Jos vaihdan työmarkkinatuen veroprosenttia
Niin saanko kuitenkin saman verran toimeentulotukea? Vaikuttaako tuohon?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuen veroprosenttia ei pysty muuttamaan, se on kaikilla tuen saajille sama.
Pystyy muuttamaan, voi laittaa vaikka 0%
Ei voi. Alin mihin olen itse saanut tuon on 15% ja niin ettei ole muita tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein juuri muutoksen, ihan siitä syystä kun tuo asumistuki pienenee. Mutta en saanut laskettua kuin 17% asti. No auttaa sekin
Paljonko saa nettona työttömyystukea tuolla veroprosentilla?
Jotai 20e enemmän. Vuodessa paljon mutta ei oikeastaan muuta tilannetta kuukaudessa. 20e pieni raha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuen veroprosenttia ei pysty muuttamaan, se on kaikilla tuen saajille sama.
Pystyy muuttamaan, voi laittaa vaikka 0%
Ei voi. Alin mihin olen itse saanut tuon on 15% ja niin ettei ole muita tuloja.
Kukaan ei ole puhunut ettei olisi muita tuloja. Tai vuoden aikana ole ollut. Riittää että arvio loppuvuoden ansiotuloksi esim 10k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ollessani muutin sitä. Vero%:ksi tuli tuolloin 11. Sitä todellakin voi muuttaa.
Älä viitsi valehdella. Et todellakaan ole saanut työmarkkinatuen veroprosenttia noin pieneksi. Kyseessä on ollut jonkin muu tuki.
Minö sain työmarkkinatuen 0% loka, marras, joulukuulle. Edelliset kuukaudet olin tehnyt töitä 30%. Vuoden kokonaistulot ja verot ratkaisevat.
No, jos oot töissä ollu, se on aivan eri asia. Työtulon verotushan tämmöisestä työmarkkinatuen suuruisesta summasta on aika lailla nollissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ollessani muutin sitä. Vero%:ksi tuli tuolloin 11. Sitä todellakin voi muuttaa.
Älä viitsi valehdella. Et todellakaan ole saanut työmarkkinatuen veroprosenttia noin pieneksi. Kyseessä on ollut jonkin muu tuki.
Minö sain työmarkkinatuen 0% loka, marras, joulukuulle. Edelliset kuukaudet olin tehnyt töitä 30%. Vuoden kokonaistulot ja verot ratkaisevat.
No, jos oot töissä ollu, se on aivan eri asia. Työtulon verotushan tämmöisestä työmarkkinatuen suuruisesta summasta on aika lailla nollissa.
Ponttini tässä oli kun moni hankittava tuon prosenttin laskemisen olevan mahdotonta. Ei ole ja se on fakta
Mistä näitä faktoja revitään. Just 4 päivää sitten vaihdoin itselleni sen vero % suoraan 0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein juuri muutoksen, ihan siitä syystä kun tuo asumistuki pienenee. Mutta en saanut laskettua kuin 17% asti. No auttaa sekin
Eipä sitä saa juuri sen enempää muutettua, jos ei ole mitään vähennyksiä eikä halua mätkyjä maksaa. 20 %:n verotuksellakin kun takaisin tulee vain n. 300 euroa.
Mulla on veroprosentti 20 ja silti tuli mätkyjä 22e.
Tuloni ovat olleet tänä vuonna pelkkä työmarkkinatuki 20 prosentin ennakonpidätyksellä. Voisin huomenna laskea, paljonko tänä vuonna tuota on jo maksettu ja todennäköisesti vielä maksetaan ja paljonko veroa olen tuosta jo maksanut ja muuttaa veroprosenttia loppuvuodeksi niin, että veronpalautus olisi mahdollisimman pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin töissä 2000e/kk palkalla 5kk ja 0% oli verotus. Ei se silti sitä tarkoita että voisi sanoa että 2000e kuukausituloista ei menisi veroja. Kokonaistulot tietenkin ratkaisevat ja siksi se työmarkkinatuen 20% ennakonpidätys on lähellä oikeaa.
Minulla on muutosverokortti työmarkkinatuelle. 9 % .Saan myös toimeentulotukea. Toimeentulotuki pieneni saman verran mitä työmarkkinatuki suureni kun tein muutosverokortin etuudelle. Eli aloittajalle selkeä vastaus : jos saat toimeentulotukea, kaikki etuutesi eli tulosi yhteenlaskettua on aina sana summa minkä kela maksaa sinulle, et saa yhtä paljon toimeentulotukea jos saat enemmän työmarkkinatukea. Itse muutin veroprosentin koska pystyn elämään ja maksamaan laskuni jos toimeentulotukipäätös viivästyy niin ei ole enää aivan lohduton tilanne. Lisäksi mulla menee veronpalautus kelalta se noin 400 suoraan ulosottoon joten yritän pitää sitä niin että ei palautusta eikä mätkyjä.
Voi maksaa liikaa veroa kuten minä, työttömän pitää nykyään koko ajan tehdä ja täytellä verokortteja, ennen oli toisin
Voi muuttaa, mutta voi tulla mätkyjä eli joutuu maksamaan takaisin rahaa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa laskettua. Tein töitä tammikuu-syyskuu ja maksoin 30% veroa. Sain lokakuu-joulukuu 0 kortin kun vuoden veroni olin maksanut jo kesään mennessä ja palautuksiakin pitäisi tulla.
Ihanko totta... Siis työtulon verokortti ja sosiaalietuuden verokortti sulla on nyt sitte sama.
Sosiaalituesta ei kuitenkaan verottaja tee samoja vähennyksiä kuin työtulosta.
Veroprosentti työmarkkinatukeen kannattaa monen muuttaa niin ettei saa veronpalautusta, koska veronpalautus lakkauttaa toimeentulotuen yleensä monen kuukauden ajaksi. Esim. pelkät reseptilääkekulut ja muut terveydenhuoltomenot voivat olla sen verran suuret, että jää reippaasti miinukselle veronpalautusta saadessa verrattuna siihen että saisi toimeentulotukea.
"Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa."
Työttömyyskorvaukselle on oma verokortti.
Työttömyyskorvauksesta menee enemmän veroa kuin samansuuruisesta palkasta, koska ei saa vähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukilaskelmassa huomioidaan nettotulot, joten jos työmarkkinatuen netto nousee, niin tt-tuen määrä luonnollisesti laskee.
Eli prosenttia kannattaa nostaa. Saa sitten kerralla palautuksena, tai jos vielä innostuu töihin menemään niin hyötyy vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mars omaveroon!
Kokonaistilanteeseen vaikuttaa kaikki verotettavat tulot, myös palkka. Esimerkiksi jos alkuvuonna on peritty 25 etuuksista ja etuuksien määrä on pienin mahdollinen, niin muutos kannattaa tehdä. Vero% ei välttämättä ole 25.
Jos palkkatuloa ei ole, kannattaa poistaa palkkatulon arvio ja realistisesti arvioida etuuksien bruttomäärä koko vuodelle. Jos olet epävarma, niin laita mieluimmin tuloarvio yläkanttiin.
Siis sen voi muuttaa ja joskus mietin että jos hakee tt tukea niin sieltä päästä pitäisi periaatteessa neuvoa alentamaan tuota veroprosenttia, koska tt tuki on viimesijainen etuus jne