Hyvä työhakemus
Mitä yli 10 vuotta työttömänä olleen alanvaihtajan kannattaa kirjoittaa työhakemukseen?
Ideoita, vinkkejä pyydän.
Työnhakuoppaista ei ole apua tähän ongelmaan.
Kommentit (29)
Kerro miksi se ala tai työ kiinnostaa erityisesti ja mitä tulevaisuudelta suunnittelet työn suhteen.
Jos sinulla on kokemusta jostakin sellaisesta josta on hyötyä ko. työssä niin sellaisetkin voi tueksi laittaa. Joskus elämänkokemusta voi olla kertynyt myös harrastuksista tai on erityistä ymmärrystä joidenkin asioiden tai aihepiirien suhteen. Jos on todellakin itsevarma niin kannattaa kyllä mainita myös se mitä itse voi antaa muille työyhteisössä.
Onko sinulla alanvaihtajana koulutus jo olemassa?
Kerro vahvuuksistasi työntekijänä ja miten se on näkynyt edellisissä töissä. Kerro mikä motivoi sinua juuri tälle alalle ja miten motivaatiosi näkyy käytännössä. MIksi olisit hyvä työntekijä vaikka olet uusi alalla?
Kannattaa lähteä kurssin kautta liikkeelle. TE-toimistolla on jatkuvasti kursseja, joilla opetellaan työhakemuksen ja cv:n tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla 10 vuotta työtön?
Jos on muualla kuin valtiolla töissä niin on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Tunnen yhden joka meni eka kerran töihin 49 vuotiaana. Pääsi eläkkeelle 54 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lähteä kurssin kautta liikkeelle. TE-toimistolla on jatkuvasti kursseja, joilla opetellaan työhakemuksen ja cv:n tekoa.
Microsoft hakee ilmaista työntekijää te-toimiston kautta. Palkkana työn ilo ja työmarkkinatuki.
Miten niin työnhakuoppaista ei ole apua?
https://barona.fi/blogi/miten-alanvaihtaja-voi-loistaa-tyonhaussa
https://www.montevista.fi/viisi-vinkkia-salaisuus-alanvaihtajan-tyonhak…
https://duunitori.fi/tyoelama/tyonhakuopas/ansioluettelo/taitopohjainen…
https://www.rastorinst.fi/rastor-instituutti/blogi/alanvaihtajan-ansiol…
Millaista työtä haet?
- Kaikki käy
Milloin voisit aloittaa?
- Heti
Kerro jotain itsestäsi?
- Olen liikunnallinen ja innokas oppimaan uutta
Mitkä ovat vahvuutesi?
- En luovuta ikinä
Entä heikkoutesi?
- Stressaannun helposti
Millaista työtä haet?
- Teen mitä vaan
Milloin voisit aloittaa?
- Vaikka huomenna
Kerro jotain itsestäsi
- Tämmöinen tavallinen tallukka oon
Mitkä ovat vahvuutesi?
- Rehellisyys
Entä heikkoutesi?
- Laiskistun jos pitää olla liikaa paikoillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Tunnen yhden joka meni eka kerran töihin 49 vuotiaana. Pääsi eläkkeelle 54 vuotiaana.
Itse olen 38 ja en ikinä ollut töissä ja vain peruskoulun käynyt. Mutta en periaatteessa ole ollut tekemättä mitään, kuntouttavaa ja työkokeilua vuoronperään. Pisin jakso jolloin en tehnyt mitään oli puolitoista vuotta. Olen todennut että en kelpaa palkkatöihin. Koulutusta en voi hankkia koska en opi asioita enkä läpäise näyttöjä.
Miten laittaa hakemus siinä mielessä ettei mistään ole mitään kokemusta ja hakee esimerkiksi toimistosiivoojan työtä?
Olen törmännyt kysymykseen että miksi juuri minä tuohon työhön. Tosi vaikea koska mulle kelpaa työ kuin työ. En osaa erottua joukosta.
Ja käyty kaikki työnhakukurssit läpi. Niissä opetettiin lähinnä miten feikataan eri persoonaa,sitä en osaa.
Miksi haet juuri tätä työtä?
Että sais rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Että sais rahaa.
Tuo ei ole hyvä perustelu kun rahaa saa muutenkin, tekemättä mitään:D
Suhteet ja suosittelijat on ainoa hyvä työhakemus.
Aiemmasta työkokemuksesta voi hakea sellaisia asioita, mitkä ovat positiivisia myös haetun työn kannalta. Mitä sellaista olet tehnyt tai osaat, mitä kuvittelet työssä tarvittavan? Jos sinulla on joku sopiva syy sille, että et ole ollut töissä, voi senkin kertoa, vaikkei se välttämätöntä ole. Aukko CV:ssä voi kuitenkin ihmetyttää, joten ehkä sitä on hyvä avata jotenkin. Kerro hyvistä ominaisuuksistasi ja miten ne näkyvät työssä.
Vierailija kirjoitti:
Että sais rahaa.
Olin laittanut avoimen hakemuksen vuokrafirmaan. Soittivat sitten yksi päivä ja sanoivat että ois tämmönen homma kiinnostaako. Sovittiin haastattelu ja tuli kova tenttaaminen että miksi hait juuri TÄHÄN tehtävään. Öö, koska te sitä tarjositte ja olin laittanut hakemukseen muutenkin että avoin joka hommalle. Luulin että kun on kyse niinkin yksinkertaisesta hommasta kuin siivous että tehdään suunnilleen soppari samantien. Mulla myös ennestään kokemusta.
Jotenkin hämmensi toi vastaanotto niin paljon että ehkä ulosantini oli sen vuoksi huono ja en saanut työtä. En tiennyt että siivoojankin täytyy olla nykyään supliikki ja ulospäinsuuntautunut hymyilevä nauris.
Ihmettelen kyllä rekrytoijien kysymyksiä että miksi haluan töihin ja juuri heille. Varsinkin jos on kyseessä sellaiset työt mihin ei tarvitse koulutuksia. Luuleeko rekrytoija että tällöin hakijalla muka olisi varaa valita työpaikkansa, jos ei ole kouluja käynyt? Vai olisiko kyse kuitenkin siitä että työnhakijoita on niin paljon, jopa niihin ns p*skahommiin että etsitään vaan sitä mysteeristä hyvää tyyppiä.
Millaista työtä haet? Kirjoita itsestäsi, mitkä ovat vahvuutesi. Millaiset ovat oppimiskykysi ja sellaisia hyviä ominaisuuksia. Kannattaa olla itsevarma mutta realistinen ainakin.