Maria, 33, joutuu muuttamaan koska rahat eivät enää riitä
https://yle.fi/aihe/a/20-10006315
Miten hallituksen uudistukset auttavat artikkelin henkilöä työllistymään? Varmaan kaikkensa yrittää ja stressaa itsensä hengiltä joka päivä ilman kurjuuttamistakin.
Kommentit (1014)
Vierailija kirjoitti:
"Katsoin samaa että nuo talothan ovat ikivanhoja elementtitaloja, varmaan 60-luvulla rakennettuja neukkukuutioita. On tosiaan kadehdittavaa asua sellaisessa. Todennäköisesti vielä jonkun vuokrayhtiön omistamia tönöjä. "
Kyllä, juuri näin. Hämmästyttää ja huvittaa kun ihmiset niin innoissaan alkaa haukkua ja puhua ilkeästi, ilman että heillä on hajuakaan mistä puhuvat. Paljastaa kyllä sanojan sisäisen rumuuden harvinaisen selvästi. Ihmiset ovat nykyään ihan hirveitä. Kyllä se nyt on niin väärin että jostain rupusesta vuokra-asunnosta pilkahtaa hyvällä säällä meri jostain kulmasta kun ikkunasta kurkottaa! Väärin on, kyllä pitäisi käydä peittämässä ikkunat jätesäkeillä, niin siinäpä oppivat köyhät, niiiih. Aivan sairasta suoraan sanoen. Maamme on sairastunut öy hötykseen, pahuuteen, toisten ihmisarvon polkemiseen ja julmuuteen! Hävetkää!
Ja sen sanon vielä että jokainen, jonka mielestä kelantu
Jankutijankuti. Ei minun tarvitse luopua työstäni. Työskentelen työvoimapula-alalla, eikä tulijoita ole. Vuorotyö, pitkät työpäivät. Lyhyt koulutus, palkka, jolla elää, ei leveästi, mutta elää. Ei tunnu kelpaavan. Koulutus paikat ei täyty. Töitä on varmasti, ympäri Suomen, voit valita asuinpaikkasi. Moni tekee töitä vielä eläkkeelläkin.
Tervetuloa!
Kolme lasta joutuvat jakamaan huoneen uudessa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Lehtijuttu on kovin vaillinainen. Isä ohitetaan. Hänen maksunsa.
Vaikka hän olisi kuollut, saisi lapset kelan perhe-eläkettä, olettaen että hänkin työtön ollut ja opiskelut kesken .
Ja kuten joku tais kirjoittaa, on lakisääteinen minimitoimeentulotuki, määrätty summa aikuisille, samoin lapsille iästä riippuen.
Jos yhteenlasketut etuudet hyväksyttyjen menojen jälkeen jää alle, saa toimeentulotukea jotta käyttöön jää lakisääteinen minimi.
Toimittajat joko ei tee taustatyötä tai tekevät säälikirjoituksia.
Tai sitten toimittaja on tehnyt työnsä mutta sinä heittelet luuloja ja mutuja vajailla tiedoilla henkilön taustasta.
Vierailija kirjoitti:
Laskin hänen tiedoillaan, sekä arviolla asuinkuluista (vuokra 750 euroa + vesimaksut ja sähkö 180 euroa), 200 euron sairaus - ja lääkekuluilla sekä hänen ilmoittamillaan tuloilla (työmarkkinatuki, asumistuki ja lapsilisät, ei muuta).
Hän olisi Oulussa oikeutettu 2300 euron toimeentulotukeen tuolla speksillä. Toimeentulotuen osuus pienenee sitä mukaa kun tulopuolelle lisätään elareita tmv. Mutta siis hän on oikeutettu vuokrakulujen jälkeen 2300 euron toimeentuloon.
Miksi tällaisia valheita levitellään mediassa?
Valehdellaan ja surkutellaan. Tosiasiassa hänellä on leveämpi elämä kuin monella työssäkäyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näissä jutuissa, oikein kiukuttaa, unohdetaan elatusmaksut. Maksaahan isät elatusmaksut tai sitten valtio ennakot.
Toimeentulotukea ei ole lakkautettu, sitähän hän kuitenkin saa. Ja taatusti on myös oulun sosiaalitoimiston asiakas saaden apua ja rahaa harkinnanvaraisena.
Miksi juuri sairaat, työkyvyttömät ja -haluttomat nuoret naiset hankkivat lapsia isäksi sopimattomien kanssa?
Itse tein lapset 30+ , samoin tekivöt lapseni, varmaan liittoon. Kykenee muksut elättämään.
Mikään liitto ei ole varma, jos ei tule eroa niin puoliso voi vaikka vammautua tai kuolla ja silloin asiat muuttuvat radikaalisti.
Tämä. Aika moni jää avioerossa tyhjän päälle. Tukia ei välttämättä saa heti ja jostain pitää saada takuumaksu vuokra-asuntoon. Toimeentulotuen kanssa sai tapella kun takuuvuokra olisi pitänyt nostaa vuokravakuustililtä elämiseen. Kelassa on täysin osaamattomia 💩 kesätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä paketti
Keskimääräistä enemmän lapsia, paöjon tatuoiteja, lemmikkieläimiä, mielenterveysongelmat
Riippuen kissasta, ylläpito voi olla hyvnkin edullista ja vaikuttaa positiivisesti mielialaan.
Pisteet äidille, alkoi tekemään heti jotain. 4 henkinen perhe kaksiossa
Mielenterveysongelmat eivät ole syy työttömyyteen. Olin samassa tapahtumassa kuin nainen ja hän istui vessassa koko ajan, kun oli ottanut yhden karkin. Ei voinut syödä mitään kahteen päivää koska päätyy melkein heti vessaan.
Miehelläni on välimuotoinen koliitti, eli haavainen paksusuolentulehdus mutta tulehdusalueita myös ohutsuolessa. Hän on akuuttivaiheetkin ollut ihan normaalisti töissä. Laihtui pahimmassa vaiheessa alle BMI 19
Ihan hirveän vaikeaa arvioida kun hän ei avannut sairauksiaan ollenkaan, kuten ei avannut tulojaankaan. Mitähän varten?
Vastasin vain henkilölle, joka sanoi, että tiheät vessakäynnit estävät työnteon.
Muuten jos todella on vaikea tulehduksellinen suolistosairaus, ei silloin laita suuhunsa karkkia. Miksi haluaisi yhden karkin takia taas kestää vatsakramppeja tunnin? Jugurttia tai viiliä mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Kissoja on tälläkin köyhällä vara näköjään pitää, kun jutussa sanottiin että omistaa iteki kaks kissaa..
No olisiko kissatkin hankittu silloin,kun oli vielä varaa.Ei eläimet ole jotain, mikä heitetään pois,kun elämäntilanne muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä paketti
Keskimääräistä enemmän lapsia, paöjon tatuoiteja, lemmikkieläimiä, mielenterveysongelmat
Riippuen kissasta, ylläpito voi olla hyvnkin edullista ja vaikuttaa positiivisesti mielialaan.
Mielenterveysongelmat eivät ole syy työttömyyteen. Olin samassa tapahtumassa kuin nainen ja hän istui vessassa koko ajan, kun oli ottanut yhden karkin. Ei voinut syödä mitään kahteen päivää koska päätyy melkein heti vessaan.
Miehelläni on välimuotoinen koliitti, eli haavainen paksusuolentulehdus mutta tulehdusalueita myös ohutsuolessa. Hän on akuuttivaiheetkin ollut ihan normaalisti töissä. Laihtui pahimmassa vaiheessa alle BMI 19 painoon, joka on pitkälle miehelle aika vähän ja
Ja koska miehesi tilanne on tuo on se tottakai kaikilla muillakin samaa sairautta sairastavilla sama. Niinhän aina, "minä itse olen mitta" jolla arvioidaan/arvostellaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, minulla ei ole lemmikkejä, tatuointeja, lävistyksiä eikä vakavia terveysongelmia, en tupakoi enkä käytä päihteitä. Asumme kolmiossa joka on ollut lasten koti aina, tutut pihakaverit ja koulumatka, isän luona on helppo käydä, ei kiinnostusta repiä heitä juuriltaan. Vuokra nousee, asumistuki ei. Elatustuki tulee Kelalta koska lasten isä on varaton. Valmistuin neljännestä tutkinnosta (te-toimiston suosittelema ala) viime vuonna ja siitä asti hakenut töitä. Vastaukseksi tulee: hakijoita oli lähes/yli sata, valinta ei kohdistunut sinuun, jos jotain vastausta edes tulee.
Nyt minun pitäisi silti alkaa maksaa valtion velkaa.
Ajatusvirheesi tässä on se, että nyt jotenkin alkaisit maksamaan jotakin. Valtio maksaa elämisesi jatkossakin, etkä sinä maksa mitään mistään itse. Valtio maksaa vain vähän vähemmän siitä elämisestäsi ja sinä so
Jaa nyt loppui se Menkää töihin -ulina, kun tuli faktaa pöytään että töitä ei niin vaan ole saatavissa. Josko ottaisit selvää mitä lapsiperheköyhyys pitkällä tähtäimellä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
"Katsoin samaa että nuo talothan ovat ikivanhoja elementtitaloja, varmaan 60-luvulla rakennettuja neukkukuutioita. On tosiaan kadehdittavaa asua sellaisessa. Todennäköisesti vielä jonkun vuokrayhtiön omistamia tönöjä. "
Kyllä, juuri näin. Hämmästyttää ja huvittaa kun ihmiset niin innoissaan alkaa haukkua ja puhua ilkeästi, ilman että heillä on hajuakaan mistä puhuvat. Paljastaa kyllä sanojan sisäisen rumuuden harvinaisen selvästi. Ihmiset ovat nykyään ihan hirveitä. Kyllä se nyt on niin väärin että jostain rupusesta vuokra-asunnosta pilkahtaa hyvällä säällä meri jostain kulmasta kun ikkunasta kurkottaa! Väärin on, kyllä pitäisi käydä peittämässä ikkunat jätesäkeillä, niin siinäpä oppivat köyhät, niiiih. Aivan sairasta suoraan sanoen. Maamme on sairastunut öy hötykseen, pahuuteen, toisten ihmisarvon polkemiseen ja julmuuteen! Hävetkää!
Ja sen sanon vielä että jokainen, jonka mielestä kelantu
Täällä juuri eräs kirjoitti että saa 1400 tukia. Kiitos kyllä mullekin kelpaisi, mutta en osaa valittaa. Enkä valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä paketti
Miehelläni on välimuotoinen koliitti, eli haavainen paksusuolentulehdus mutta tulehdusalueita myös ohutsuolessa. Hän on akuuttivaiheetkin ollut ihan normaalisti
Aika moni ottaa karkin vastaan kun väkisin tyrkytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, minulla ei ole lemmikkejä, tatuointeja, lävistyksiä eikä vakavia terveysongelmia, en tupakoi enkä käytä päihteitä. Asumme kolmiossa joka on ollut lasten koti aina, tutut pihakaverit ja koulumatka, isän luona on helppo käydä, ei kiinnostusta repiä heitä juuriltaan. Vuokra nousee, asumistuki ei. Elatustuki tulee Kelalta koska lasten isä on varaton. Valmistuin neljännestä tutkinnosta (te-toimiston suosittelema ala) viime vuonna ja siitä asti hakenut töitä. Vastaukseksi tulee: hakijoita oli lähes/yli sata, valinta ei kohdistunut sinuun, jos jotain vastausta edes tulee.
Nyt minun pitäisi silti alkaa maksaa valtion velkaa.
Ei suinkaan lapsillasi kummoiset eväät elämään ole. Äiti on sossupummi ja isä varaton, eli pummienpummi. Molemmilla varmaan on päihde- ja mielenterveysongelmiakin.
Teidän tukienne takia tämä maa on velkaantun
Olet surullinen aivopesun uhri. Ihmettelen millä konstilla kaltaisesi on edes saanut töitä vai elättääkö puoliso tai äiskän ja iskän perintö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä paketti
Miehelläni on välimuotoinen koliitti, eli haavainen paksusuolentulehdus mutta tulehdusalueita myös ohutsuolessa. Hän on akuuttivaiheetkin ollut ihan normaalisti
Tämä! Jos on suolistosairaus, kyllä haluaa välttää asioita, jotka pahentavat oloa. Jollekin se on karkki, minulle esimerkiksi viljat, maitotuotteet, rasvaiset ruuat, sokeri... en todellakaan monessa tilanteessa uskalla eli halua syödä mitään, ettei minun tarvitse juosta vessassa.
Niin on varmempaa.
Ja eläkeläiset saa edelleenkin omistusasuntoon asumistukea ja saavat asua yksin isoissa asunnoissa.
Minä en tule tekemään mitään ilmaistyötä vapaa-ajalla eli en hoida eläkkeellä olevia vanhempia enkä puolison vanhempia. Puoliso on ainoa lapsi. Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtijuttu on kovin vaillinainen. Isä ohitetaan. Hänen maksunsa.
Vaikka hän olisi kuollut, saisi lapset kelan perhe-eläkettä, olettaen että hänkin työtön ollut ja opiskelut kesken .
Ja kuten joku tais kirjoittaa, on lakisääteinen minimitoimeentulotuki, määrätty summa aikuisille, samoin lapsille iästä riippuen.
Jos yhteenlasketut etuudet hyväksyttyjen menojen jälkeen jää alle, saa toimeentulotukea jotta käyttöön jää lakisääteinen minimi.
Toimittajat joko ei tee taustatyötä tai tekevät säälikirjoituksia.
Tai sitten toimittaja on tehnyt työnsä mutta sinä heittelet luuloja ja mutuja vajailla tiedoilla henkilön taustasta.
Lakisääteinen minimitoimeentulotuki ei ole mutua. Toimeentulotuki kattaa jos vajausta jaa etuuksien jälkeen. Tuossa jo varmaan lääkekulut syövät saatuja etuuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta 33-vuotias ja nyt jo elämänhallinta täysin kateissa.
Niin, ajattele miten typeriä ihmiset on kun jo nuorena menevät sairastumaan. Ja terveenä työkykyisenä menevät lisääntymään. Kyllähän nyt jokainen näkee tulevaisuuteen ja tietää sairastuvansa ja menettävänsä työkykynsä.
Oletettavasti olet häntä vanhempi ja hyvätuloinen? Etkä tuon viisaammaksi ole tullut.
No kyllähän hänellä on täydet mahdollisuudet tuossa iässä kääntää elämänsä suunta. Ongelmana ei ole sairaudet vaan laiskuus. Elämäntapana tukien varassa eläminen. Ryhdistäytyisi ja maksaisi elämänsä itse. Kannattaako niitä lapsia alkaa tekemään, kun ei ole vielä ammattia tai työtä? Tehnyt vielä kaiken lisäksi kolme.
Jokainen ymmärtää, että tässä jätetään jotain kertomatta
Jos hänen pesueensa tulot olisivat "alle tuhat euroa kuukaudessa", he olisivat jo saaneet häädön tai nääntyneet nälkään. Alppilassa matalin vuokra kolmiosta on yli 800 euroa.
Hänen henkilökohtaiset tulonsa epäilemättä ovatkin alle 1000 euroa, siis työttömyysetuus /sairauspäiväraha. Muut tulot jätettiin kertomatta, mitähän varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vara laittaa nenärinkuloita, auto. Kissatkin vielä siinä elätettävänä. Karvottamassa kotia. Ahtaudessa.
Oikein järki-ihmisen päätä riipii. Missä isät?
Ei kai tuota naamaa jaksa pitkään katsoa aamukahvipöydässä. Makkarissakin vain pimeässä tai pussi päähän vedettynä...
Mikä oikeus sulla on ketään haukkua, kukaan ei ole täydellinen, et edes sinä vaikka tunnut niin kuvittelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on surullista, että mainitsee omien vanhempien jo olleen köyhiä, nyt itse tekee useamman lapsen ja opettaa ne elämään köyhyydessä. Valitettavaa, mutta totta, köyhyys on periytyvää ja yleensä nuo työttömänä olevat, Kelan tuella elävät lisääntyvät enemmän kuin tavalliset työssäkäyvät. Työssäkäyvät laskevat ja ennakoivat kuinka moneen lapseen on varaa ja kuinka monen lapsen pystyy elättämään työssäkäyväksi aikuiseksi.
Mitäs jos se tarkat laskelmat tehnyt työssäkäyvä joutuu työttömäksi tai sairastuu?
Totaalisesti unohdettu esim. 90-luvun laman tapahtumat, eikä sairauksia itsellä tai perheenjäsenillä. Tai sitten viisasteleva jonne ei ollut edes syntynyt silloin.
Lopettaako ne pitäisi jos elämäntilanne muuttuu?