Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alatiesynnyttänyt äiti herkistyy vauvan itkulle herkemmin /hs tänään

Vierailija
05.09.2008 |

Synnytystapa vaikuttaa siihen, miten herkästi äidit reagoivat lapsensa tarpeisiin. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan alateitse synnyttäneet naiset reagoivat huomattavasti herkemmin lapsensa ääniin kuin keisarinleikkauksella synnyttäneet. Löytö vahvistaa havaintoja, joiden mukaan keisarinleikkaus voi häiritä äidin ja lapsen välisen emotionaalisen suhteen kehittymistä.

Yalen yliopiston tutkimuksessa seurattiin 12 äidin aivojen aktiivisuutta 2-4 viikkoa synnytyksen jälkeen. Puolet äideistä oli synnyttänyt alateitse ja puolet keisarinleikkauksella. Tulokset osoittivat, että alateitse ja keisarinleikkauksella synnyttäneillä oli merkittäviä eroja niillä aivojen alueilla, jotka säätelevät äidin reaktioita lapsen tarpeisiin. Eroja löytyi myös äidin mielialaa sääteleviltä alueilta.

Tutkimusta johtaneen professori James Swainin mukaan erot voivat johtua osittain oksitosiinihormonista, jota erittyy alatiesynnytyksessä, mutta ei juurikaan keisarinleikkauksessa. Oksitosiini saattaa virittää äidin neurokemiallisesti vastaamaan herkemmin lapsen tarpeisiin.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Child Psychology and Psychiatry.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin otanta on aika pieni oma napa.

Mutta mutta esikoinen syntyi hätäsektiolla ja näin hänet ekan kerran vuorokauden ikäisenä. Minulla oli vaikeuksia herätä itkuun öisin eikä kyse ollut siitä ettenkö olisi halunnut se itku vain porautui tajuntaan niin pirun hitaasti.

Kuopus taas syntyi ihan normaalisti alateitse ja voisi sanoa, että hän jopa "häiritsi" minun unia. Minä heräsin jo siihen tuhinaan ja puhinaa joka tuli ennen itkua sitten siinä odottelin ja pyörin, että herääkö tuo vaiko eikö.

Vierailija
2/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tosin usko mihinkään oksitosiiniselitykseen. Erittyy sitä oksitosiinia imettäessäkin. Mun mielestä tää ole ole kuitenkaan mitenkään outo löydös tai tulos tutkimuksesta. Sektio on keskisuuri vatsanalueen LEIKKAUS, josta toipuminen vaatii aivan varmasti tuon 2-4 viikkoa, ei todellakaan mikään ihme jos ei ihminen ole skarpeimmillaan leikkauksen jälkeen, tuskin kukaan on, minkään noin suuren kirurgisen operaation jälkeen. Ihminen kuitenkin vain nisäkäs ja eläin, ja melkein eläin kuin eläin reagoi nukkumalla ja lepäämällä, eiköhän tämä ole ihan perimmäinen eloonjäämisvaisto.

Ja toiseksi, vaikka "mukavuussektiot" yleistyvätkin, on sektioihin kuitenkin yleensä edelleenkin hyvä syy, esim. raskausmyrkytys tai muu uhkaava olotila, tai kyseessä voi olla hätäsektio, josta toipuminen (ja tämän itse kokeneena tiedän) voi sekä fyysisesti että psyykkisesti olla karmea kokemus niin äidille kuin lapsellekin. Sektioäidit ovat siis aivan varmasti fyysisesti ja henkisestikin eri lähtöviivalla kuin normaalin alatiesynnytyksen kokeneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli synnytyksen jälkeen 3 viikkoa vvo:lla ja sen jälkeen vielä 10 päivää toisen sairaalan vauvalassa. Kerran päivässä sinne sain mennä. Luo siinä sitten emotionaalista suhdetta lapseen. Tuskin siis johtuu sektiosta vaan niistä syistä, mitkä sektioon usein johtavat.

Vierailija
4/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös olosuhteet, jotka ovat johtaneet sektioon, voivat vaikuttaa äidin olotilaan synnytyksen jälkeen.

Vierailija
5/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minulla ole mitään ajatusta. Kunhan liitin tutkimuksen, joka liittyy vauvoihin ja äitiyteen. Jos taka-ajatuksia peräät, niin voin sanoa, etten ole koskaan ottanut osaa yhteenkään sektioketjuun tai syyllistämisketjuun tällä palstalla.

Minusta tämä oli kyllä mielenkiintoinen sillä perusteella, että löytyisikö tästä jotain kyökkiselitystä siihen, että jotkut äidit nukkuu hyvin ja toiset huonosti? Toiset laittavat vauvan heti omaan huoneeseen ja toiset kärsivät jo pelkästä ajatuksesta?

Otos on toki pieni, mutta omalta kohdaltani totean, että minä lopetin nukkumisen, kun vauvani syntyivät (alateitse). Kuljin sumussa vuosikausia, kun heräsin jokaiseen kyljenkääntämiseen. Olen aina ihmetellyt sitä, miten minusta tuli niin zombie. Ehkä selitys löytyykin siis hormoneista.

Vierailija
6/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siis johtuu sektiosta vaan niistä syistä, mitkä sektioon usein johtavat.

Kummallista mitä kaikkea sitä tutkitaankin, johan tämän mun mielestä tajuaa maalaisjärjelläkin. Ja pitää huomata, että ne syyt, jotka sektioon johtavat, aiheuttavat kyllä useimmiten myös seuraamuksia (äidin tai lapsen sairaus tai huono kunto.

Vierailija
7/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin heräilin lasteni syntymisen (alatie) jälkeen ihan pieneenkin tuhinaan yöllä. Jokin (mikä se nyt ikinä olikin) herkisti aistit äärimmilleen.

Vierailija
8/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oman tuttavapiirini mukaan mitään yhteneväisyyttä, missä lapsensa nukuttaa. Johtuu aivan varmasti olosuhteista. Kun mun kuopukseni syntyi sektiolla, niin mulla nimenomaan loppui nukkuminen siihen, ja poika nukkui aina mun vieressä perhepedissä koska en kertakaikkiaan jaksanut sitä joka risahdukseen ja kitinään heräämistä ja sängystä nousua sen takia. Oli paljon helpompaa kun vauva oli vieressä. Toisaalta taas esim. mieheni sisko siirsi vauvansa omaan huoneeseen vauvan ollessa kaksiviikkoinen, ja takana ihan normaali alatiesynnytys.

Vierailija
9/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmisiä koulutetaan tänäpäivänä liikaa kun näitä höpö-höpö tutkimuksia tulvii joka suunnasta.

Terv. sektio&alatiesynnyttänyt mamma, joka kumoaa tämän(kin) "tutkimuksen".

Vierailija
10/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on ykshailee miten kukakin synnyttää. Minä en olisi elämässäni synnyttänyt, jos vain mies voisi synnyttää. Alatiesynnytys ei ole valkoisen miehen hommaa.

ap

Vierailija
11/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmisiä koulutetaan tänäpäivänä liikaa kun näitä höpö-höpö tutkimuksia tulvii joka suunnasta.

Terv. sektio&alatiesynnyttänyt mamma, joka kumoaa tämän(kin) "tutkimuksen".

Vierailija
12/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurot ja vellit sekaisin taas?

Lisäksi naurettava otos ja tosiaan aika pian synnytyksen jälkeen on tutkittu.

Lisäksi itse myös kumoan väitteen omalta kohdaltani. Joten todellakaan sektio ei ole mikään tuomio ja varma niitti herkistymättömyydelle. Mulla on sitä paitsi oman käsityksen lisäksi miehen ihmettely siitä, että miten voinkin herätä vauvan jokaikiseen ihahdukseen =).

Vierailija
13/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattanee huomioida, että tämä ei ole ensimmäinen tutkimus, joka antaa tällaisia tuloksia. Onhan niitä vaikka kuinka monia muitakin tutkimuksia, joissa järjestäen tulos on se, että sektiolla syntyneet vauvat ovat itkuisampia, sopeutuvat huonommin ulkomaailmaan, sektioäidillä imetys käynnistyy huonommin jne jne. Kyse on kuitenkin keskimääräisistä asioista, ei jokaikistä äitiä koskevista tuloksista.

Voihan sen ottaa vaan mollaamisenakin, kuten vaikka sen että lihavuus altistaa diabetekselle. Mitäpä niistä tutkimuksista, paskaahan ne on, jos ei tutkimustulos miellytä.

T: lihava sektioäiti, jolla tosin on itsetunto kohdallaan.

Vierailija
14/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli erittäin helppo sektio ja toivuin todella nopeasti. Eli tässä asiassa olisi syytä kiinnittää huomiota sektiosta toipumiseen ja äidin tukemiseen jos on kovasti komplikaatioita? Voin hyvin kuvitella että jos on kovin sairas, ei jaksa myöskään vauvalle herkistyä. Se nyt on selvää ja todennäköisesti koskee myös heikosti voivia alatiesynnyttäneitä.

Vierailija
15/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tutkimus on julkaistu alan tieteellisessä lehdessä, niin tämä tutkimus täyttää tieteelliset kriteerit. Tämä taas tarkoittaa, että samat tulokset tullaan saamaan toistamiseen, jos ja kun asiaa uudelleen tutkitaan.

Kuulkaas, ei yksi eikä kymmenen av-mammaa pysty yhtä tieteellistä tutkimusta kumoamaan. Ei, vaikka mitä inttäisitte.

Vierailija
16/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikää nyt tutkimusaiheistoa, 6 alatiesynnyttänyttä ja 6 sektioäitiä :D.

Aika naurettavaa tehdä päätelmiä tuon perusteella oli lopputulos ihan mikä tahansa. Lisäksi olisi taas kiva tietää että miten tämä 6:n sektioäidin kaikenkattava ainesto oli valittu. Oliko sektiot suunniteltuja, hätä vai kiireellisiä? Entä minkälaisia oli alatiesynnytykset? Normaalisti sujuneita vai traumaattisia (kuten hätäsektiot lienee aina ja kiireellisetkin aika usein, eli rankkoja juttuja äidille).

Vierailija
17/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimustuloksistaan, vähän sen mukaan kuka tutkimusta rahoittaa ja millaisia tuloksia haluavat hakea. Yhdysvalloissa tehdään ihan liikaa ns.turhia keisarinleikkauksia, ja haluavat varmaan pysäyttää trendin kasvua tämäntyyppisillä "tuloksilla". Tiedemaailmassakin siis eletään politiikan ehdoilla, tiedän tämän itse kun tutkija olen.

Naistenklinikan synnytyslääkärin mukaan oksitosiinitippa annetaan lähes rutiinina kaikille synnyttäjille (poikkeuksiakin toki on). Enpä usko myöskään, että hormonivaje sektion jälkeen aiheuttaisi tutkijoiden ehdottaman ilmiön, eikä synnytystapa todellakaan vaikuta äidin ja vauvan väliseen emotionaalisen siteen kehittymiseen. Siihen vaikuttavat aivan muut asiat, synnytystavasta riippumatta.

Jäitä hattuun sisaret näiden jenkkitutkimusten kanssa!

Vierailija
18/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimustulos julkaistaan ja sitä lainataan ympäri maailman, vaikka av-mammat tietävät, että kyse on humpuukista!

Vierailija
19/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä sama pätee kaikkeen tällä palstalla. Av-mammat tietävät aina, mikä on se absoluuttinen totuus.

Vierailija
20/31 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedemaailmassakin siis eletään politiikan ehdoilla, tiedän tämän itse kun tutkija olen.

Jäitä hattuun sisaret näiden jenkkitutkimusten kanssa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi