Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiseuteni pinta Ylellä

Vierailija
19.02.2024 |

https://areena.yle.fi/1-64658131

Olipa hyvä dokkarisarja. Eva Kela uskalsi olla tuossa tosi vilpitön epävarmuudessaan, ja pystyin hyvin samaistua häneen. 

Oli myös hyvää pohdintaa, miksi feminismi ja laittautuminen sulkevat toisensa pois. Sekä se, että ollakseen uskottava, nainen ei saisi laittautua eikä harrastaa "feminiinistä hömppää". 

Olen tosi pitkään ihmetellyt, miksi Suomessa suhtaudutaan niin nuivasti kaikkeen feminiiniseen, etenkin 60-ja70-luvulla syntyneet sortuvat tähän. Nuoremmat ottavat jotenkin luontevammin haltuun meikkaamisen ja laittautumisen, ilman että se tekisi heistä yhtään vähemmän uskottavia.

Aikanaan olin tosi pieni, laiha ja omalla tavallani feminiininen. Tytöt ja naiset vieroksuivat ja jättivät ulkopuolelle. Ja niin tekivät myös miehet, koska olin liian "epämuodokas" ja ujo ollakseni mitenkään seksikäs. Vasta nyt, nelikymppisenä, naiset ottavat viimein porukkaan ja olen siitä ihan tolkuttoman iloinen, koska en saanut koskaan kiksejä miesten huomiosta. (siitä vähästäkään) Tykkään olla yli kaiken naisporukassa, yksi muista, minulla on viimein paikka naisten joukossa.

Dokkarisarjassa oli myös hyvää keskustelua burleskitaiteilija Ulrikan paineista. Hän kokee, että naiset luulevat Ulrikan laittautuvan miesten takia, mutta Ulrika laittautuu omaksi ilokseen. Miksi Suomessa on niin vaikeaa olla nainen? Oli nainen millä tavalla tahansa, se on aina jotenkin väärin? Ja onko tämä ilmiö globaali?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ymmärtänyt että feministi tarkoittaa jotain rekkalesbojen tyynysotaa vihreiksi värjätyissä hiuksissa ja sonninrenkaissa

Vierailija
22/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaako ihmisiä sitten kuitenkaan niin paljon kiinnostaa sivullisten vaatteet ja meikit? Aina puhutaan vaan siitä että jokin tietty ryhmä KOKEE että tuijotetaan, paheksutaan, jne. Mutta onko näin todellisuudessa? Kiinnitättekö te muut näin paljon huomiota sivullisten ulkonäköön ja tekemisiin? 

Marginaaliväki tuijottelee toisten pintaa. Niillä on narsistinen pershäiriö.  Kun itse on tyhjä, ei näe muissakaan mitään pintaa syvemmällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meikkaan joka päivä. Vapaapäivinä, töihin, kauppaan, jne. Joka päivä. Ja ihan näkyvästi. En ole koskaan saanut minkäänlaista kommenttia vaikka työssäni tapaan satoja ihmisiä päivittäin. 

Vierailija
24/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan nykyisin kuuluu johonkin sorrettuun vähemmistöön 🥴🥴 Jopa meikkaavat naiset 

Vierailija
25/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin ekan jakson ja totesin että mullahan onkin ihan kiva kroppa ja rinnat nelikymppiseksi.

Vierailija
26/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuolla Ulrikalla lapsia?

Vierailija
27/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksaako ihmisiä sitten kuitenkaan niin paljon kiinnostaa sivullisten vaatteet ja meikit? Aina puhutaan vaan siitä että jokin tietty ryhmä KOKEE että tuijotetaan, paheksutaan, jne. Mutta onko näin todellisuudessa? Kiinnitättekö te muut näin paljon huomiota sivullisten ulkonäköön ja tekemisiin? 

Marginaaliväki tuijottelee toisten pintaa. Niillä on narsistinen pershäiriö.  Kun itse on tyhjä, ei näe muissakaan mitään pintaa syvemmällä.

Siinäpä hyvä esimerkki tuomitsevasta kommentista, josta ap puhui. 

Vierailija
28/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan nykyisin kuuluu johonkin sorrettuun vähemmistöön 🥴🥴 Jopa meikkaavat naiset 

Suurin osa naisista meikkaa, osa sitten katsoo asiakseen nimitellä ja mitätöidä heitä kuten sinun kommenttisi hyvin osoittaa. Vain siksi, että meikataan.

Naurettavaa, todellakin. Naiset itse ovat toistensa kimpussa tähän tyyliin, eivätkä suinkaan miehet. 

Vierailija
29/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä meikkaan joka päivä. Vapaapäivinä, töihin, kauppaan, jne. Joka päivä. Ja ihan näkyvästi. En ole koskaan saanut minkäänlaista kommenttia vaikka työssäni tapaan satoja ihmisiä päivittäin. 

Meikkaaminen on normi kuitenkin, eikä se vähemmistö, joka nimittelee ja mitätöi naisia, jotka haluavat meikata ja pukeutua naisellisesti. He ovat kuitenkin tällaisissa keskusteluissa ensimmäisenä paikalla asettamassa diagnooseja.

Vierailija
30/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu huomasin tämän ilmiön kun opiskelin aikoinaan ammattikoulussa, jossa oli myös venäläisiä tyttöjä. Venäläiset kipittivät korkkareissaan ja suomalaiset opiskelija pyöritteli silmiään näiden kävellessä ohi. Olisi pitänyt käyttää vissiin crokseja kaikkien :D

Vierailija
31/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin on yksi kaverin tapainen, joka sanallisesti paheksuu ulkonäöstä huolehtimistani, meikkaamistani, kuntoiluani ja vaatekiinnostustani. Olen aina niin ällikällä lyöty, että en ole saanut sanotuksi takaisin edes hieman.

Hän on kaikilta kasantokannoiltaan hyvin ahdasmielinen. Ei ymmärrä viestintää näiden "pinnallisten" asioiden kautta.  

Vierailija
32/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloittajalle katseluvinkistä. Oli mielenkiintoinen sarja.

Vierailija
33/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan ei feminismi sulje pois laittautumista ja kaikenlaista naiseutta.

Kyse on ihmisoikeuksista, että sinua ei saa kohdella epätasa-arvoisesti sukupuolesi vuoksi.

Tällä ei ole mitään tekemistä meikkaamisen kanssa.

Sitä kehitystä kyllä surullisena seuraan, että miten siihen ulkonäköön hirttäydytäön ja heitetään oma elämä hukkaan ulkonäön vuoksi. Miksi? 

Vierailija
34/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ymmärtänyt että feministi tarkoittaa jotain rekkalesbojen tyynysotaa vihreiksi värjätyissä hiuksissa ja sonninrenkaissa

Oot ymmärtänyt väärin. Ei se mitään, ota opiksi.

Vierailija
35/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut tuota yhtä jaksoa. Malin sanoo että hänellä ei ole ryppyjä, mutta kasvoissa on kuitenkin selkeät silmärypyt, marionetit ja nasolabiaalijuonteet. 

Vierailija
36/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokkarissa oli hauskaa se, että kaikki naiset olivat keskenään hyvin erilaisia suhtautumisessaan.

Vierailija
37/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä itseaiheutettu ongelma ja johtuu myös siitä, ettei ymmärrä mitä feminismi tarkoittaa tai tunne feminismin historiaa.

Monella ei ole mediakriittistä lukutaitoa, yhtään. Kun tietty mieslauma hokee tarpeeksi kauan valheita feminismistä, jopa osa naisista alkaa näköjään pitää niitä totena.

Olen feministi, tietenkin. Tykkään myös laittautua ja ottaa ilon irti naisellisista puolistani. Tietenkin!!! 

Feminismi on aate, joka ajaa tasa-arvoa, kaikessa. Yksi feminismin peruspilareista on se, että jokainen ihminen saisi olla kuka on, myös ulkoisesti, ja tulla kohdelluksi tasa-arvoisesti. Moni mieskin on feminismi.

Puhutaan koko aatteen ytimestä. Miten sen voi ymmärtää näin pieleen?

Vierailija
38/53 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu huomasin tämän ilmiön kun opiskelin aikoinaan ammattikoulussa, jossa oli myös venäläisiä tyttöjä. Venäläiset kipittivät korkkareissaan ja suomalaiset opiskelija pyöritteli silmiään näiden kävellessä ohi. Olisi pitänyt käyttää vissiin crokseja kaikkien :D

Ammattikouluissa ja -korkeissa on muutenkin tavallista pukeutua kuin työhaastatteluun mennessä. Onhan se vähän hassua, mutta kukin tavallaan. Yliopistossa otetaan rennosti ja pukeudutaan miten sattuu, persoonansa mukaan.

Vierailija
39/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä itseaiheutettu ongelma ja johtuu myös siitä, ettei ymmärrä mitä feminismi tarkoittaa tai tunne feminismin historiaa.

Monella ei ole mediakriittistä lukutaitoa, yhtään. Kun tietty mieslauma hokee tarpeeksi kauan valheita feminismistä, jopa osa naisista alkaa näköjään pitää niitä totena.

Olen feministi, tietenkin. Tykkään myös laittautua ja ottaa ilon irti naisellisista puolistani. Tietenkin!!! 

Feminismi on aate, joka ajaa tasa-arvoa, kaikessa. Yksi feminismin peruspilareista on se, että jokainen ihminen saisi olla kuka on, myös ulkoisesti, ja tulla kohdelluksi tasa-arvoisesti. Moni mieskin on feminismi.

Puhutaan koko aatteen ytimestä. Miten sen voi ymmärtää näin pieleen?

Minkä ikäinen olet? Kyllä feminismissä oli se idea, että meikkaaminen on turhaa ja siitä kannattaa vapautua. Aivan kuten ap tuossa aloituksessa sanoo eli 70- ja 80-luvun tasa-arvofeminismissä Suomessa. Mutta tietysti feminismi oli ja on paljon muutakin.

Vierailija
40/53 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän logiikalla näitä keskusteluja nostetaan? Tietääkö joku? Edeltävä viesti on kirjoitettu kymmenen paikkeilla, mutta viesti oli nostettu parin tunnin kuluttua moden toimesta vai nostaako jokin järjestelmäasetus arpomalla tiettyjä ketjuja?