Palovaroittimille pitäisi keksiä parempi kiinnitysmekanismi
Kattoon poraaminen on liian työlästä eikä ole edes porakonetta kotona.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuosta enää murehdit kun palovaroittimet siirtyivät taloyhtiön kontoille. Yhteys huoltoon ja ne kiinnittää puolestasi.
Oma turvallisuus on tärkeää ja en pidä siitä, että huoltomiehiä tulee asuntoon pikkusyystä.
Vierailija kirjoitti:
On jo keksitty:
https://www.tokmanni.fi/magneettilevy-o-60-mm-palovaroittimen-kiinnitta…
Ei toi ainakaan airamin langattomasti ketjutettaviin käy koska pattereita pohja täynnä.
Ostin sellaisen 3M magneettikiinnitteisen. Eipä kestänyt teippi palovaroittimen pohjassa niin tipahti alas. Näin on käynyt joka ikisen kaksipuoleisen teipin kohdalla, myös Sika-liiman. Ei kestä millään muulla kuin ruuveilla enkä ole alkanut sitä kattoon vielä ruuvaamaan, kun tarvitsisin iskuporakoneen.
Minä olen laittanut kaikki taloni, mökkini ja kerrostaloasuntoni palovaroittimet tälläisellä kattoon. Helppoa ja edullista. Mitään ei tarvitse porata, eikä oikein osatakaan. Ihan käsi olen kaikessa nikkaroinnissa itsekin. Hyvin ovat pysyneet ja helppo vaihtaa paristokin. Vedät vain palovaroittimen pois katosta. Kun kirjoitat vielä kunnon tussilla siihen vaihdettuun palovaroittimen paristoon vaihtopäivämäärän ja palovraoittimeen ostopäivän, niin sitten helpompi tarkkailla milloin pitää taas vaihtaa paristot tai osataa uusi palovaroitin. Ne palovaroittimetkaan ei ole ikuisia.
https://www.minimani.fi/airam-magneettilevy-o60-mm-palovaroittimen-kiin…
Googlesta löytyy varmaan lisää kauppoja hakusanalla magneettilevy palovaroittimen kiinnittämiseen.
Nää Textmarkin tussit on loistavia. Tällä saa tekstiä myös palovaroittimeen ja sen paristoon kirjoitettua.
https://www.suomalainen.com/products/huopakyna-textmark-500-musta?query…
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut kaikki taloni, mökkini ja kerrostaloasuntoni palovaroittimet tälläisellä kattoon. Helppoa ja edullista. Mitään ei tarvitse porata, eikä oikein osatakaan. Ihan käsi olen kaikessa nikkaroinnissa itsekin. Hyvin ovat pysyneet ja helppo vaihtaa paristokin. Vedät vain palovaroittimen pois katosta. Kun kirjoitat vielä kunnon tussilla siihen vaihdettuun palovaroittimen paristoon vaihtopäivämäärän ja palovraoittimeen ostopäivän, niin sitten helpompi tarkkailla milloin pitää taas vaihtaa paristot tai osataa uusi palovaroitin. Ne palovaroittimetkaan ei ole ikuisia.
Googlesta löytyy varmaan lisää kauppoja hakusanalla magneettilevy palovaroittimen kiinnittämiseen.
Nää Textmarkin tussit on loistavia. Tällä saa tekstiä myös palovaroittim
Kiitos tästä vinkistä sulle :) Kerrankin tältä palstalta saa oikeasti hyviä neuvoja :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä vuokranantaja hoitaa varoittimet, huollot niihin sun muut. Ei niihin saa edes ite koskea kun on sähköiset varoittimet.
Sama meillä remontin jälkeen. Sähkökaapista käydään kääntämässä nipsua, jos varoitin alkaa huutaa. Toistaiseksi ei ole alkanut ja remontin jälkeen ollaan asuttu jo melkein puolitoista vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää olla katossa? Tällainen 155-senttinen tappi on aina pulassa kun se alkaa yöllä huutaa patterinvaihtoa.
Kristus mikä pölvästi? Siksi, että se savu keräytyy sinne kattoon, koska se on ilmaa kevyempää. Siksi se hälytin, joka on seinällä, hälyttää vasta kun savua on niin paljon, että se tavoittaa hälyttimen, mikä tarkoittaa, että palo on jo siinä vaiheessa ettei mitään ehdi pelastaa. Ei edes sitä pölvästiä, joka asensi sen hälyttimen liian alas. Katsos kun se hälytin siellä katossa havaitsee mitättömimmänkin savun, eli se hälyttää mieluummin turhaan kuin liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Magneettilätkä kattoon ja toinen palovaroittimeen. 3m myy valmiita satseja.
Millä se magneettilätkä pysyy katossa?
Siinä on teippipinta koko lätkässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitäisi olla helppo irrottaa sieltä katosta. Itse aina polttelen ruokia pohjaan ja tosi kiva kun palovaroitin alkaa sen takia vaikka klo 2.00 huutaa ja pelästyttää naapurit hereille... mun pitäisi saada se naapurihuoneeseen piiloon ruuanlaiton ajaksi.
Sinun palovaroitin lienee vanha? Luin, että vanha palovaroitin herkistyy piippaamaan silloinkin kun ei tarvitsisi.
Eli koko maailman palovaroittimet tulisi muuttaa helpommin irroitettaviksi, koska sinä olet aasi keittiössä? Ihan vaan hiukan kuulostaa itsekkäältä, varsinkin kun on ääliömäisen itsestään selvää, että sinun kannattaisi opiskella ensin se kokkaaminen, eikä valittaa typeryytesi seurauksista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pattex ja jätät suosiolla seuraavalle asukkaalle.
Tai asennuta puupaneelikatto.
Laitoin palovaroittimen Pattexilla kattoon ja parin päivän päästä varoitin tuli alas mukanaan aimo pala kattomaalia, joten ruuvikiinnitys on ainoa ratkaisu.
Niin. Hyvin yleinen ja usein toistuva skenario on juuri tuo, että ensin kokeillaan millä se siellä katossa pysyisi, ja sitten kun rappinggissa ei pysy mikään, niin lukuisten epäonnistumisten ja yritysten jälkeen laitetaan sinne se ruuvi. Tietysti voi säästää aikaa, vaivaa ja rahaa, ja laittaa suoraan sen ruuvin, mutta se on monelle liian helppo ratkaisu.
Uppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää olla katossa? Tällainen 155-senttinen tappi on aina pulassa kun se alkaa yöllä huutaa patterinvaihtoa.
Kristus mikä pölvästi? Siksi, että se savu keräytyy sinne kattoon, koska se on ilmaa kevyempää. Siksi se hälytin, joka on seinällä, hälyttää vasta kun savua on niin paljon, että se tavoittaa hälyttimen, mikä tarkoittaa, että palo on jo siinä vaiheessa ettei mitään ehdi pelastaa. Ei edes sitä pölvästiä, joka asensi sen hälyttimen liian alas. Katsos kun se hälytin siellä katossa havaitsee mitättömimmänkin savun, eli se hälyttää mieluummin turhaan kuin liian myöhään.
Aika tylyä tekstiä, taidat itse olla satakahdeksankymmentäplus? Walk a mile in our shoes, sanoo tämä 152-senttinen ja komppaa 155-senttistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska palovaroitin on pakollinen, niin kaikkiin asuntoihin tulisi asentaa joku kiinnike/teline näille, sopiviin kohtiin, valtion toimesta.
Tulevaisuudessa näin tapahtuu taloyhtiöissä, koska palovaroittimet kuuluvat taloyhtiön varusteisiin.
Okt kiinnitys on helpompi, koska rakennusmateriaalina käytetty puuta.
Ja ap. kanssa olen samaa mieltä. Palovaroittimen suunnittelussa ei ole huomioitu kiinnitystä ja asun okt, että kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitäisi olla helppo irrottaa sieltä katosta. Itse aina polttelen ruokia pohjaan ja tosi kiva kun palovaroitin alkaa sen takia vaikka klo 2.00 huutaa ja pelästyttää naapurit hereille... mun pitäisi saada se naapurihuoneeseen piiloon ruuanlaiton ajaksi.
Sinun palovaroitin lienee vanha? Luin, että vanha palovaroitin herkistyy piippaamaan silloinkin kun ei tarvitsisi.
Ohis, iällä ei ole merkitystä, vaan miten herkästi varoitin reagoi esim. savuun, pienhiukkasiin jne. Jopa kynttilän palaminen 5m päässä voi aiheuttaa hälytyksen. Sama häkävaroittimissa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmallisia ovat. Täytyisi olla sama mekanismi kaikissa ja jokin muu kiinnityssysteemi kuin ruuvit. Uskon, että juuri tuon takia monelta hälyytin puuttuu. Se pitäisi pystyä laittamaan lattialta ilman kiipeilyä. Kuussakin on käyty, mutta tähän ei ole keksitty järkevää systeemiä.
On keksitty, mutta ne maksaa enemmän. On malleja, joissa paristokotelo on käsittelykorkeulla seinässä. Tutulla oli sellainen. Rumaa tietysti kun on taas yksi johto lisää seinälle ja kattoon viritettynä. Luulis, että uudisasennuksissa nuo saa piiloon. Mutta vanhoissa hankalampaa.
Itse laitoin kirjahyllyn päälle telineen, johon viritin varoittimen katon rajaan. Ei se sieltä silmiin pistäny ja oli helppo vaihtaa paristo. Katossa oli niin mureneva röpelöpinnoite, että ei siinä mikään superteippi pysynyt. Aina tuli alas muutaman viikon jälkeen. Reikiä en porannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uusikin alkaa huutamaan kun uuninluukun avaa ja höyryt pölähtää kattoon. Itselläni vasta neljäs paikka oli sellainen, jossa ei huutanut joka leivonnalla. Liesituuletinkin oli, mutta kun oli erillisuuni kaapistossa, niin sen käryt ei imeytyny imuriin.
Eli sijainti ratkaisee. Sama se on takkojen ja leivinuunien kanssa.
Liimaa pieni pyöreä pala velcroa kattoon ja vastapuoli hälyttimeen. Epoxi liimaa käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää Textmarkin tussit on
Paitsi ettei tuo liima pysy kipsimällillä roiskerapatussa katossa. sitähän täällä on moni valiitanut.
Toki sitten pysyy kun raapii rappaukset pois katon pinnasta ja putsaa alustan huolella. Mutta paikan on syytä kerrsalla olla hyvä, muuten jää siirrossa ruma jälki kattoon.
Maalattuun sileään kattoon hyvä.
Palovaroittimet tulevat 1.1.2026. asuntoyhtiöiden hoidettaviksi. Yhtiö asennuttaa ainakin meillä akkutoimiset varoittimet parhaaksi katsottuihin paikkoihin ja vaihtaa niihin akut asukaan ilmoitettua akun loppumisesta tai muusta viasta. Vastuu toimivuudesta jää siis asukkaalle ja korjaus hänen ilmoituksensa varaan taloyhtiölle,
https://verkkokauppa.spek.fi/product/23/palovaroittimen-paristokotelo-s…
Edelleen kyllä pitää itse varoitin viedä kattoon. Ja johto kiinnittää siististi. Mutta loppuupa ainakin kiipeily. Suosittelen laittamaan vanhusten aasuntoon tuollaisen paristokotelon niin ei tartte keittiöjakkaroilla lonkkiaan murtaa.