Kuinka suuri riski on jättäytyä hetkeksi pois työelämästä?
Olen hyvin uupunut ja tarvitsen toipumisaikaa. Unettomuus ja ahdistus vaivaa päivittäin. Työt on joka tapauksessa loppumassa nykyisestä paikasta kun firma meni konkurssiin. Pystyisin elää säästöillä helposti vaikka puoli vuotta, kannattaako? Pelkään etten saa enää ikinä töitä jos en nyt väen vängällä ole etsimässä uutta työpaikkaa. Kun olen kuullut että työtä saa paljon helpommin, jos on jo töissä. En tiedä, mikä on totuus? Ja milloin on aika laittaa terveys edelle.. jokainen päivä on nyt selviytymistaistelua.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin alasta. Sote-alalle pääsee takaisin vaikka olisi maannut kotona viisi vuotta, ankaran kilpailun aloilta sen sijaan putoaa helposti lopullisesti.
Ei ole kumpaakaan ääripäätä.
Saikulle vaan ja toipumaan. Joki kuolet töitten ääreen nopeammin kuin hitaasti.... tai toivut ja opettelet uuden tavan elää ja tehdä töitä, ehkä jaksat vanhuuteen asti.
Siitä sitten valitsemaan!
Riippuu myös siitä, teetkö jotain sellaista työtä, mitä pystyy tekemään ilman suurta yritysorganisaatiota takana.
Siis esimerkiksi niin, että jos on siivousalalla, voi hyvin palata tauon jälkeen työelämään niin, että alkaa tehdä vaikkapa kotisiivouksia kuluttaja-asiakkaille. Siis vaikka ei saisikaan työpaikkaa. Silloin työpaikkaa ei tarvitse saada, vaan sen voi luoda itse.
Samoin vaikkapa konsulttityyppistä työtä saattaa pystyä hyvinkin myymään yrityksille, jotka vielä ehkä mieluummin ostavat konsulttityötä palveluna kuin että palkkaisivat siihen jonkun. Toki silloin täytyy yleensä olla konsulttivastuuvakuutus mutta se ei ole ongelma. Esim. meidän osuuskunnassa on varmaan ainakin kolmasosa liikevaihdosta konsulttityönä tehtyä ja konsulttivastuuvakuutukset on luonnollisesti olemassa.
Mutta jos olet ihan täysin sen varassa, että antaako joku sulle töitä, niin silloin olet täysin sen antamisen varassa.
Loppuun vielä se, että ikä vaikuttaa myös. Edelliset esimerkit on sellaisia, että niissä ratkaisee osaaminen ja ammattitaito. Ei asiakas kysy kotisiivoojalta tai konsultilta, minkä ikäinen olet, vaan paljonko työsuoritus maksaa.
No en kyllä jäisi säästöille vaan saikulle. Tuon virheen tein joskus itse, sitten se sairaspäiväraha laskettiinkin niiden nollatulojen vuoksi miniminä ja kaikki säästöt oli siis käytetty.. olin kaikkiaan vuoden pois työelämästä. Jouduin myymään autot sun muut että pärjäsin, ei paljoa helpottanut oloa sekään stressi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin alasta. Sote-alalle pääsee takaisin vaikka olisi maannut kotona viisi vuotta, ankaran kilpailun aloilta sen sijaan putoaa helposti lopullisesti.
En nyt tiedä mitä tarkoitit, mutta työuupumuksen hoitaminen ei ole "kotona makaamista". Tai no on sitäkin, mutta ihan syystä. Jos työuupumuksen jättää hoitamatta, pahimmassa tapauksessa siitä voi seurata pysyvä työkyvyttömyys.
Hetki on suhteellinen käsite. Myin talon ja muutin pienelle kylälle vuokralle ilman tietoakaan työpaikasta. 6kk pidin kesälomaa enkä edes ilmottautunut työkkäriin. Syksyllä löysin uuden työpaikan, työmatka reilu 20km. Nyt olen ollut neljä vuotta siinä töissä koneistajana. Nyt pieni talo hakusessa mutta ei kiireellä, lainaa en jokatapauksessa tarvitse.
Saikulle tai työttömäksi. Ei kannata säästöjä törsiä, varsinkaan jos niitä vain noin vähän.
Olin puoli vuotta virkavapaalla ja sitten kerran sairasulomalla neljä kuukautta. Ei vaikuttanut työhommiin mitenkään.
KANNATTAAKO-trolli vauhdissa. Ei voi sanoa, mikä kannattaa ja mikä ei, koska se vaatisi meedion taitoa.
Ellet tiedä, mikä on tälläkään hetkellä kannattavaa... Et tule sitä tulevassakaan nykyhetkessä tuntemaan.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä jäisi säästöille vaan saikulle. Tuon virheen tein joskus itse, sitten se sairaspäiväraha laskettiinkin niiden nollatulojen vuoksi miniminä ja kaikki säästöt oli siis käytetty.. olin kaikkiaan vuoden pois työelämästä. Jouduin myymään autot sun muut että pärjäsin, ei paljoa helpottanut oloa sekään stressi.
Joo siis sitä meinasin että sairauslomalle ainakin alkuun. Ei oikein pää toimi. Mutta siis säästöjäkin on ettei sen puoleen ole hätää. Rahattomuus on kyllä yksi iso tekijä lisäämään stressiä, harmi että sulla meni noin. Ap
Pystyisitkö opiskelemaan jotain, niin että cv: ssä ei olisi aukkoa, vaan olisitkin ollut opintovapaalla? Joko jotain omalla alalla hyödyllistä tai vaikka jotain kieltä. Tai joku osa-aikainen työpaikka? Ei työtodistuksessa lue, millä tuntimäärällä sun sopimus on ollut.
Näin saisit lisää vapaa-aikaa, mutta silti säilyisi joku viikkorytmi ja ei tulis aukkoja cv:hen.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö opiskelemaan jotain, niin että cv: ssä ei olisi aukkoa, vaan olisitkin ollut opintovapaalla? Joko jotain omalla alalla hyödyllistä tai vaikka jotain kieltä. Tai joku osa-aikainen työpaikka? Ei työtodistuksessa lue, millä tuntimäärällä sun sopimus on ollut.
Näin saisit lisää vapaa-aikaa, mutta silti säilyisi joku viikkorytmi ja ei tulis aukkoja cv:hen.
On mulla parikin paikkaa mistä saisin osa-aikaisia hommia ainakin kesän aikaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olin puoli vuotta virkavapaalla ja sitten kerran sairasulomalla neljä kuukautta. Ei vaikuttanut työhommiin mitenkään.
Tai itse asiassa tuo pitkä sairausloma paransi työhommiani ja työtehtäviä jaettiin useammalle henkilölle. Pomot tajusivat, että nyt on kuormitettu yhtä henkilöä liikaa. Työkaverit olivat tyytyväisiä, kun tulin takaisin ja otin sitten suurimman vastuun hommista, mutta työtaakkaani kuitenkin vähennettiin.
Jäin vakipaikasta äitiyslomalle 20 vuotta sitten. Monta lasta pienellä ikäerolla ja yritys meni konkkaan juuri kun nuorinkin oli täyttämässä 3v ja minä palaamassa töihin. Oman alan töihin en ole sen jälkeen päässyt mutta olen tehnyt erilaisia määräaikaisia töitä sen jälkeen (toimistotöitä, asiantuntijatöitä) yhteensä noin 3 vuoden verran pätkissä. Vaikea löytää töitä koska yli 50 v naista ei vaan jostain syystä haluta palkata. Mutta esim päiväkotiin ja kouluun pääsee yllättävän hyvin sijaistamaan ja ehkä niistä saa jossakin kohden pidempiäkin sijaisuuksia. Eli minulla edes 10v työttömänä cvssä ei ole estänyt löytämästä määräaikaisia töitä. Tsemppiä ap. Ota sairaslomaa/ole työttömyyskortistossa heti ja käytä säästöjä vasta jos et noilla pärjää. Mutta hoida itsesi kuntoon ja levähdä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin vakipaikasta äitiyslomalle 20 vuotta sitten. Monta lasta pienellä ikäerolla ja yritys meni konkkaan juuri kun nuorinkin oli täyttämässä 3v ja minä palaamassa töihin. Oman alan töihin en ole sen jälkeen päässyt mutta olen tehnyt erilaisia määräaikaisia töitä sen jälkeen (toimistotöitä, asiantuntijatöitä) yhteensä noin 3 vuoden verran pätkissä. Vaikea löytää töitä koska yli 50 v naista ei vaan jostain syystä haluta palkata. Mutta esim päiväkotiin ja kouluun pääsee yllättävän hyvin sijaistamaan ja ehkä niistä saa jossakin kohden pidempiäkin sijaisuuksia. Eli minulla edes 10v työttömänä cvssä ei ole estänyt löytämästä määräaikaisia töitä. Tsemppiä ap. Ota sairaslomaa/ole työttömyyskortistossa heti ja käytä säästöjä vasta jos et noilla pärjää. Mutta hoida itsesi kuntoon ja levähdä.
Hyvä tietää. Itse olen vielä aika paljon nuorempi, ja luotan kyllä siihen että aina jotain työtä löytyy. Mutta löytyykö enää sitten koulutusta vastaavaa tai muuten mieluista, se onkin eri asia. Ap
Mene työterveyteen. Saat työuupumuksen vuoksi sairauslomaa.