Lemmikki lapsen leluksi, ottaako puheeksi?
Vaikea tilanne, eikä minulla oikeastaan ole ketään kenen kanssa puhua tästä, joten kirjoitan tänne.
Ystäväni perheellä on kaikenlaisia ongelmia. Sai kaksi lasta eri miehen kanssa kun nyt on. Perheen äidillä monenlaista ongelmaa jaksamisen ja talouden hallinnan kanssa, mies varakkaampi mutta vakavia terveysongelmia ylipainosta johtuen. Lapsilla myös erinäisiä ongelmia, erityisesti toinen on vähän erikoinen muttei mitään diagnoosia ole vielä ainakaan. Ovat myös vähän yksinäisiä, koulukavereiden saaminen ollut hankalaa. Ovat nyt 9 ja 12 vuotiaat.
Tämä uusi mies hankki alle vuosi sitten lapsille kissan. Aluksi sen kanssa sujui hyvin, mutta ilmeisesti pentuajan jälkeen vähän kaikkien kiinnostus loppui ja nyt silläkin on käytöshäiriöitä eikä sen hoito ole sellaisella tasolla muutenkaan kun eläimellä pitäisi. Lisäksi mies käytti/käyttää sitä eräänlaisena aseena lapsia kohtaan jos heillä on äidin kanssa ollut riitaa, esimerkiksi vei sen pois lapsilta vaikka oli sen heille hankkinut.
No nyt he olisivat hankkimassa taas uutta lemmikkiä, koiraa tällä kertaa. Ilmeisesti kaupat on jo sovittu ja lapsi jonkun pennun valinnutkin. Vieroitukseen on vielä aikaa eikä mitään ole maksettu.
Mutta minun arvomaailmaani vastaan sotii niin paljon tuollainen ajatusmaailma jossa lemmikki otetaan ikäänkuin lapsen leluksi, kun vanhaan on kiinnostus loppunut. Lisäksi se, ettei vanhaakaan lemmikkiä hoideta kunnolla saa vereni kiehumaan. Olen koittanut varovasti neuvoa ja tarjonnnut apua, mutta siitä ei ole ollut hyötyä. Etenkin tuo miehen käytös eläinten kanssa hirvittää todella.
Mietin, ottaisinko asian puheeksi, vaikkei se ihan minun paikkani kai olekaan. Ja jos, niin miten asiaa lähtisi muotoilemaan? Haluaisin saada heidät siis luopumaan uuden lemmikin ottamisesta, ainakin siihen asti että vanhakin hoidetaan kunnolla. Lisäksi uusi lemmikki ei ainakaan helpota talousongelmia...
Toivoisin niin paljon, ettei tilanne olisi tosi, koska sydämeni särkyy kun tiedän millaisiin olosuhteisiin viaton eläin joutuisi :(
Mitä ihmeen kissa ihmisiä tänne kirjoittaa ja sanoo, että kissa on vaativampi kuin koira? Meillä ollut sekä kissoja että koiria ja ei niistä voi puhua edes samana päivänä. Kissa on niin helppo koiraan verrattuna. Koiran koulutus on ihan eri kuin joku kissan koulutus ja sitä koiraa pitää oikeasti ulkoiluttaa vähintään 3xpäivässä. Koira vaatii ihan eri tavalla liikuntaa kuin joku kissa. Täysin eri tason lemmikeistä on kyse, kun puhutaan kissasta tai koirasta. Ei missään tapauksessa koiraa tuollaiseen perheeseen.