Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiseuteni pinta Ylellä

Vierailija
19.02.2024 |

https://areena.yle.fi/1-64658131

Olipa hyvä dokkarisarja. Eva Kela uskalsi olla tuossa tosi vilpitön epävarmuudessaan, ja pystyin hyvin samaistua häneen. 

Oli myös hyvää pohdintaa, miksi feminismi ja laittautuminen sulkevat toisensa pois. Sekä se, että ollakseen uskottava, nainen ei saisi laittautua eikä harrastaa "feminiinistä hömppää". 

Olen tosi pitkään ihmetellyt, miksi Suomessa suhtaudutaan niin nuivasti kaikkeen feminiiniseen, etenkin 60-ja70-luvulla syntyneet sortuvat tähän. Nuoremmat ottavat jotenkin luontevammin haltuun meikkaamisen ja laittautumisen, ilman että se tekisi heistä yhtään vähemmän uskottavia.

Aikanaan olin tosi pieni, laiha ja omalla tavallani feminiininen. Tytöt ja naiset vieroksuivat ja jättivät ulkopuolelle. Ja niin tekivät myös miehet, koska olin liian "epämuodokas" ja ujo ollakseni mitenkään seksikäs. Vasta nyt, nelikymppisenä, naiset ottavat viimein porukkaan ja olen siitä ihan tolkuttoman iloinen, koska en saanut koskaan kiksejä miesten huomiosta. (siitä vähästäkään) Tykkään olla yli kaiken naisporukassa, yksi muista, minulla on viimein paikka naisten joukossa.

Dokkarisarjassa oli myös hyvää keskustelua burleskitaiteilija Ulrikan paineista. Hän kokee, että naiset luulevat Ulrikan laittautuvan miesten takia, mutta Ulrika laittautuu omaksi ilokseen. Miksi Suomessa on niin vaikeaa olla nainen? Oli nainen millä tavalla tahansa, se on aina jotenkin väärin? Ja onko tämä ilmiö globaali?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu huomasin tämän ilmiön kun opiskelin aikoinaan ammattikoulussa, jossa oli myös venäläisiä tyttöjä. Venäläiset kipittivät korkkareissaan ja suomalaiset opiskelija pyöritteli silmiään näiden kävellessä ohi. Olisi pitänyt käyttää vissiin crokseja kaikkien :D

Kun itse opiskelin, oli siellä myös venäläisiä tyttöjä. He kulkivat crockseissa ja lenkkareissa, pukeutuivat farkkuihin ja villapaitoihin.

Vierailija
42/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismissäkin on monia koulukuntia. Minä kuulun siihen vanhaan "radikaaliin" koulukuntaan, enkä meikkaa ollenkaan. Minusta on outoa, että tytöt kasvatetaan siihen malliin, että heidän tulisi ehostaa itseään, kun taas pojille ja miehille asetetaan paljon vähemmän ulkonäköpaineita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nätti meikkaaminen luo positiivisia viboja ympärilleen.

Olen eri mieltä. Ei minuun ainakaan toisten meikkaaminen vaikuta mitenkään positiivisesti.

Vierailija
44/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän logiikalla näitä keskusteluja nostetaan? Tietääkö joku? Edeltävä viesti on kirjoitettu kymmenen paikkeilla, mutta viesti oli nostettu parin tunnin kuluttua moden toimesta vai nostaako jokin järjestelmäasetus arpomalla tiettyjä ketjuja?

Ketju nousee kun joku kirjoittaa siihen.

Vierailija
45/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon dokkarin aihe oli vanheneminen. Tiedoksi, jotka eivät ole dokkaria katsoneet. Feminiinisyys oli enemmän sivujuonne.

Vierailija
46/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän logiikalla näitä keskusteluja nostetaan? Tietääkö joku? Edeltävä viesti on kirjoitettu kymmenen paikkeilla, mutta viesti oli nostettu parin tunnin kuluttua moden toimesta vai nostaako jokin järjestelmäasetus arpomalla tiettyjä ketjuja?

Ketju nousee kun joku kirjoittaa siihen.

Mutta kukaan ei ollut kirjoittanut siihen mitään. Kymmeneltä oli edeltävä viesti (omani) ja parin tunnin kuluttua ketju oli nostettu ylös, jolloin menin katsomaan oliko joku kommentoinut viestiäni. Ei ollut. 

Tätä on tapahtunut aiemminkin eli viestejä nostetaan ylös moden toimesta tai automaattisesti.

Vierailija
47/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kertomasi kerro eniten feministien ahdasmielisyydestä. 

Nykyäänhän feministit meikkaavat, ottavat huulitäytteitä ja soittavat pillullaan vaikka nokkahuilua. 

Mutta ennen (kun itse olin nuori), kasarilla ja ysärin alussa, feministit pitivät meikkaamista turhana. Silti luulen, että se kertoo enemmän suomalaisuudesta kuin feminismistä yleensä, sillä esimerkiksi Simone de Beauvoir todellakin meikkasi ja oli muutenkin hyvin tyylikäs ja feminiininen nainen. Muistan sen ikuisesti, kun joku amerikkalainen feministi tuli Suomeen luennoimaan ja totesi ilahtuneena, että täällä kaikki naiset näyttävät feministeiltä :)  Tapahtui ysärin alkupuolella, mutta ei ole omaa kuulemaa, vaan yliopistolla kuultua.

Suomalaiseen kulttuuriin ei ole kuulunut laittautuminen. Pitää olla hyvä työihminen.

Samaa mieltä, täällä on ollut just se asenne, että ei saa "olla olevinaan" ja rumat ne vaatteilla koreilee jne. Kyllä Suomessa katsotaan/on katsottu kieroon sitäkin, jos miehet panostaa ulkonäköön perushygieniaa enemmän, tai näin ainakin olen ymmärtänyt. Erityisesti työväenluokassa, jossa just on ollut tärkeää olla hyvä työihminen, joka ei pelkää hikeä, likaa jne., vaan reippaasti tarttuu "miesten töihin".

Vierailija
48/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samaa mieltä, täällä on ollut just se asenne, että ei saa "olla olevinaan" ja rumat ne vaatteilla koreilee jne. Kyllä Suomessa katsotaan/on katsottu kieroon sitäkin, jos miehet panostaa ulkonäköön perushygieniaa enemmän, tai näin ainakin olen ymmärtänyt. Erityisesti työväenluokassa, jossa just on ollut tärkeää olla hyvä työihminen, joka ei pelkää hikeä, likaa jne., vaan reippaasti tarttuu "miesten töihin"."

Kyllä, suomalainen keskiluokkakin on hyvin työväenluokkaista eli taustat tulevat sieltä, vaikka olisikin akateeminen nykyisin. Myös aamulla aikaisin heräämistä arvostetaan niin kuin olisi tarve lähteä navettaan töihin. Kaupunkilaiskulttuuri on vielä aika ohutta ja laittautuminen kuuluu siihen.

Radikaalifeminismi 70-80-luvulla sopii noihin arvoihin kuin nenä päähän. Ainahan täällä suurin osa naisista on hankkinut omat rahansa eikä ole ollut rahaa eikä aikaa laittautumiseen. Myös nämä palstalla toistellut jutut siitä, että nainen on kauneimmillaan hädin tuskin teini-iän ohitettuaan kuuluvat siihen talonpoikaiseen ja työväen kulttuuriin. Nainen nimittäin meni aikaisin naimisiin ja muuttui äidiksi hyväksi työihmiseksi, jolloin omasta ulkonäöstä huolehtimiseen katsottiin liittyvän turhamaisuuteen.

Dokkari jäi ehkä vähän hajanaiseksi, olisihan siinä voinut haastatella vaikka jotain tutkijaakin, joka olisi sitonut teemoja yhteen.

Vierailija
49/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Samaa mieltä, täällä on ollut just se asenne, että ei saa "olla olevinaan" ja rumat ne vaatteilla koreilee jne. Kyllä Suomessa katsotaan/on katsottu kieroon sitäkin, jos miehet panostaa ulkonäköön perushygieniaa enemmän, tai näin ainakin olen ymmärtänyt. Erityisesti työväenluokassa, jossa just on ollut tärkeää olla hyvä työihminen, joka ei pelkää hikeä, likaa jne., vaan reippaasti tarttuu "miesten töihin"."

Kyllä, suomalainen keskiluokkakin on hyvin työväenluokkaista eli taustat tulevat sieltä, vaikka olisikin akateeminen nykyisin. Myös aamulla aikaisin heräämistä arvostetaan niin kuin olisi tarve lähteä navettaan töihin. Kaupunkilaiskulttuuri on vielä aika ohutta ja laittautuminen kuuluu siihen.

Radikaalifeminismi 70-80-luvulla sopii noihin arvoihin kuin nenä päähän. Ainahan täällä suurin osa naisista on hankkinut omat rahansa eikä ole ollut rahaa eikä aikaa laittautumiseen. Myös nämä palstalla toistellut jutut siitä, että nainen on kauneimmillaan hädin tuskin teini-iän ohitettuaan kuuluvat siihen talonpoikaiseen ja työväen kulttuuriin. Nainen nimittäin meni aikaisin naimisiin ja muuttui äidiksi hyväksi työihmiseksi, jolloin omasta ulkonäöstä huolehtimiseen katsottiin liittyvän turhamaisuuteen.

Ainakin muualla Euroopassa oli päinvastoin. Yläluokan naiset menivät naimisiin hyvin nuorina, jopa 10-vuotiaina. Työväen naiset tekivät töitä, säästivät rahaa, ja menivät naimisiin yli 30-vuotiaina.

Vierailija
50/53 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainakin muualla Euroopassa oli päinvastoin. Yläluokan naiset menivät naimisiin hyvin nuorina, jopa 10-vuotiaina. Työväen naiset tekivät töitä, säästivät rahaa, ja menivät naimisiin yli 30-vuotiaina."

Joo, jos puhutaan ajasta ennen 1900-lukua, josta kommentissani puhuin. Järjestettyjä avioliittoja oli kyllä Suomessakin 1800-luvulla, suomalainen yläluokkahan oli hyvin eurooppalainen eikä varsinaista suomalaisuutta vielä oltu edes keksitty. 

Naimisiin meneminen ei syrjäseuduilla Suomessa ollut kovin tavallista, eikä köyhälistön parissa kaupungeissakaan pitkien välimatkojen ja rahapulan takia. Yläluokan avioliitot olivat taloudellisia liittoja sukujen kesken, romanttinen rakkaus siten kuin me ymmärrämme on melko nuori keksintö. Avioliittoa ei kuitenkaan pantu toimeen ennen kuin vanhempana. Myös kuninkaalliset usein kihlattiin jo lapsina, mutta he saattoivat nähdä toisensa vasta aikuisina.

Tuosta kommentoin, että viesti nousee ylös ilman kommenttia - olen huomannut, että niin tapahtuu joka ilta. Eli sieltä nostetaan viestejä illan päätteeksi, jotta ne olisivat ylhäällä ja keskustelu jatkuisi. Eli jonkinlaista moderointia täällä näyttäisi olevan, muutakin kuin automaattista poistoa.

Vierailija
51/53 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelma pitkäveteinen. Jankutetaan samoista asioista eikä mitään uutta auringon alla.. Tämä seinällä kiipijä joka ei ollut meikannut ja piti vain urheiluvaatteita, so what? Ei monetkaan meikkaa mitä sillä on väliä. Kirppikseltä (kannattaa käydä) löysi jonkun ehkä omasta mielestään naisellisen vaatteen tai hänellä ei ollut makua, oli kyllä kauhtana ja olisi ollut parempiakin mutta sehän oli tarkoitus että hän vain urheiluvaatteissa hyvännäköinen. Näistä botoxista ja muista täytteistä oli toisessa ohjelmassa hieman varoitusta mikä sinänsä hyvä. Jatkuvasti Kelaa meikataan ja lässytetään ilmanaikusia asioita. En saanut mitään koko ohjelmasta. Ei jatkoon.

Vierailija
52/53 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli outo sarja, katsoin kaikki jaksot. Sarja olevinaan kertoo naisena vanhenemisesta ja haastateltavien keski-ikä ehkä 40. Ymmärrän, että nelikymppiset naiset pohtivat vanhenemista, mutta mielestäni totaalinen rimanalitus, että ohjelma määritteli nyt "vanhan" naisen neljäänkymppiin. Kelan kaverina aiheesta jutteleva meikkaaja oli 29v.  Hyvin olisi voinut olla mukana esim 75v nainen kertomassa omasta suhtautumisestaan ulkonäköön niin olisi tullut vähän perspektiiviä. 

Vierailija
53/53 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli outo sarja, katsoin kaikki jaksot. Sarja olevinaan kertoo naisena vanhenemisesta ja haastateltavien keski-ikä ehkä 40. Ymmärrän, että nelikymppiset naiset pohtivat vanhenemista, mutta mielestäni totaalinen rimanalitus, että ohjelma määritteli nyt "vanhan" naisen neljäänkymppiin. Kelan kaverina aiheesta jutteleva meikkaaja oli 29v.  Hyvin olisi voinut olla mukana esim 75v nainen kertomassa omasta suhtautumisestaan ulkonäköön niin olisi tullut vähän perspektiiviä. 

Tuo on kyllä totta. Eihän nainen edes vanhene ennen vaihdevuosia, sen jälkeen 60+ vasta voidaan puhua miten vanhenemiseen suhtautuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi