Hävettää kulkea ihmisten ilmoilla kun en pidä itsestäni huolta
En masennukseni takia yleensä jaksa käydä suihkussa, pestä hampaita, harjata hiuksia tms. Näkisittepä millaisessa kunnossa hiukseni ovat tällä hetkellä... niin kamalasti takkuja että kaveritkin sanoo jo rölliksi. :D Hävettää, mutta en vaan jaksa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän että masentuneelle yksinkertaisetkin asiat on raskaita vaikken itse ole ollut.
Mutta ikävä kierre tuosta tulee kun olo vaan huononee kun ei hoida itseään. Eli jos vaan saisi repäistyä itsensä suihkuun ym niin olo virkistyisi varmasti ainakin vähän 😊
Varsin naiivi ajatus, että suihku auttaisi, kun on vakavasti masentunut. Voin kertoa kokemuksesta, että siinä tilassa on yksi paskan hailee onko käynyt suihkussa vai ei. Ei muutu olo miksikään, vaikka seisoisi koko päivän suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan ymmärtäny miten masennus vaikuttaa esim suihkussa käyntiin, senkun kävelee sinne suihkuun.
Ai, no ehkä saat joskus masentua niin sitten ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan ymmärtäny miten masennus vaikuttaa esim suihkussa käyntiin, senkun kävelee sinne suihkuun.
Et ole koskaan ollut masentunut. Sehän on tappavin tauti, joka iskee nimenomaan elämänhaluun. Jos voisi kuolla lopettamalla hengittämisen, masentuneet tekisivät niin.
Siinä on aivoissa paha sähkökemiallinen vika. Ap, jos sulla on hoitosuhde, pyydä sähköhoitoa. Pyydä niin kauan että saat sitä. Jos ei ole hoitosuhdetta, pyydä jotakuta läheistä tekemään sinusta huoli-ilmoitus kuntasi sosiaalitoimeen. Hoitamaton depressiopotilas, joka ei kykene huolehtimaan itsestään.
Ikävä olla realisti, mutta huoli-ilmoitus on yhtä tehokas kuin se, että kirjoittaa tänne. Ei sillä hoitoon pääse.
Että paras vain maata paikallaan ja odottaa kuolemaa. Niinkö sinä teet?
Sossuilla on tietty lakiin perustuva velvollisuus tarkistaa näiden ilmoitusten aiheellisuus. Ja yhteiskunnan olemassaolon lähes ainut syy huolehtia kansalaistensa hyvinvoinnista ja turvallisuudesta, joten.
Ehkäpä ap saisi sitä kautta itsensä edunvalvontaan jolloin kaikki ei olisi omalla vastuulla, jota depressiivinen ei jaksa kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole koskaan ollut masentunut. Sehän on tappavin tauti, joka iskee nimenomaan elämänhaluun. Jos voisi kuolla lopettamalla hengittämisen, masentuneet tekisivät niin.
Siinä on aivoissa paha sähkökemiallinen vika. Ap, jos sulla on hoitosuhde, pyydä sähköhoitoa. Pyydä niin kauan että saat sitä. Jos ei ole hoitosuhdetta, pyydä jotakuta läheistä tekemään sinusta huoli-ilmoitus kuntasi sosiaalitoimeen. Hoitamaton depressiopotilas, joka ei kykene huolehtimaan itsestään.
Ikävä olla realisti, mutta huoli-ilmoitus on yhtä tehokas kuin se, että kirjoittaa tänne. Ei sillä hoitoon pääse.
Vi
Tasan yhtä hyvin pääsee hoitoon huoli-ilmoituksella kuin ilmankin. Et taida tietää, mikä tuo huoli-ilmoitus käytännössä on. Minä tiedän ja siksi voin sanoa, että se on vain byrokratiaa, ei mitään konkreettista apua kenellekään. Kerran ehkä sossuntäti voi soittaa ja kysellä kuulumisia, mutta siihen se jää. Ei ole resursseja muuhun.
Että paras vain maata paikallaan ja odottaa kuolemaa. Niinkö sinä teet?
Mikä saa sinut ajattelemaan, että ainoat vaihtoehdot on tehdä huoli-ilmoitus tai maata paikallaan ja odottaa kuolemaa? Normaali ihminen osaa ajatella vähän laajemminkin. Eikä siitä tarvitse suuttua, jos todetaan faktoja.
Meinaatko edunvalvojasta puhuja, että edunvalvoja tulee käyttämään suihkussa? :D:D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän että masentuneelle yksinkertaisetkin asiat on raskaita vaikken itse ole ollut.
Mutta ikävä kierre tuosta tulee kun olo vaan huononee kun ei hoida itseään. Eli jos vaan saisi repäistyä itsensä suihkuun ym niin olo virkistyisi varmasti ainakin vähän 😊
Varsin naiivi ajatus, että suihku auttaisi, kun on vakavasti masentunut. Voin kertoa kokemuksesta, että siinä tilassa on yksi paskan hailee onko käynyt suihkussa vai ei. Ei muutu olo miksikään, vaikka seisoisi koko päivän suihkussa.
En tosiaan ole ollut masentunut koskaan, joten kokemusta ei ole. En ajatellut että masennus siitä paranisi. Ehkä sitten oli naiivia ajatella että puhtaus "virkistäisi edes vähän". Sinunkaan kokemuksesi ei ole yhtä kuin kaikkien muiden kokemus. Mutta ei tosiaan ollut tarkoitus vähätellä sairautta 😊 Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ole ollut masentunut koskaan, joten kokemusta ei ole. En ajatellut että masennus siitä paranisi. Ehkä sitten oli naiivia ajatella että puhtaus "virkistäisi edes vähän". Sinunkaan kokemuksesi ei ole yhtä kuin kaikkien muiden kokemus. Mutta ei tosiaan ollut
Oletpa harvinaisen raskas ihminen. Toivottavasti et mene lässyttämään mitään tuollaista oikeasti masentuneelle. Menee vain pahemmin mieli maahan, jos tuollaista joutuu kuulemaan. Vieläpä vtutuskäyrää nostattavan hymiön kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ole ollut masentunut koskaan, joten kokemusta ei ole. En ajatellut että masennus siitä paranisi. Ehkä sitten oli naiivia ajatella että puhtaus "virkistäisi edes vähän". Sinunkaan kokemuksesi ei ole yhtä kuin kaikkien muiden kokemus. Mutta ei tosiaan ollut
Toivottavasti joku päivä olet masentunut niin loppuu tuollainen tyhjäpäinen lässytys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutatte? Monilla masentuneilla on vaikeuksia huolehtia itsestään.
Oikeasti masentunut ei jaksa välittää muiden ajatuksista. Ajatukset ovat käpertyneet sisäänpäin.
Onko noin? Itse ajattelin vuosikausia vain muita, ja omat ajatukset sekä ymmärrys itsestä jäi täysin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti masentunut ei jaksa välittää muiden ajatuksista. Ajatukset ovat käpertyneet sisäänpäin.
Onko noin? Itse ajattelin vuosikausia vain muita, ja omat ajatukset sekä ymmärrys itsestä jäi täysin ulkopuolelle.
Hyvin tyypillisesti kyllä. Toki jokainen on yksilö eikä voi sanoa mistään asiasta, että kaikilla on tietyllä tavoin. Mutta hyvin usein masennukseen liittyy piittaamattomuus ihan kaikkeen ympärillä tapahtuvaan. Jos jaksaa miettiä, mitä muut ajattelevat, ei ole vielä ihan syvimmässä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tyypillisesti kyllä. Toki jokainen on yksilö eikä voi sanoa mistään asiasta, että kaikilla on tietyllä tavoin. Mutta hyvin usein masennukseen liittyy piittaamattomuus ihan kaikkeen ympärillä tapahtuvaan. Jos jaksaa miettiä, mitä muut ajattelevat, ei ole vielä ihan syvimmässä päässä.
No sehän on hyvä. Minä ajattelin monta vuotta päivästä toiseen kuinka tappaisin itseni, miten se olisi kivuttominta, millaisen viestin jättäisin jälkeeni, jne, mutta se jäi toteuttamatta kun mietin kuinka paljon tuskaa siitä tulisi läheisilleni. Hyvä ettei masennukseni ollutkaan siellä syvimmässä päässä.
Tavallaan luulen ymmärtäväni mitä avauksessasi kirjoitit. Toisaalta en pitäisi tilannettaisi aivan toivottomana ja menetettynä. Tarkoitan. että vielä itse tiedostat - tai kuinka tämän sanoisi- jaksat / kykenet hahmottamaan. että ihmisten ilmoilla liikkuessa meiltä odotetaan enemmän ja vähemmän ääneen lausuttuja asioita; kuten perussiisteyttä ja puhtautta;jotta saattaisimme saada osaksemme asianmukaista käytöstä. Tai jotta meitä -kärjistäen- pidettäsiin "terveinä" tai yleistäen perusfiksuina ja tavanomaisen terveinä kanssaihmisinä.
Kun itse olen ja olen ollut työttömän, niin olen toistaiseksi jaksanut huolehtia itsestäni Mutta tiedostan, että jos työttömyyteni jatkuu ja venyy pudemmäksi, niin olen vaarassa syrjäytyä.
En usko, että syrjäytyminen tapahtuu yhdessä hetkess vaan vaiheittain. - Jo nyt huomaan. että on pieniä asioita, joista en jaksa tai viitsi aktiivisesti välittää ja huolehtia. En ainakaan samaan tapaan kuin silloin kun olen ollut töissä. - jos työttömyyteni pikittyy, niin pekään tai en ainakaan voi välttuä ajatukselta, että jaksanko tai viitsinkö ja tai kykenenkö välittämään. ainakaan niin paljon kuin pitäisi ja tulisi?
Miten motivoin ja tsemppaan ja saan itseni jatkamaan, jollei kukaan -ei ainakaan aktiivisesti- osoita, että olisi minusta ja toimistanni kiinnostunut.
Ellei sitten välittämisenä tarkoiteta huomauttelua siitä, että mene köyhä töihin. Tai v...ua, että menikö maisterius hattuun, eikä työnteko maistu. Tai sitten vain hiljaisia ohittamisia sanomatta sanakaan. Pään poiskääntämistä.
Miten siis pitää itseni "käynnissä" ja mieleni kirkkaana ja optimisteisena? Yritän mutta riittääkö se? - En tiedä. Mutta yritän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta kiitos Sinulle ystävällisestä kommentista!;) Nykysin tuntuu että kaikki vaan halveksii vaikka en voi tälle mitään. Loistavaa loppuiltaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi taas kilpa siitä, kuka on parhaiten masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi taas kilpa siitä, kuka on parhaiten masentunut.
Toivottavasti ei ala kilpa oikeanlaisimmasta masennuksesta. Mutta on hyvä huomata. että masennus on hyvin moninainen käsite. - Se on siis muutakin kuin vain, ettei jaksa tai viitsi koska väysttää, josa hilpati, hilpati hippaa piristyisi ja tokeni mutkattomasti kun vähän ryhdistäytyisi ja söisi terveellsiesti ja harrastasia aktiivisesti liikuntaa, eikä makaisi peitto korvissa ja söisi jotain epäterveellsitä.
Jos ihminen on masentunut tämä palsta on vihoviimeinen paikka missä olla: negatiivisuutta kun luulisi olevan omasta takaa tarpeeksi.
tsemppiä 🍀
Mene töihin niin loppuu tuommoiset keksityt onglemat!