Vielä 90-luvulla Suomessakin oli asunnoissa kylpyammeet. Nyt niistäkin on luovuttu. Suomesta on kadonnut kaikki ylellisyys.
EU:n myötä Suomesta tuli köyhä maa. 80-luvulla oli normaalia, että taloon rakennettiin uima-allas. Nykyään tuollaisia löytyy vain rikkaiden asunnosta. Kaiholla muistelen noita yltäkylläisyyden aikoja. Kaupassa ei tarvinnut miettiä mitä ruoka maksaa ja autoa tankatenssa hinnasta ei välittänyt.
Kommentit (51)
Itse käyn kylvyssä 4-5 kertaa viikossa. Ihanaa olla vaahtokylvyssä ja lukea hyvää kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin talossa on kaikissa kylpyhuoneissa ollut ennen kylpyammeet, mutta putki- ja kylppäri-remontin yhteydessä viimeisetkin on poistettu. Eihän kellään olisi enää edes varaa kylpyammetta käyttää, kun vesi on niin törkeän kallista. Ammeitten aikaan ei ollut huoneistokohtaisia vesimittareita.
Niinpä. Näin kävi mullekin. Mielestäni ammeet juurikin säästää vettä.
No ei todellakaan säästä. Kun käy suihkussa, en valuta vettä, kun pesen hiukseni tai kuuraan vartaloani. Mulla oli kylpyamme ja ihan hemmetin kauan ois pitänyt olla siinä suihkussa, että amme täyttyy.
Mä olen kauan suihkussa, siksi se säästää vettä. Monta ammeellista täytyy sillä vesimäärrällä mitä suihkussa menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin talossa on kaikissa kylpyhuoneissa ollut ennen kylpyammeet, mutta putki- ja kylppäri-remontin yhteydessä viimeisetkin on poistettu. Eihän kellään olisi enää edes varaa kylpyammetta käyttää, kun vesi on niin törkeän kallista. Ammeitten aikaan ei ollut huoneistokohtaisia vesimittareita.
Niinpä. Näin kävi mullekin. Mielestäni ammeet juurikin säästää vettä.
No ei todellakaan säästä. Kun käy suihkussa, en valuta vettä, kun pesen hiukseni tai kuuraan vartaloani. Mulla oli kylpyamme ja ihan hemmetin kauan ois pitänyt olla siinä suihkussa, että amme täyttyy.
Mä olen kauan suihkussa, siksi se säästää vettä. Monta ammeellista täytyy sillä vesimäärrällä mitä suihkussa menee.
Sanot säästäväsi vettä vaikka käytät sitä niin paljon, että monta ammeelista täyttyy sillä vesimäärällä? Että mitä häh?
Mitä väliä. Suomessa vettä riittää.
Eikä se vesi siitä katoa vaikka sinä siinnä kylpisitkin.
Viherpiiperöiden sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tehdään jo tekopohjavettä, ku sitä puhdasta vettä ei muuten riitä.
Vierailija kirjoitti:
Et lukenut aikoinaan uutisia, kun Keski-Suomen mummolta vesi loppui kaivosta?
Vierailija kirjoitti:
Ei kylpyammeita vienyt EU, vaan esteettömyysvaatimukset ja vedenkulutuksen siirtyminen oman mittarin taa. Vielä 90-luvulla oli tavallista että kerran viikossa suihkussa käyvät vanhukset maksoivat yhtä paljon vedestä, kuin se joka ilta kylpevä lapsiperhe. Sitten kun se lapsiperhe sai vesimittarin ja alkoi itse maksaa omat kylpyvetensä, loppui mielenkiinto kylpemiseen.
Lisäksi kylpyammeeseen ei pääse peseytymään jos on jalka paketissa tai vanhus. Mielestäni kivempi näillekin tarjota peseytymismahdollisuus kotona.
No kyllä meillä ainakin on sekä amme että suihku. Eikä tarvitse könytä ammeeseen, jotta voi käydä suihkussa, joten jalka paketissa tai sitten joskus vanhana käydään suihkussa. Joka ilta ei nyttenkään kylvetä ammeessa, mutta kyllähän se vaahtokylpy rentouttaa ihan eri tavalla kuin kiireinen suihku. Ei mikään estä ketään laittamasta ammetta, jos kylpyhuoneessa on tilaa.
Kylläpä teillä on huonot ja negatiiviset ajatukset vanhuudesta ei hyvää päivää. Ei pysty könyämään ammeeseen kun täyttää 90 vee? Taitaa olla palstalla sohvapottuja. Pystyvätkö edes nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa uudestaan niitä 90-luvun alun valokuvia ihan tavallisista ihmisistä ja kodeista lähiöissä, pikkukylissä ja maaseudulla. Eivät paljon eroa vanhasta Virosta tai silloisesta itänaapurista.
Heh heh... ei nyt sentään. Venäjällä näyttää nykyään ehkä siltä kuin Suomessa 90-luvulla.
Minunkin mielestä kun meni 80-luvulla mummolaan, niin siellä oli isot tilat ja rahaa oli. Nyt maaseutu on kuihtunut ja maanviljely/karjan pitäminen ei kannata.
Ei tässä nyt siitä puhuttu vaan mikä oli ja on luksusta. Tavallisissa töissä suomalaisilla oli kuluneet, merkittömät vaatteet. Mummolla 50-60-luvun navettatakki ja huivi. Jos 80-luvusta haluat puhua, vanhemmilla naisilla usein leningit. Nämä oli niitä normaaleja vaatteita. Permanentit ol
Kyllä 80-luvulla oli ihan tavallisilla työläisillä varaa matkustaa Ruotsia kauemmas. Jopa pienituloiset kävi etelänmatkoilla. Neuvostoliiton matkat Mustallemerelle oli halvempia kuin Kreikka, Espanja yms. ja paikan päällä mikään ei maksanut juuri mitään.
Oispa kylpyamme.. olisin siellä jo nyt.
Itse myös ihmettelen ihmisiä joille kiinalainen romuelektroniikka on ylellisyyttä. Elintaso oli 80-luvulla parempi ja ihmiset onnellisempia. Älykännykät ovat tuoneet ongelmia vaikka käteviä ovatkin.