihan sillä tämä ja tämä ja tämä kappale, jotka sitten taas ensimmäisen mielestä eivät ole mitään hittejä. Me katsomme asiaa niin omista kuplistamme, turha noista on ruveta kiistelemään.
Mutta yllättävän paljon yhden hitin ihmeitä joka tapauksessa on. Itselleni tuli tässä mieleen sellainen näkökulma, että joskus vuosia sitten päätin listata kaikki C-kaseteille äänittämäni kappaleet esiintyjän mukaan ja sitten laskea tilaston, kuinka monta kappaletta miltäkin esittäjältä on ja keneltä on eniten. Hämmästyin, kun huomasin, kuinka monelta esittäjältä kaseteillani oli vain yksi kappale. Monet aitoja yhden hitin ihmeitä, joilta en tuntenutkaan muuta kuin juuri sen yhden hittikappaleen, joskin tietysti joitakin oli sellaisiakin, joilta vain sattumalta en ollut saanut äänitetyksi muita kuin yhden kappaleen. Taisi olla niin, että suurin osa kaseteillani olevista kappaleista oli todellakin esittäjältä, jolta minulla oli vain yksi kappale.
Voi olla, että se laskelma on minulla jossain tallessakin, vaikka ei kaappien periltä ainakaan tähän hätään löydy. Itse kasetit ovat kyllä tallessa, vaikka niillä en sinänsä mitään enää tee, kun ei oikeastaan ole laitetta, jolla niitä voisi kuunnella, ja kaikki löytyy nykyään joka tapauksessa youtubesta paremmalla äänen laadulla. C-kasetit ovat vain muistoesineitä, mutta eivätpä tilaakaan vie kuin yhden kenkälaatikollisen.
Muutama kaseteiltani löytyvä esimerkki selvistä yhden hitin ihmeistä:
Del Shannon - Runaway (tämähän on se jokseenkin kaikkien yhden hitin ihmeitten kantaisä, tyyppi teki nuorena poikana megaluokan hitin, eikä häneltä sitten sen jälkeen kuultu oikeastaan yhtään mitään)
Chris Isaac - Wicked game (no ei aivan puhdas yhden hitin ihme, olihan sitten ainakin Blue hotel)
R.E.M. - Losing my religion (ei kaikkien mielestä yhden hitin ihme, mutta minusta jokseenkin)
Timo Kojo - Nuku pommiin
Europe - The final countdown (oliko noilla joku muukin pikkuhitti?)
Bonnie Tyler - Holding out for a hero
Pet shop boys - Its a sin (no ei tämäkään tietenkään kaikkien mielestä ole yhden hitin ihme, minusta on...)
Fool's garden - Lemon tree
Crash test dummies - Mmm mmm mmm mmm
Tekisi mieli mainita myös Raptori - Oi beibi, mutta niillähän oli sentään myös Oi beibi 2. (Ja sekin on kasetillani.)
Erikoismaininnan ansaitsee Alphaville ja Forever young. Sitä minulla ei ole kaseteillani, koska en edes ole koskaan pitänyt siitä, ja siihen minulla on vielä sellainen erityissuhde, että eräs opiskeluajan kämppikseni kuunteli tuota Alphavillen levyä jatkuvasti, eikä edes koko levyä, vaan laittoi aina uudestaan vain sen yhden kappaleen soimaan suureen ääneen. Ja sitten vielä hoilasi sen mukana, ja kaiken huippu oli, että ei hän juurikaan osanut laulaa eikä oikeastaan edes osannut sen sanoista muuta kuin kertosäkeen.
Eero Raittinen ja Vanha holvikirkko.
Vierailija kirjoitti:
Cornershop Brimful of Asha
Ja siitä nimenomaan Fatboy Slimin eli Norman Cookin remiksaus. Se oli se hittiversio ja brittiykkönen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä(kään) tapauksessa bändin suurin hitti ei ole bändin paras biisi. Tässä se paras:
Vierailija kirjoitti:
Olihan näillä lisäksi se biisi, jossa ne vei mun sanomalehden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan näillä lisäksi se biisi, jossa ne vei mun sanomalehden.
Joo, israelism nimellä tuessa. Perkle saa lehteäkään rauhassa lukea!
Gene Pittney vai miten kirjoitetaan?
Secret service, Flash in the night
Cornershop Brimful of Asha