Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainon vaikutus raskaaksi tuloon ja raskauskomplikaatioihin? Kokemuksia?

Vierailija
17.02.2024 |

Olisin kiitollinen kokemuksista. Olemme kolmikymppinen pariskunta, yritämme ensimmäistä lasta, nyt kolmas yrityskierto meneillään eli alussa toki ollaan. 

Olen lukenut paljon juttuja, että mitä tehdä ja mitä ei tehdä yrittäessään raskautta. Olemme molemmat perusterveitä, mutta molemmilla on jonkin verran vaikeuksia painonhallinnassa. Eli ylipainoa. Minulla lievästi ja miehellä vähän enemmän. Olen nyt alkanut stressaamaan, että vaikuttaako tämä mahdollisuuksiimme tai raskauden sujumiseen. Toisaalta sitten neuvotaan, että raskautta yrittäessä ei kannattaisi samaan aikaan laihduttaa. 

Meidän tilannettahan nyt kukaan ei pysty ennustamaan, mutta lähinnä kiinnostaisikin kuulla muiden kokemuksia. Arveletteko painolla olleen vaikutusta raskaaksi tuloon tai raskauden sujumiseen? Kiitos!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä yritystä takana 13kk, ei raskautta, mulla ylipainoa 10 kg, en osaa sanoa johtuuki tästä vai endometrioosista

Vierailija
2/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen jota kiinnostaisi kokemukset tästä aiheesta, erityisesti miehen ylipainon suhteen. Meillä minä olen normaalipainoinen mutta miehellä on aika reippaastikin ylipainoa. Tämä on arka ja vaikea aihe, koska miehen painonnousu liittyy masennukseen ja en haluaisi painostaa häntä laihduttamiseen tai syyllistää. Mietityttää kyllä, että miten paljon tuo miehen paino voi vaikuttaa hedelmällisyyteen. Meillä on "yritystä" takana puoli vuotta, tosin joka kuukausi ei olla taidettu osua ovulaatioon ehkä muutama hyvä yrityskuukausi.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään kokemuksia?

Vierailija
5/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella ja miehellä molemmilla ylenmääräinen rasvakudos heikentää hedelmällisyyttä. Rasva on biologisesti aktiivista kudosta joka vaikuttaa hormonituotantoon.

Vierailija
6/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vähän arka aihe muillekin

Vierailija
7/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen kannattaa. Ylipaino vaikeuttaa raskaaksi tulemista huomattavasti.

Vierailija
8/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso maha vaatii pitkän työntövarren.

King size kullin

Vierailija
9/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä yritystä takana 13kk, ei raskautta, mulla ylipainoa 10 kg, en osaa sanoa johtuuki tästä vai endometrioosista

https://www.youtube.com/shorts/ct1iMXuQv1E

Vierailija
10/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko taitamattomuus? Pitäs pilluun ei perseeseen.

ap

Vierailija
11/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro painoindeksisi. Ylipainoisille voi tulla raskausdiabetes, mikä voi olla kohtalokas sikiön kehitykselle.

Vierailija
12/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut aina runsaasti ylipainoinen ja tullut aina helposti raskaaksi. Myös mieheni oli ylipainoinen. Ei ollut raskauskompikaatioita eikä muutakaan (esim. diabestesta)

Viimeisimmällä kerralla olin 36v BMI oli 36 ja takana kaksi sektiota. Tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta.

Vierailija
13/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen jota kiinnostaisi kokemukset tästä aiheesta, erityisesti miehen ylipainon suhteen. Meillä minä olen normaalipainoinen mutta miehellä on aika reippaastikin ylipainoa. Tämä on arka ja vaikea aihe, koska miehen painonnousu liittyy masennukseen ja en haluaisi painostaa häntä laihduttamiseen tai syyllistää. Mietityttää kyllä, että miten paljon tuo miehen paino voi vaikuttaa hedelmällisyyteen. Meillä on "yritystä" takana puoli vuotta, tosin joka kuukausi ei olla taidettu osua ovulaatioon ehkä muutama hyvä yrityskuukausi.  

Sperma-analyysillähän tuo selviäisi helposti. Ja jos sinulla on ikää 35 tai yli, kannattaa tutkimuksiin joka tapauksessa hakeutua jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen.

Vierailija
14/23 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut aina runsaasti ylipainoinen ja tullut aina helposti raskaaksi. Myös mieheni oli ylipainoinen. Ei ollut raskauskompikaatioita eikä muutakaan (esim. diabestesta)

Viimeisimmällä kerralla olin 36v BMI oli 36 ja takana kaksi sektiota. Tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta.

Liittyikö ylipaino siihen että päädyit sektioihin? Kysyn ystävällisesti.

Vierailija
15/23 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/23 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisella ja miehellä molemmilla ylenmääräinen rasvakudos heikentää hedelmällisyyttä. Rasva on biologisesti aktiivista kudosta joka vaikuttaa hormonituotantoon.

Olettaisin, että etenkin miehelle huono asia, ei niin naiselle, kunhan ei mene lihavuuden puolelle > ylipainoinen.

Vierailija
17/23 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ihan reilusti ylipainoa (painoindeksi 31-32) kaikkien neljän raskauden aikana. Olin silloin iältäni 26,28,31 ja 32v. Raskaaksi tulin helposti, liiankin, ennemmin oli vaikeuksia ehkäistä. Kaikissa raskauksissa raskausdiabetes niin että paastosokeri koholla. Yhden lapsen kohdalla oli vuorokauden sokeriseuranta osastolla, se jäi normaaliksi. Lapset oli kaikki syntyessään n. 4000g painavia ja 51-52 cm pitkiä eli samaa kokoluokkaa kuin minä ja isänsä syntyessämme. Alatiesynnytys x4, eka oli käynnistys, toka spontaani, kolmas käynnistys ja neljäs spontaani. Ekassa synnytyksessä imukuppi ja episiotomia, viimeisellä ponnistuksella tarvitsi vähän vetoapua, loput kolme synnytystä ilman sen kummempia toimenpiteitä. Vauvojen sokereita seurattiin osastolla muutama päiviä, 2. ja 4. lapsi sai lisämaitoa muutaman kerran.

Vierailija
18/23 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/23 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut jokaisella neljällä kerralla raskautuessani reilusti ylipainoinen, mies lievästi. Raskaudet ovat alkaneet helposti, 1. tai 2. yrityskierrosta. Yhden raskauden aikana rankka pahoinvointi, muut raskaudet ovat olleet melko helppoja. Ei raskausdiabetesta, ei turvotuksia, paino noussut 4-12 kg. Alatiesynnytyksiä kolme, yksi sektio, joka johtui tarjonnasta.

Olen lukenut kyllä, että ylipaino on riski, mutta hoikkiin ystäviini verrattuna mulla on mennyt raskautumisen, raskauksien ja synnytysten kanssa todella helposti.

Vierailija
20/23 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttanut raskaaksi tuloon. Oli jo toinen lapsi kun olin reilusti ylipainoinen. Raskausdiabetes todettiin (arvo ylittyi 0,1); muutoksia en tehnyt ruokavalioon sillä arvot olivat aina reilusti alle sallittujen kotona sekä neuvolassa. Lapsi syntyi n. rv37, oli muistaakseni vähän alle 4 kg jo painoakin ja sai happiviikset pariksi päiväksi eli vaikka sokeriarvot olivat hyvät koko raskauden niin varmasti ylipainoni vaikutti tuohon. Nyt kun lapsi vähän kasvanut olen jaksanut alkaa painoa pudottamaan pysyvästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi