Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nelikymppinen luuseri, jos ei omista ajokorttia eikä ole autoa?

Vierailija
17.02.2024 |

Rehellinen mielipide, kiitos. Jotenkin minulla vaan jäänyt ajokortti hankkimatta ja näin 42-vuotiaana ei oikein enää viitsisi olla siellä nuorison kanssa.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kortti on ja ajoin auton kanttuvei ryteikköön. Nyt liikun fillarilla ja julkisilla. Käytännössä tilanne on minulla sama kuin sinulla, mutta ikää on 10 vuotta enemmän. "Jalkamies"

Vierailija
2/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Mutta kyllä joka kurssilla on myös aikuisia. Tiedän naisen joka ajoi kortin yli kuusikymppisenä jäätyään leskeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoimpien kaupunkien keskustoissa autosta on vain haittaa ja harmia. Mutta jos asut metsässä kaukana kaikesta, voisi sanoa, että kyllä sinun kannattaisi ajokorttia ja autoa harkita.

Vierailija
4/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi? Toki ajokortin voi suorittaa jo pelkästään siksi, että voi saada ehkä vähän laajemmat perusteet liikennesäännöistä mutta toisaalyta pelkästään niiden oppimista varten on ajokortin suorittaminen toki vähän turhan kallis investointi. Ja miks ostaa ja hankia auto, jollei sitä oikeasti tarvitse? Autonhan voi vaikka vuokrata, jos sitä tarvii satunnaisesti. - Niillä kustannuksilla mitä auto maksaa vuodessa vuokraa auton useammankin kerran tai kulee vaihtoehtosesti taksilla. bussilla, metrolla tai ratikalla,,. 

Sinkkumies

Vierailija
5/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten vaan. Ei minun tarvitse sinua miellyttää.

Vierailija
6/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jos ei tarvitse. Mutta jos kuljetettavia ja menoja on mitkä sitten hoitaa muiden kyydeillä niin voi se alkaa ärsyttää. Kaverilla on kolme lasta, kuten itsellänikin, ja kaksi niistä on saman ikäisiä omieni kanssa. Kun olivat pienempiä ja piti harrastuksiin kuskata niin aina sain kiertää autolla heidät ottamassa kyytiin. Kyllä se siinä vaiheessa välillä ärsytti, kun työpäivän jälkeen oli muutenkin kiire ensin hoitaa omat asiat, niin joka minuutti tuntui, ja kun vastavuoroisuutta ei ollut koskaan. 

Lapset on jo sen ikäisiä, että ovat hankkineet omat ajokortit ja ei se nykyään ole mitään tunneilla istumista. Teoriat hoidetaan etänä ja ajoissa tuskin on mitään väliä minkä ikäiset muut on, kun ei kai siinäkään tarvitse olla muiden kanssa tekemisissä. Eli korttia vaan hankkimaan jos itse tarvitsee. Ei muiden mielipiteiden takia tietenkään kannata. Jos ei sitä nuorena miettinyt niin miksi nyt enää?

Vierailija
7/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni,. että eikös emeritus pääministeri Paavo Lipponenkin suorittanut oman ajokorttinsa vasta pääministeri vuosinaan; pitkälti yli viisikymppisenä ja Helsingin kantakapungissa asuvana ja elävänä-.

Mutta Mutta. Ajokortin suorittamista kannattaa suhteuttaa omaan elämäntilanteeseen. Oh helppo huudella, ettei autoa tai ajokorttia tarvitse jos asuu ja elää lähellä palveluita.- Ja samalla ummistaa silmänsä, että Suomessa on vielä paljon alueita, jossa toimiva ja kohtuuhintainen joukkoliikenne ei toistaiseksi toteudu, kuitenkin jollain sitä olsi päästävä niin töihin kuin kouluun ja kaupassakin ja kirjastossakin olisi mukava päästä käymään.(...) 

- Eikä näitä matkoja lyhennä yhtään se, että joku cityvihrreä polkee jalkaansa vaahdoten yksityisautoilun edistävän ilmastonmuutosta. 

Sinkkumies

Vierailija
8/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajoin kortin aikanaan, mutta autoilu ei ollut minun juttu sitten yhtään. Siihen kun lisää ne kustannukset mitä autosta tulee niin mieluummin ilman. Päälle nelikymppinen mies enkä ole itseäni luuserina pitänyt. Kävely ja pyöräily on virkistävää ja niistä pidän. Oikein huonolla kelillä voi sitten mennä bussilla. Näin täällä etelässä pärjää kun joukkoliikenne on hyvä ja asuu lähellä kaupunkikeskustaa. 

Vierailija
9/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ajokortti kyllä kuuluu yleissivistykseen. Se pitäisi sisällyttää perusopetukseen, siis myös maksuttomaksi kaikille. Useimmille ihmisille ajotaito on tarpeen jossakin vaiheessa elämää. Kieltämättä kortiton on vähän luuseri, anteeksi vain! 

Vierailija
10/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, miksi olisi?

Tiedän ihmisiä joilla on ollut kortti kymmeniä vuosia, mutta eivät ole juurikaan ajaneet. Ei kaikilla ole tarvetta autoiluun, niin miksi kortti (tai auto, jos on kortti) pitäisi muodonvuoksi hankkia?

Vierailija
11/50 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko nelikymppinen luuseri, jos ei omista ajokorttia eikä ole autoa?"

Helt totalt. Gränsen går vid 20 år. Därefter är en billös passé, i fall att den inte kör MC i stället.

Vierailija
12/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tai ei.

Auton puutteen johtuessa rahasta niin sitten kyllä. Oma valinta on hieman outoa, mutta ei sentään täysin luuseria.

Vierailija
13/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autokoulua käydä luokkana vaan käydään pari hassua pakollista luentoa porukassa mutta muuten yksin netin kautta teoria ja autokoulun opettajan kanssa kahdestaan ajot. Simulaatio-pimeä.

Kävin itse autokoulun vajaa nelikymppisenä ja muutaman vuoden oli autokin mutta totesin sen niin kalliiksi ylläpidettäväksi että möin pois ja jatkan superedullista bussimatkailua.

Voihan sitä joskus vuokrata auton jos johonkin tarvitsisi.

Vierailija
14/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Riikka Purrallakaan ole ajokorttia ja on sentään hyväpalkkainen valtiovarainministeri.

Vierailija
15/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajoin kortin aikanaan, mutta autoilu ei ollut minun juttu sitten yhtään. Siihen kun lisää ne kustannukset mitä autosta tulee niin mieluummin ilman. Päälle nelikymppinen mies enkä ole itseäni luuserina pitänyt. Kävely ja pyöräily on virkistävää ja niistä pidän. Oikein huonolla kelillä voi sitten mennä bussilla. Näin täällä etelässä pärjää kun joukkoliikenne on hyvä ja asuu lähellä kaupunkikeskustaa. 

Tämä on fiksuutta! 

Minulla on kortti ja auto, asutaan nyt Lapissa, välimatkat pitkiä ja joukkoliikenne olematon. Jos mihinkään mielii lähteä, autolla on mentävä. Onnekseni työmatkani on kuitenkin lyhyt ja sen kuljen pyörällä, kesät talvet.

Työkuviot ovat vuoden sisällä muuttumassa ja näyttää siltä, että pikkukylä Lapissa vaihtuu etelän kaupunkiin. Silloin harkitsen vakavasti, ettää myyn auton pois.

Vierailija
16/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mullakaan.

54v.

Vierailija
17/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jos asuu kaupungissa missä toimiva julkinen liikenne niin ei sillä autolla mitään tee. Nyt kun kortitkin on vaan 15v voimassa niin turha sitä on edes ajaa "varmuuden vuoksi".

Vierailija
18/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan sekaan korttia ajamaan. On siellä aina sun ikäisiä, eikä kukaan ihmettele.

Vierailija
19/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on ihan kätevä olla jos ei halua sillon tällöin palkata autonajajaa. Itse auto on aika turha. 

Vierailija
20/50 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ajokortti kyllä kuuluu yleissivistykseen. Se pitäisi sisällyttää perusopetukseen, siis myös maksuttomaksi kaikille. Useimmille ihmisille ajotaito on tarpeen jossakin vaiheessa elämää. Kieltämättä kortiton on vähän luuseri, anteeksi vain! 

Käytöstavat kuuluu yleisivistykseen eikä se ihmisen sivistystaso nouse sen ajoluvan myötä, kuten jo sinun kirjoituksestakin sen huomaa.