Saako kotihoidontuen saaja käydä töissä?
Vaikuttaako työssäkäynti tuen saamiseen? Sen tiedän, että hoitolisään vaikuttaa kummankin vanhemman tulot, mutta sitä en saa muutenkaan
Saanko tehdä siis töitä, ollessani kotihoidontuella, ja omassa työpaikassa?
Kommentit (10)
Meneekö se ihan normaali verotuksella?
Ja siis saan tehdä töitä siinä firmassa, mistä olen vanhempainvapaalle ylipäätään jäänyt?
Ei vaikuta. Tuen saa, jos lapsella ei ole päivähoitopaikkaa.
Saa tehdä töitä, silloin saa hoito rahaa. Joissain kunnissa tuloihin sidottua kuntalisää ja joku muu korotus osa oli myös tuloihin sidottu.
Sen reilu 300€ saa kovillakin tuloilla, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis saan tehdä töitä siinä firmassa, mistä olen vanhempainvapaalle ylipäätään jäänyt?
Ei Kelaa kiinnosta missä teet töitä. Kotihoidontuen kannalta kiinnostaa vain, onko alle 3v lapsella päivähoitopaikka.
Tietysti saat käydä töissä. Kotihoidontuki tarkoittaa, että lapsi hoidetaan kotona ja siitä maksetaan tukirahaa. Minä kävin myös osittain töissä, kun hoidin esikoista kotona. Välillä ostettiin kotiin lapsenhoitoapua yksityiseltä. Eihän se kovin kannattavaa ollut, jos oli työvuoro klo 14-21 ja ostin hoitoapua klo 13.30-16.30 (jolloin mieheni tuli töistä). Kyllä siinä on plus miinus nolla mitä sen työvuoron palkasta jää itselle käteen.
Ystaväni on hieroja ja kotihoidontuella kotona. Heillä isovanhemmat pystyy auttamaan, jos hän käy tekemässä pari hierontaa (asiakkaiden kotona), vaikka miehensä olisi töissä.
Kotihoidontuesta otetaan sivutuloprosenttisi verran veroja ja kuten on jo moneen kertaan sanottu, niin tukea saa, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Hoitovapaa on eri asia kuin kotihoidontukiaika.
Me saatiin 3v ikäiseksi saakka tehtyä miehen kanssa työvuorot ristiin niin ettei tarvinnut päivähoitopaikkaa. Kumpikaan ei tehnyt ihan täysiä tunteja. Pidemmän päälle tuo ei ollut enää kannattavaa kun jäi perheen yhteinen aika vähäiseksi, mutta lapsi sai kasvaa kotona ja taloudellisesti siitä ei tullut edes takkiin.
Jotkut ottaa kotihoidontuella au-pairin. Molemmat vanhemmat käy töissä ja maksavat au-pairin palkan kotihoidontuella, tai ainakin osan siitä, en tiedä paljonko siis kokonaisuutena maksavat. Tiedän kaksi perhettä, joissa on näin. Molemmilla on iso talo, johon helppo majoittaa au-pair.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kelaa kiinnosta missä teet töitä. Kotihoidontuen kannalta kiinnostaa vain, onko alle 3v lapsella päivähoitopaikka.
Kunnallinen hoitopaikka. Eli saa olla hoidossa yksityisellä.
Ainoa ehto on ,että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Saa tehdä töitä, joku muu saa hoitaa lapsen jne.