Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsu todistamaan 600 euron uhkasakolla. En enää ilmianna yhtäkään rikollista

Vierailija
19.02.2024 |

Kolme vuotta sitten tapahtunut asia, jonka johdosta tuli viikko sitten kutsu todistamaan uhkasakon kera. 

Ei tässä muuten mitään, mutta olen muuttamassa toisella puolella Suomea, kaikki muuttojärjestelyt tilattu palveluineen jotka yhärinä olen joutunut kustantamaan kun omaa autoa eikä kantajia ole. Tämä tarkoittaa sitä, että muutto jää hoitamatta ja olen lapsineni tyhjän päällä. Mutta ei, todistus on mentävä antamaan. Kyseessä rattijuoppo jonka käräytin.

Näinkö tämä menee Suomessa? 

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on oikeus todistajan palkkioon. Ilmoitat oikeudelle menetetyt palkkatulot ja matkakulut ko. päivältä. Voit helposti kertoa (valehdella) tuplat todellisiin kuluihin verrattuna. Ei niitä kukaan tarkista. Joku "kumileimasin" ne hyväksyy automaattisesti. Kokemusta on.

Kuitit on toimitettava. Eli älähän nyt.

Meillä työn puolesta käydään todistamassa, niin ei tarvitse kuitteja toimitella, kun palkkataso on tiedossa. Voihan olla, että muilla käyttävät vaikkapa tulorekisteriä aplakn tarkistamiseen.

Vierailija
22/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä hyvin poikkeuksellista Jos rattijuoppausasiassa todistajan täytyy mennä paikan päälle. Yleensä riittää että poliisi suorittaa pikaisen kuulustelun joko puhelimessa tai läsnä ollessa. Valtiohan tosiaan maksaa matkakulut ja ansion menetykset, jos lähdet oikeuteen että voi olla ihan kannattavaakin siirtää sitä muuttoa jos se nyt on mahdollista eivät ne käräjäoikeuden istuntopäivät niin yllättäen tule.

Tämä kutsu tuli viikko sitten. Joten kyllä tuli yllättäen kolmen vuoden jälkeen. Kuten sanoin, muutto jää tekemättä. Välimatkojen ja menetettyjen kustannusten myötä olen pa ja sen lisäksi taivasalla.

Ap

Älä valehtele. Yhtäkään "rattijuttua" ei käsitellä vasta kolmen vuoden kuluttua. Muutenkin ne menevät pääosin kirjallisena menettelynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuslaitos maksaa bussilipun vaikka rovaniemeltä helsinkiin ja takaisin.

Oikeestihan oot vaa laiska etkä jaksa mennä.

Mitä opit? Älä puutu muiden asioihin.

Vierailija
24/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin rattijuopon silmin näkijä kun ajoi autonsa ojaan kotini lähellä.  Poliisit tuli paikalle mutta "minä en nähnyt mitään" .  Yrittivät kyllä todistajaksi mutta pitäisi riittää kun rysän päältä saivat kiinni.  

Silmin näkijä? Miten olisi yhdys sanat? 

Vierailija
25/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. on siis saanut häädön ja nyt yrittää siirtää häätöpäivää saduilla oikeuteen menosta.

Vierailija
26/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on tullut kutsu todistamaan, sen perusteella en aio koskaan ilmoittautua todistajaksi rikoksella. 

Vierailija
27/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä hyvin poikkeuksellista Jos rattijuoppausasiassa todistajan täytyy mennä paikan päälle. Yleensä riittää että poliisi suorittaa pikaisen kuulustelun joko puhelimessa tai läsnä ollessa. Valtiohan tosiaan maksaa matkakulut ja ansion menetykset, jos lähdet oikeuteen että voi olla ihan kannattavaakin siirtää sitä muuttoa jos se nyt on mahdollista eivät ne käräjäoikeuden istuntopäivät niin yllättäen tule.

Tämä kutsu tuli viikko sitten. Joten kyllä tuli yllättäen kolmen vuoden jälkeen. Kuten sanoin, muutto jää tekemättä. Välimatkojen ja menetettyjen kustannusten myötä olen pa ja sen lisäksi taivasalla.

Ap

Älä valehtele. Yhtäkään "rattijuttua" ei käsitellä vasta kolmen vuoden kuluttua. Muutenkin ne menevät pääosin kirjallisena menettelynä.

Ahaa. Minä en tiedä näistä mitään. Tapahtuneesta on kuitenkin yli kolme vuotta, ja käsittely tulee nyt. Todistan myös varkautta tuossa asiassa. No, ihan sama. Ole uskomatta.

ap

Vierailija
28/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin rattijuopon silmin näkijä kun ajoi autonsa ojaan kotini lähellä.  Poliisit tuli paikalle mutta "minä en nähnyt mitään" .  Yrittivät kyllä todistajaksi mutta pitäisi riittää kun rysän päältä saivat kiinni.  

Silmin näkijä? Miten olisi yhdys sanat?

Todistajiltakaan ei voi vaatia liikoja. Jäisi monet tuomiot antamatta.

Vierailija
29/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä valehtele. Yhtäkään "rattijuttua" ei käsitellä vasta kolmen vuoden kuluttua. Muutenkin ne menevät pääosin kirjal

Huoh. Nyt sitten keksit heittää vielä varkauden samaan "keissiin"? Et sitten heti osannut tätäkään kertoa.

Vierailija
30/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulta muutto jää tekemättä. Ota järki käteen. Soitat muuttofirmaan ja kerrot tilanteen. Pyydät toisen muuttomiehen sieltä.  Sitten ilmoitat oikeudelle sinulle tulleesta lisämaksusta.

Toinen vaihtoehto on, että pyydät jotain läheistäsi tuuraamaan sinua muutossa.

Voit myös soittaa oikeuteen ja kysyä onko mitään vaihtoehtoja paikalle tulemisen kanssa. joskus pelkkä kirjallinen todistuskin voidaan sallia, tai etäyhteys.

Asiasi ei tällä palstalla ratkea: sinun pitää itse toimia irl:issä

Vierailija
31/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitelläänkö rattijutut siis yleensä nopeasti? Itse olin todistajana alaikäiseen  kohdistuneessa väkivaltarikoksessa, käräjät oli 2,5 vuotta tapahtuman ja rikosilmoituksen jälkeen. Ehkä sen käsittelyä sitten hidasti muutaman ojaan ajaneen rattijuopon tuomitseminen? 

Vierailija
32/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on järjestettävissä. Todistajalle maksetaan matkat ja kotimaanpäiväraha.

Vierailija
33/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voihan siinä olla nipussa useampi juttu. Itse käräytin eroprosessin tiimellyksessä anopin ratista ja jouduin todistajaksi oikeuteen - samalla selvisi, että akka oli jäänyt myös kiinni myymälävarkaudesta Alkossa.

Oikeudessa oli myyjä todistamassa, että pulloihin oli juuri samana päivänä liimattu hälyttimet eikä näin ollen selitys "unohtui eiliseltä ostokset laukkuun" tehonnut. Voi vain kuvitella kuinka paljon senkin otuksen (ei olisi ainakaan rahasta olla kiinni) muumimammalaukussa oli kannettu tavaraa kassojen ohi aikojen saatossa. No, mamma sai reilun 6000 sakot + todistajien korvakset päälle - lämmitti mieltä, vaikka ero olikin jo tuolloin hoidettu.

Vierailija
34/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olisit rkoksen uhri, susta olisi ok, että todistajaa ei kiinnosta kertoa poliisille, mitä tapahtui?

Vierailija
35/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tunget nokkasi muiden asijoihin?

Vierailija
36/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin samaan lopputulokseen. En enää ikinä suostu sietämään sellaista käytöstä, jota sain osakseni oikeussalissa. Oli täysin asiatonta siihen verrattuna, että en tehnyt mitään muuta kuin ollut näkemässä mitä tapahtui. 

Vierailija
37/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei kannata ikinä joutua todistajaksi. Monessa oikeudenkäynnissä todistaja joutuu maksamaan suuremman sakon kuin rikoksen tehnyt.

Mitähän meinaat. Jos menen todistajaksi niin en maksa mitään sakkoja. Jos EI mene niin on ihan oikein että maksaa reilusti sakkoa. Jos antaa väärän todistuksen on ihan oikein että saa ehdollista ainakin puoli vuotta. 

Vierailija
38/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeessä sää olet muuttamassa ja mistä, kun toiselle puolelle Suomea eikä KäO ole sielläkään kuin satojen kilometrien päässä? Pohjoisessa on kyllä huono oikeuspaikkatilanne, jos sinne muutat (Rovaniemi ja Kemi).

Vierailija
39/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuosia sitten näin liikenneonnettomuuden ja ilmoitin paikalle tulleille poliiseille itseni todistajaksi. Se oli virhe. Jouduin parin muun tyypin kanssa odottamaan oikeudenkäynnissä n.8 tunnin ajan vuoroani ruhtinaallisella 16 euron palkkiolla. Kaikenkaikkiaan oli paska kokemus. Enää en toimisi näin.

Vierailija
40/66 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä muuttoa voi tehdä pari päivää aikaisemmin tai myöhemmin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi