Ethän valmista ruokaa punalaputetuista tuotteista!
Viimeksi tänään k paussa pienen lapsen oletuttu äiti lappasin kärryyn 3 pakettia punalaputettua jauhelihaa, paketin kanankoipia ja vuohenjuustoa.
Meinasin kysyä, että ymmärtääkö hän, että nuo on syötävä tai laitettava pakkaseen ja syötävä heti. Pelkään pahaa, että äippä kuvittelee voivansa valmistaa niistä ruoka yhtenä päivän ja tarjoilee vielä seuraavana päivänä päiväysvanhaa ruokaa.
Kaikki nuo tuotteet olivat viimeistä käyttöpäivää tänää eli pakastimessa ok, mutta silti syötävä heti saman päivänä sulatuksesta.
Pelkään pahaa, että tuokin äiti kerää noita pakastimeen ja hyödyntää ymmärtämättä niitä ja tarjoilee lapsilleen.
- hygieniakurssin käynnyt
Kommentit (72)
Äärimmäisyyksiin viety tapaus, vaari joka heittää jauhopussinkin roskiin, kun päiväys on ohitettu.
Vierailija kirjoitti:
Noniin punalappuilijat hyökkäsi alapeukuttamaan. Se on julma totuus.
Itse en söisi viimeistäkään käyttöpäivää olevaa tuotetta.
Ap
Enkä minä mitään linssikeittoa tms. vaikka olisi huomisista aineista tehty.
Minulla on kaapissa muroja, jotka ostin ehkä viisi vuotta sitten. Vieläköhän noita voisi syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin eilen ja tänään 2.2 viimeinen käyttöpäivä olleita jugurttia. Ei mitään ongelmaa.
Jogurtin ja pastoroitujen maitototuotteiden päiväys on parasta ennen, ei viimeinen käyttöpäivä.
Tavallinen maito ei säily juurikaan päiväysken jälkeen mutta jogurtit ja vastaavat helposti vähintään viikon. Kananmunat säilyy vähintään kuukauden päiväyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eli pointti se, että siitä jauhelihasta on turha luulla valmistavansa perheelle kolmeksi päiväksi ruokaa. Se on käytettävänä samana päivänä kokonaan.
Olen oikeasti huolissani.
Ap
Ansiosidonnaista leikataan ja me ostetaan kaikki punalapputuotteet kaupoista ja leipäjonoon ei jää mitään ja joudut myymään omistusasuntosi.
Jauheliha säilyy pakastimessa 3 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Eli pointti se, että siitä jauhelihasta on turha luulla valmistavansa perheelle kolmeksi päiväksi ruokaa. Se on käytettävänä samana päivänä kokonaan.
Olen oikeasti huolissani.
Ap
Jos olet hygieniakurssin käynyt, sun pitäisi tietää että kun jauhelihan kypsentää käyttöaika pitenee. Paketin päiväys tarkoittaa raakaa lihaa.
Käy siis kurssi uudestaan jos sulta mennyt oleellinen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin punalappuilijat hyökkäsi alapeukuttamaan. Se on julma totuus.
Itse en söisi viimeistäkään käyttöpäivää olevaa tuotetta.
Ap
Eikö siellä hygieniakurssilla opetettu, että se pakkaukseen merkitty "viimeinen käyttöpäivä" ei todellakaan ole se viimeinen käyttöpäivä, vaan valmistajan takuu siitä, että tuote on moitteettomassa kunnossa vähintään siihen saakka? Sen voi vallan mainiosti syödä, siihen eivät kuole edes luulosairaat.
Väärin. Viimeinen käyttöpäivä ON viimeinen käyttöpäivä. Toki voi syödä myöhemminkin, jos uskaltaa.
Ei se ole uskon asia. Jos viimeinen käyttöpäivä lihassa on tänään ja sen valmistaa ruuaksi tänään, ruokaa on ihan turvallista syödä jopa viikon, sillä lihan kuumentaminen tappaa kaikki bakteerit. Ei ihme jos maapallo saastuu ja ilmasto lämpiää, kun tuhlataan syömäkelpoista ruokaa ja liha pitää tehokasvattaa.
Tässä tutkittua tietoa
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda
Huolesi on kaikella sen vaatimalla vakavuudella noteerattu. Hyvä, että et osta ja syö punalaputettuja tuotteita. Oikein hyvä. Kiitos.
-passi(ei hygienia) ja kirkonkirjaote
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin eilen ja tänään 2.2 viimeinen käyttöpäivä olleita jugurttia. Ei mitään ongelmaa.
Jogurtin ja pastoroitujen maitototuotteiden päiväys on parasta ennen, ei viimeinen käyttöpäivä.
Tavallinen maito ei säily juurikaan päiväysken jälkeen mutta jogurtit ja vastaavat helposti vähintään viikon. Kananmunat säilyy vähintään kuukauden päiväyksen jälkeen.
Höpöhöpö!!!
Maito säilyy toimivassa jääkaapissa noin kuukauden parasta ennen- päiväyksen jälkeen, ja hapanmaitotuotteet vähintään saman ajan. Kananmunat säilyvät tasalämmössä (huoneenlämpö tai viileä) useita viikkoja, parhammillaan on ollut mulla 3kk vanhoja kananmunia, sen yli en tiedä, kun siihen mennessä on aina kaikk syöty.
Maidon säilyvyys on parantunut 20 vuodessa aivan merkittävästi. Ennen se saattoi olla hapantunutta jo ennen parasta ennen päivämäärääkin, avaamattomassa purkissa. Nykyään se säilyy tosiaan kuukaudenkin, ja avatussakin purkissa todella pitkään. Maidolle ei sinänsä ole tapahtunut mitään kummallista, vaan sen käsittelyssä on päästy ihan uudelle hygieniatasolle, ja kylmäketju pysyy katkeamattomana lypsyrobotista kaupan hyllylle asti.
Minä teen heti ruuat ja pakastan kypsät ruuat. Ei mitöön ongelmaa.