Miten voin aloittaa lestadiolaisuuden?
Kommentit (67)
Mitä jos nyt aluksi riisuisit alushousut... Takaisin voit ne laittaa noin kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Tee kakskymmentä lasta.
Harvalla lestadiolaisellakaan on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lestanaisilta pillua.
Jos on myöntyväisen kanssa naimisissa oleva lestadiolaismies, niin kyllä ;)
Eikä tarvitse niin halutakaan, kyllä miehelle pitää "antaa" ettei aja uskottomuuden syntiin.
Ei pidä paikkaansa. (Jos joku yrittäisi tuota minulle, varmaan tulisi oikeasti turpaan, vaikka en ole ikinä vetänyt ketään turpaan. Onneksi tuli itsepuolustuskurssi käytyä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää uskoa synnit anteeksi jollekulle lestadiolaiselle. Sitten vaan ehkäisy, meikit ja alkoholi pois. Tiukat muotivaatteet pitää olla, ei muuten kuulu porukkaan.
Äh, anna olla, ei susta sellaista tule vaikka yrittäisit, siihen pitää kasvaa. Tiedätkö edes miten he puhuvat?
Ei tarvi olla muotivaatteita. Ei ainakaan teini-iän ylittäneillä. Kiinnostaa tietää, että jätitkö lestadiolaisuuden teini-ikäisenä? Puhutaan ihan normaalisti.
En ole ikinä ollu vl. Asuin paikkakunnalla, jossa heitä oli enemmistö. Voidaan puhua ihan normaalisti, mutta kyllä teidän sen verran pitää kestää kritiikkiä ettette loukkaannu, jos kerron siitä mitä näin. Kyllä heillä oli merkkivaatteet viimeisen päälle. Ja miehille autot ovat tärkeitä. Toki ei ka
En kyllä usko, että mainitsemasi ryhmät loukkaantuvat jos kyse on noin kevyestä asiasta kuin muotivaatteista. Kyllä joka kulttuurissa on jotain ominaispiirteitä, esim japanissa on hyvin siistiä ja järjestelmällistä, homomiehillä on usein koruja, enemmän kuin heteroilla, mun havaintojen mukaan. Mutta en nyt usko että he näistä loukkaantuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse niin halutakaan, kyllä miehelle pitää "antaa" ettei aja uskottomuuden syntiin.
Ei pidä paikkaansa. (Jos joku yrittäisi tuota minulle, varmaan tulisi oikeasti turpaan, vaikka en ole ikinä vetänyt ketään turpaan. Onneksi tuli itsepuolustuskurssi käytyä.)
Noo, kyllä mä melko säälittäviä vaimoriepuja olen nähnyt.
Etkä sä vetäis, en usko. Jos sulla on monta pientä tenavaa, et halua selittää niille, miksi äiti ja isä tappeli yöllä. Ja miehiä ei kannata vetää turpaan, ne vetää aina pahemmin takaisin ku oot kerran aloittanut. Itsepuolustusta voi käyttää esim lenkkipolulla. Kun on monta lasta, ei halua riskeerata avioliittoaan, se on ihan ymmärrettävää.
Et mitenkään käytännössä. Yhteisöt ovat todella sisäänpäinkääntyneitä ja suvut harjoittaneet uskoa jo vuosikymmeniä, uusia ei katsota hyvällä. Olet aina B-luokkaa heidän silmissään. En voi suositella. Etsisin sinuna muita, avoimempia vaihtoehtoja.
T. Lestadiolaisuudesta onnellisesti eronnut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä sä vetäis, en usko. Jos sulla on monta pientä tenavaa, et halua selittää niille, miksi äiti ja isä tappeli yöllä. Ja miehiä ei kannata vetää turpaan, ne vetää aina pahemmin takaisin ku oot kerran aloittanut.
Varmaan ottaisin lapset ja lähtisin turvakotiin. Toisaalta, kyllä nämä väkivaltataipumukset tulisi selvittää jo seurusteluvaiheessa. Oikeastaan kuulostat ihmiseltä, joka oikeuttaa omaa parisuhdeväkivaltaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää uskoa synnit anteeksi jollekulle lestadiolaiselle. Sitten vaan ehkäisy, meikit ja alkoholi pois. Tiukat muotivaatteet pitää olla, ei muuten kuulu porukkaan.
Äh, anna olla, ei susta sellaista tule vaikka yrittäisit, siihen pitää kasvaa. Tiedätkö edes miten he puhuvat?
Ei tarvi olla muotivaatteita. Ei ainakaan teini-iän ylittäneillä. Kiinnostaa tietää, että jätitkö lestadiolaisuuden teini-ikäisenä? Puhutaan ihan normaalisti.
En ole ikinä ollu vl. Asuin paikkakunnalla, jossa heitä oli enemmistö. Voidaan puhua ihan normaalisti, mutta kyllä teidän sen verran pitää kestää kritiikkiä ettette loukkaannu, jos kerron siitä mitä näin. Kyllä heillä oli merkkivaatteet viimeisen päälle. Ja miehille autot ovat tärkeitä. Toki ei kaikilla voi olla rahaa, sitten ei ole niin viimeisen
Joillekin on, toisille ei. Kyllähän se on niin, että lestadiolaiset eivät tee suurinta osaa tekemistään asioista siksi, että olisivat lestadiolaisia, vaan siksi, että ovat ihmisiä. Mutta jos oikein tarkkaan mietit, niin varmasti huomaat, että oli myös runsaasti niitä, joille merkkivaatteet tai autot eivät olleet kovin korkealla prioriteeteissä. Toki heihin ei samalla tavalla huomio kiinnity.
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään käytännössä. Yhteisöt ovat todella sisäänpäinkääntyneitä ja suvut harjoittaneet uskoa jo vuosikymmeniä, uusia ei katsota hyvällä. Olet aina B-luokkaa heidän silmissään. En voi suositella. Etsisin sinuna muita, avoimempia vaihtoehtoja.
Oudot piirit sinulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä sä vetäis, en usko. Jos sulla on monta pientä tenavaa, et halua selittää niille, miksi äiti ja isä tappeli yöllä. Ja miehiä ei kannata vetää turpaan, ne vetää aina pahemmin takaisin ku oot kerran aloittanut.
Toivottavasti tässä ei katsota lapsilukua. Minulla on silti korkea riski lapsettomuuteen, niin tuo skenaario ei ole todennäköinen.
Vierailija kirjoitti:
No et ainakaan siinä mielessä onnellisesti ole eronnut, että vieläkin näytät kantavan kaunaa ja levittelet valheellisia juttuja netissä.
Huoh. Jos irlantilainen aloittaa keskustelun, kannattaako muuttaa Suomeen, pelotellaanko siellä heti kuinka puoliso ajaa kännissä kirveen kanssa lumihankeen, tulee masennus, joku saunoo itsensä hengiltä ja juhannuksena hukkuu?
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Jos irlantilainen aloittaa keskustelun, kannattaako muuttaa Suomeen, pelotellaanko siellä heti kuinka puoliso ajaa kännissä kirveen kanssa lumihankeen, tulee masennus, joku saunoo itsensä hengiltä ja juhannuksena hukkuu?
Ehkä venäläisellä foorumilla kävisi noin?
Usko Jeesukseen, syntiemme Vapahtajaan, on se syy, miksi johonkin seurakuntaan liitytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollu vl. Asuin paikkakunnalla, jossa heitä oli enemmistö. Voidaan puhua ihan normaalisti, mutta kyllä teidän sen verran pitää kestää kritiikkiä ettette loukkaannu, jos kerron siitä mitä näin. Kyllä heillä oli merkkivaatteet viimeisen päälle. Ja miehille autot ovat tärkeitä. Toki ei kaikilla voi olla rahaa, sitten ei ole niin viimeisen
Kritiikinsietokynnys on joillain matala, koska lestadiolaiset joutuvat sietämään yllättävän paljon mikroagressioita ja virheellistä leimaamista.
MIKSI? Ei eroa mitenkään normaalista luterilaisuudesta paitsi et saa enää huolehtia ulkonäöstäsi.
Onpas täällä aikamoista vihaa lestadiolaisuutta kohtaan, miksi? Ihmisiä mekin olemme, kuten kaikki.
Itse olen mukana vanhoillislestadiolaisessa uskossa, koska siellä on mahdollista Pyhän Hengen kautta uskoa synnit anteeksi. Jeesus Kristus on sovittanut ja kärsinyt meidän kaikkien synnit. Ja sen olen kokenut usein, saanut rauhan sielulle, ja voimia sekä valoa elämääni. Ja kyllä olen pian taas synkkyydessä, ja jaksan taas Jumalan sanan ja sen antaman voiman kautta eteenpäin.
On todellakin näin, että myös lestadiolaisuudessa on tapauskovaisia, jotka kulkevat mukana, ja eivät tätä ydinsanomaa ole uskonut omalle kohdalle ja saanut rauhaa. Lisäksi mukana on sairaita ihmisiä, jotka ovat tehneet ihan hirveitä asioita. Emme tiedä heidän sielun tilaa, mutta voin vain huolehtia omastani. Meillä kaikilla ihmisillä on pimeät puolemme ja vaikeutemme.
On totta, että vanhoillislestadiolaiset ovat jo pitkään ollut oma sisäänpäin kääntynyt porukkansa. Ehkä sille on syynsä. Olen itse ollut tekemisissä myös ihan tavallisten ei-uskovien kanssa. Samalla tavalla ihmiset ovat mitä erilaisempia kuin vanhoillislestadiolaisten keskuudessakin.
Nämä on niitä asioita, jotka aukeavat, jos saa uskon lahjan. Jos menettää uskon, ei niitä enää näe. Kun et näe uskon ydintä, näet kaiken huonon, jota myös meidän joukossamme on yhtä lailla. Kritisoitavaa riittää. Joka puolella ja aina. Mikä on täydellistä.. epätäydellisyyskö?
Vaikka mikä on, Jumalan sana on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisilla on niin olemattomasti irtosuhteita, ettei uskottomuutta yleensä ole. Suurimmalla osalla on vain yksi seksikumppani elämän aikana.