Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomi opinnot

Vierailija
20.02.2024 |

Hei sosionomi opiskelijat tai sieltä jo valmistuneet!

Aion hakea yhteishaussa sosionomiksi, mutta en pääse ainakaan yo-todistuksellani kun on pitkä litania a:ta ja b:tä vain. Te jotka olette päässeet pääsykokeella, minkälainen se oli? Oliko kokeessa matikkaa? En nimittäin osaa matikkaa YHTÄÄN. 

Mietin myös jos en pääse kouluun vielä, että menisin sitten polkuopiskelijaksi tai avoimeen amk.

Kertokaa miten te olette päässeet opiskelemaan ja minkälaista opiskelu on ollut.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koulussa jo opetettu mitä tällainen zozionomi tekee?

Miten niin onko jo opettettu? Ei ap vielä ole sinne edes hakenut.

Sosiaalialalla tarvittavaa osaamista kuvaavat kompetenssit ovat:

Sosiaalialan eettinen osaaminen

Asiakastyön osaaminen

Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen

Kriittinen ja osallistuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen

Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

Vierailija
22/26 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opiskelemaan sosionomiksi 2020 ja nyt olen viimeinkin valmistumassa. Olen myös ollut mukana järjestämässä pääsykokeita. Pääsykoe on periaatteessa sama kaikilla aloilla, mutta alasta riippuen voi kokeesta puuttua joku osa. Esimerkiksi terveys- ja sosiaalialalle hakevan matematiikan osuus ei ole yhtä laaja kuin esimerkiksi kemian alaa opiskelemaan hakevan. Matematiikka on vain yksi osa koetta, joten ei ole niin vaarallista, jos se osuus menee vähän huonommin. Opiskeluissa ei matematiikkaa tarvitse perus plus- ja miinuslaskuja enempää.

Olen tykännyt opinnoista ja huomannut itsessänikin kasvua niiden myötä. Ainoa, että opinnäytetyön tekeminen tökkii ja sen takia on valmistuminenkin viivästynyt. Kannattaa varautua siihen, että  ensimmäisenä vuotena käydään läpi elämäsi kipupisteitä. Lisäksi vaitiolovelvollisuus/luottamus luokkakavereiden kanssa on ehdoton. Kolmen ja puolen vuoden aikana tuli kyllä tutustuttua itseensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen työllisyys alalla on? Löytääkö työpaikan helposti?

Vierailija
24/26 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukuraattori voi olla sosionomi. 

Vierailija
25/26 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuortenkodissa ohjaajana myös. 

Vierailija
26/26 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen työllisyys alalla on? Löytääkö työpaikan helposti?

Tässä tuntuu olevan paljon eri kokemuksia. Jotkut kertovat etteivät töitä ole hakemisesta huolimatta löytäneet (jos ei kolmivuoroon halua), mutta itse työllistyin helposti kun viitisen vuotta sitten valmistuin (ja päivätyötä olen tämän ajan tehnyt). On siis varmaan alueellisia eroja.