Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maria, 33, joutuu muuttamaan koska rahat eivät enää riitä

Vierailija
19.02.2024 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10006315

Miten hallituksen uudistukset auttavat artikkelin henkilöä työllistymään? Varmaan kaikkensa yrittää ja stressaa itsensä hengiltä joka päivä ilman kurjuuttamistakin.

Kommentit (1014)

Vierailija
81/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alppila ei ole kyllä mikään surkea alue, vaan suhteellisen uusine kerrostaloineen ja perinteisine omakotitalokortteleineen yksi parhaista. Keskustaan matkaa alle pari kilometria. Muutama sata metriä autotien toiselle puolelle ja vuokra olisi tippunut jo 10-15%. Keskustakin olisi saman verran lähempänä.

-Oululainen

En selvästikään asu Alppilassa. Se on täynnä juoppoja ja nistejä.

Jos ei ole varaa asua Värtössä (ja harvalla on) tai ehkä Kastellissa niin näin se valitettavasti on kaikkialla Oulussa. Kaupunginosia on rakennettu segrekaation torjunta mielessä ja sen kyllä huomaa. Voit asua Intiössä kalliissa asunnossa ja silti päihdeporukat pyörii pihassa, sattuneesta syystä..

Asun itse Taskilassa mukavassa yhtiössä, enkä todellakaan halvalla tai tukien varassa, mutta kävelinpä kumpaan suuntaan tahansa iltalenkillä niin löydän itseni hetkessä epämääräisistä kortteleista.

Vierailija
82/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Kela Gold ja elämä hymyilee!

Ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskollani on kaksi sijoituslasta (3 v ja 6 v)  paikkakuntaan nähden edullisessa kolmiossa. On päiväkoti ja koulut ihan vieressä, sijoitusasioihin liittyvät organisaatiot ja lasten harrastuksiin liittyvät paikat myös, kuten myös sijoituslapsien vanhemmat, joiden luona kerran viikossa vierailevat jos vanhemmilla asiat reilassa. Kaikki sijoituslapsista tultavat tuet ja as.tuki kuitenkin tippuvat nyt niin, että siskoni joutuu muuttamaan toiselle paikkakunnalle kokonaan, koska yhtään edullisempaa kämppää ei löydy kuin tuosta ns. nistialueelta, josta lapset juuri turvaan otettiinkin! Puhutaan useista sadoista euroista mitä ne tuet tippuu. Eli toisin sanoen jos ei halua näitä pieniä lapsia uuteen sijoitusperheeseen, niin siskoni joko muuttaa tuohon nistialueelle halpaan kaksioon tai vaihtaa paikkakuntaa, mikä mutkistaa mm. tapaamisia ja tuo lisäkuluja, joita ei

Eihän ne sijaisvanhemmat mitään toimeentulotuen saajia ole sentään, mutta saavat mm./esim. hoitopalkkion ja kulukorvauksen ja voi sitä olla oikeutettu asumistukeenkin. 

Ei varmasti ole. Yhden lapsen sijaisvanhempana ehkä mahdollista, mutta ei enää kahden.

Vierailija
84/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilät ovat paljon enemmän kuin 330 koska yh-lisä. Yhdestä lapsesta 160 euroa kun normisti 100, en tiedä mitä kolmesta tulee, 450 euroa?

Vierailija
85/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä paketti

Keskimääräistä enemmän lapsia, paöjon tatuoiteja, lemmikkieläimiä, mielenterveysongelmat

Riippuen kissasta, ylläpito voi olla hyvnkin edullista ja vaikuttaa positiivisesti mielialaan.

Pisteet äidille, alkoi tekemään heti jotain. 4 henkinen perhe kaksiossa

Mielenterveysongelmat eivät ole syy työttömyyteen. Olin samassa tapahtumassa kuin nainen ja hän istui vessassa koko ajan, kun oli ottanut yhden karkin. Ei voinut syödä mitään kahteen päivää koska päätyy melkein heti vessaan. 

Miehelläni on välimuotoinen koliitti, eli haavainen paksusuolentulehdus mutta tulehdusalueita myös ohutsuolessa. Hän on akuuttivaiheetkin ollut ihan normaalisti töissä. Laihtui pahimmassa vaiheessa alle BMI 19 painoon, joka on pitkälle miehelle aika vähän ja

Minullakin on suolistosairaus. Lisäksi on voimakasta väsymystä ja uupumusta aiheuttava sairaus. On myös tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Silti olen joutunut käymään töissä jatkuvasti. Marian ajatus eläkkeestä on absurdi. 

Minulla on myös useampi lapsi, melkein aikuisia kyllä jo. He ovat jakaneet huoneen koko elämänsä ajan, koska tässä talossa ei nyt vain ole huoneita enempää. Ja tähän taloon minun rahani riittivät. 

Elämä on valintoja, todellakin. Minun valintani oli oma talo, ja se, että teen töitä, miten vain pystyn. Niukasti on eletty, mutta eipähän ole tarvinut syytellä muita ja vaatia lisää 

Marian tulot ei voi pitää paikkaansa. Kuten joku laski, 2300e olisi uskottavammat tulot. Esimerkiksi elatus maksuista ei mainittu sanaakaan  

Muutenkaan en ymmärrä tätä valitusta siitä, että joutuu muuttamaan. Tottakai joutuu! Jokaikinen työssäkäyväkin joutuu muuttamaan, jos asuu asunnossa, johon rahat ei riitä. Ei oma huone ole mikään ihmisoikeus. Tuet on tarkoitettu väliaikaisiksi, mariakin voisi tuosta tilanteestaan ponnistaa ylöspäin valittamisen sijaan. 

Hänen tilannettaan ei eläkepäätös muuttaisi yhtään. Lisäisikö se tuloja jotenkin?  Ja noin nuorikin vielä. Taitaa olla niin isot ulosotto velat, että töihin meno ei kannata

Vierailija
86/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilät ovat paljon enemmän kuin 330 koska yh-lisä. Yhdestä lapsesta 160 euroa kun normisti 100, en tiedä mitä kolmesta tulee, 450 euroa?

YH-lisä ei tule automaattisesti ero tilanteessa.

Vierailija
87/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettava tapaus, mutta voisi kysyä että onko veronmaksajien tehtävä kustantaa pysyvästi työttömille asuntoja kaupungin keskustasta?

Alppila ei ole Oulun keskustassa.

Alppila on hyvin lähellä keskustaa. Keskustaan on kävelymatka, 2-3 km. Oulussa suurin osa asuinalueista on kauempana keskustasta, kuin Alppila. 

Vierailija
88/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on surullista, että mainitsee omien vanhempien jo olleen köyhiä, nyt itse tekee useamman lapsen ja opettaa ne elämään köyhyydessä. Valitettavaa, mutta totta, köyhyys on periytyvää ja yleensä nuo työttömänä olevat, Kelan tuella elävät lisääntyvät enemmän kuin tavalliset työssäkäyvät. Työssäkäyvät laskevat ja ennakoivat kuinka moneen lapseen on varaa ja kuinka monen lapsen pystyy elättämään työssäkäyväksi aikuiseksi.

Vierailija
89/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paljonko maksaa kahden kissan ylläpito??

Hiekat ja halvat markettiruuat ei paljoa maksa. Eläinlääkärikäynnit onkin sitten kalliita, jos niille tulee tarvetta.

Eläilääkärikuluihin on varauduttava ja se on ennemminkin KUN tulee tarve ei se ole mikään JOS

Vierailija
90/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä paketti

Keskimääräistä enemmän lapsia, paöjon tatuoiteja, lemmikkieläimiä, mielenterveysongelmat

Riippuen kissasta, ylläpito voi olla hyvnkin edullista ja vaikuttaa positiivisesti mielialaan.

Mielenterveysongelmat eivät ole syy työttömyyteen. Olin samassa tapahtumassa kuin nainen ja hän istui vessassa koko ajan, kun oli ottanut yhden karkin. Ei voinut syödä mitään kahteen päivää koska päätyy melkein heti vessaan. 

Miehelläni on välimuotoinen koliitti, eli haavainen paksusuolentulehdus mutta tulehdusalueita myös ohutsuolessa. Hän on akuuttivaiheetkin ollut ihan normaalisti töissä. Laihtui pahimmassa vaiheessa alle BMI 19 painoon, joka on pitkälle miehelle aika vähän ja

Ja koska kaikkien suolistosairaudet oirelevat täysin samalla tavalla kuin miehesi sairaus ja koska kenelläkään ei ole lisänä mitään muuta sairautta, kuten ei miehelläsikään ole, niin kaikkien tulee pystyä käymään työssä?

Vierailija
91/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten hallituksen uudistukset auttavat artikkelin henkilöä työllistymään?"

Tuskin mitenkään, mutta pitäisikö niiden auttaa juuri Mariaa työllistymään nykyisen massatyöttömyyden aikana? Artikkelin mukaan Marian työkyky on selvästi alentunut, joten ehkä hänen kohdallaan olisi parempi keskittyä miettimään, millainen elintaso veronmaksajien pitäisi kustantaa hänelle ja kaltaisilleen. Ainakin omasta mielestäni tilava asunto merinäköalalla on tarpeetonta luksusta.

Jumaleisön. Otapa tarkemmin selvää tästä "tilavasta asunnosta merinäköalalla". Ei kuule ole luksusta nähnytkään. Oulu nyt vaan sattuu olemaan merenrannalla ja pieni kaupunki. Kun täällä on 1970-luvulla rakennettu lähiöitä, niin vähänkin korkeammista rakennuksista nyt väkisinkin näkyy meri yläkerroksista. Ei kuule ole sellaisia "luksusasuntoja" tai alueita, joita sinun tai kenenkään muunkaan kannattaa kadehtia. Naurettavaksi teette itsenne. 

Vierailija
92/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarinan opetus. Ei kannata lisääntyä holtittomasti jos siihen ei ole varaa. 

Mutta siihenhän oli varaa. Sitten tuli korona ja työttömyyskierre. Sinulla ja minullakin voi mennä terveys ja työpaikka alta vaikka ensi vuonna. Koskaan ei voi tietää.

Ei näin, elämä pitää mitoittaa ja suunnitella pahimman skenaarion mukaisesti.

Itselläni on tuloja, vaikken ikinä tekisi töitä. Näiden tulojen vuoksi, en koskaan tulisi saamaan esim toimeentulotukea.

Vierailija
93/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, minulla ei ole lemmikkejä, tatuointeja, lävistyksiä eikä vakavia terveysongelmia, en tupakoi enkä käytä päihteitä. Asumme kolmiossa joka on ollut lasten koti aina, tutut pihakaverit ja koulumatka, isän luona on helppo käydä, ei kiinnostusta repiä heitä juuriltaan. Vuokra nousee, asumistuki ei. Elatustuki tulee Kelalta koska lasten isä on varaton. Valmistuin neljännestä tutkinnosta (te-toimiston suosittelema ala) viime vuonna ja siitä asti hakenut töitä. Vastaukseksi tulee: hakijoita oli lähes/yli sata, valinta ei kohdistunut sinuun, jos jotain vastausta edes tulee.

Nyt minun pitäisi silti alkaa maksaa valtion velkaa.

Ajatusvirheesi tässä on se, että nyt jotenkin alkaisit maksamaan jotakin. Valtio maksaa elämisesi jatkossakin, etkä sinä maksa mitään mistään itse. Valtio maksaa vain vähän vähemmän siitä elämisestäsi ja sinä sopeudut.

Vierailija
94/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä paketti

Miehelläni on välimuotoinen koliitti, eli haavainen paksusuolentulehdus mutta tulehdusalueita myös ohutsuolessa. Hän on akuuttivaiheetkin ollut ihan normaalisti töissä. Laihtui pahimmassa vaiheessa alle BMI 19

Sinäkin siis nukuit samassa huoneessa kuin kaikki lapsesi. Tässä sulle taputukset urheasta suorituksesta. 🖕

Vierailija
95/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on surullista, että mainitsee omien vanhempien jo olleen köyhiä, nyt itse tekee useamman lapsen ja opettaa ne elämään köyhyydessä. Valitettavaa, mutta totta, köyhyys on periytyvää ja yleensä nuo työttömänä olevat, Kelan tuella elävät lisääntyvät enemmän kuin tavalliset työssäkäyvät. Työssäkäyvät laskevat ja ennakoivat kuinka moneen lapseen on varaa ja kuinka monen lapsen pystyy elättämään työssäkäyväksi aikuiseksi.

Mitäs jos se tarkat laskelmat tehnyt työssäkäyvä joutuu työttömäksi tai sairastuu?

Vierailija
96/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi hyvä esimerkki tukiloisista tämä koko juttu. Surkutellaan omaa kohtaloa, eikä ymmärretä, että tekee vaan itsensä naurettavaksi tällä jutulla. Suomen sosiaaliturva on paisunut liian suureksi ja ihmiset kuvittelevat, että ne tuet ovat ilmaista rahaa ja kuuluvat heille. Ei kai kukaan siellä töissä huvikseen käy tai siellä sen erikoisemmin viihdy. Töissä'nyt vaan on käytävä, että pystyy elämänsä maksamaan. Mä joudun itse tekemään joka kuukausi ylitöitä, että on rahaa elämiseen, joten sylettää tällaiset kitisijät. Paljon. 

Minua taas sylettää kaltaisesi ihmiset, paljon. 

Miksi et itse muuta halvempaan asuntoon niin ei tarvitse kitistä ylitöistä. Ethän vain noin heikkoon tilanteeseen ole mennyt lapsia tekemään? 

Mä en elä tuilla. Saan 0 euroa tukia. YMMÄRRÄTKÖ? 

Vierailija
97/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näissä jutuissa, oikein kiukuttaa, unohdetaan elatusmaksut.  Maksaahan isät elatusmaksut tai sitten valtio ennakot.

Toimeentulotukea ei ole lakkautettu, sitähän hän kuitenkin saa.   Ja taatusti on myös oulun sosiaalitoimiston asiakas saaden apua ja rahaa harkinnanvaraisena.

Miksi juuri sairaat, työkyvyttömät ja -haluttomat nuoret naiset hankkivat lapsia  isäksi sopimattomien kanssa?

Itse tein lapset 30+ ,  samoin tekivöt lapseni,  varmaan liittoon. Kykenee muksut elättämään.

Mikään liitto ei ole varma, jos ei tule eroa niin puoliso voi vaikka vammautua tai kuolla ja silloin asiat muuttuvat radikaalisti.

Vierailija
98/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, minulla ei ole lemmikkejä, tatuointeja, lävistyksiä eikä vakavia terveysongelmia, en tupakoi enkä käytä päihteitä. Asumme kolmiossa joka on ollut lasten koti aina, tutut pihakaverit ja koulumatka, isän luona on helppo käydä, ei kiinnostusta repiä heitä juuriltaan. Vuokra nousee, asumistuki ei. Elatustuki tulee Kelalta koska lasten isä on varaton. Valmistuin neljännestä tutkinnosta (te-toimiston suosittelema ala) viime vuonna ja siitä asti hakenut töitä. Vastaukseksi tulee: hakijoita oli lähes/yli sata, valinta ei kohdistunut sinuun, jos jotain vastausta edes tulee.

Nyt minun pitäisi silti alkaa maksaa valtion velkaa.

Ei suinkaan lapsillasi kummoiset eväät elämään ole. Äiti on sossupummi ja isä varaton, eli pummienpummi. Molemmilla varmaan on päihde- ja mielenterveysongelmiakin.

Teidän tukienne takia tämä maa on velkaantunut. Teille riittää elämän perusedellytykset. Ette te nälkään kuole.  Jos haluat enemmän, tee töitä. Miksi opiskelet aloja, jotka eivät työllisty? Miksi teit lapset pummin kanssa? 

Elintason nosto tapahtuu tekemällä asioille jotain, ei valittamalla. Sinä vain valitat. Mietippä, mitä kaikkea yhteiskunta ja tuet on mahdollistaneet? Sinun asumisesta juuri siinä asunnossa. Sen, että olet voinut opiskella. Voit etsiä töitä, ihan vaikka kuinka monta vuotta. Jossain muualla asuisit jo kadulla. Tai myisit itseäsi. Tai tekisit ihan mitä tahansa työtä elääksesi. 

Mutta sinä vain valitat ja vaadit lisää. 

Vierailija
99/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta 33-vuotias ja nyt jo elämänhallinta täysin kateissa. 

Niin, ajattele miten typeriä ihmiset on kun jo nuorena menevät sairastumaan. Ja terveenä työkykyisenä menevät lisääntymään. Kyllähän nyt jokainen näkee tulevaisuuteen ja tietää sairastuvansa ja menettävänsä työkykynsä. 

Oletettavasti olet häntä vanhempi ja hyvätuloinen? Etkä tuon viisaammaksi ole tullut.

Vierailija
100/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran lasten isä liehuu teillä tietämättömillä ilman vastuun taakkaa?

Villi aavistus, että lasten isällä ja lapsilla on vahvasti pigmenttiä.

Sääli olisi jos ois äidin geenit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi