Perinnönjako ja perintöveron maksu
Äitini kuoli reilu vuosi sitten, ja nyt tupsahti perintöverot maksuun, kesällä pitäisi maksaa perintöveroa n. 15 000€, eli perintöäkin olisi tulossa. Ongelma on vaan se, että pitäisi ensin jakaa kuolinpesät, jotta saisi sitä rahaa verojen maksuun.
Äiti oli siis myös osakkaana kuolinpesässä, joka pitäisi jakaa ensi pois alta, mutta siellä muut eläkeikäiset osakkaat eivät ole kiinnostuneita tekemään jakoa vaan mielellään pitävät pesää jakamattomana. Isänkin puheista usein ymmärtää, että hän on kiinnostunut saamaan haltuunsa niitä äidin perimiä metsiä, ja samalla haluaisi pitää kiinni omasta/äidin kanssa omistamastaan omaisuudesta (eikä ymmärrä, ettei meillä nelikymppisillä ole sukanvarressa sellaisia säästöjä mistä perintöverot maksetaan ilman että saakin jotain perintöä).
Itsellä taas asuntolainaa riittämiin, kouluikäiset lapset kuluttavat, ja muutenkin palkka aika lailla tulee kuin meneekin kiitos nykyisten hintojen ja palkkatason. Rahaa perintöveron maksuun ei tililtä löydy.
Kuulostaako tutulta?
Miten tästä, vaatiako vain jakoa silläkin uhalla että välit huononevat, vai yrittääkö saada pankkilainaa/maksusuunnitelmaa verottajan kanssa jotta selviäisi maksuista?
Kommentit (48)
Nro 16. , se on sitten kai tehtävä, että myytävä lapsuudenkoti, kun isästä aika jättää.
Vaikka vanhin lapseni on jo nyt sanonut, että haluaa, että lapsuudenkoti jäisi hänelle.
Mutta ei hän voi tuollaista päättää.
Nro. 14, kun elän lähes kädestä suuhun, niin kyllä todella hirvittää tuleva perintöveron määrä. Se ei ihan mahdoton toivon mukaan ole, mutta tämmöiselle pientuloiselle ihmiselle silti aivan liian iso summa. Ja pelkään myös oikeasti, että talouteni romahtaa tuossa vaiheessa. En tiedä millaisen maksujärjestelyn pystyn Verotoimiston kanssa sopimaan? Mutta ei tuollainen lisämaksu joka kk. tee yhtään hyvää, nyt jo muutenkin tiukkaan kk-budjettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi tämmöisiä ikäviä pohtia, mutta silti pohdin, että kun itsekin olen pienituloinen ihminen, niin kun isästä joskus aika jättää, niin millä ihmeellä saan perintöveron maksettua?
Kun tuskin edes lainaa saan perintöveron maksua varten.
Pelkään todella joutuvani siinä vaiheessa isoihin taloudellisiin vaikeuksiin.
Mitä sitten edessä, jos ei kerrassaan pysty perintöveroa maksamaan?
Jos sulla ei ole lapsia, niin kannattaa kieltäytyä perinnöstä. Toisaalta, jos perintöä tulee maksettavaksi, niin kyllä sitä perintöäkin on aika paljon ja voisiko siitä päästä eroon myymällä sitä?
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti jos pidetään jakamattomana niin perintöverot maksetaan siitä kuolinpesästä osakkaiden yhteisellä sopimuksella, periaatteessa se on osittainen jako mutta ei se mene sillätavoin että joku voisi vaatia vaan tosiaan edellyttää kaikkien hyväksynnän, luonnollisesti myös leskeltä.
Meillä jaettiin kuolinpesä 10 vuotta myöhemmin, mutta kaikki maksettiin perintöverot, kun tulivat maksuun. Mitä tarkoitat tuolla, että perintöverot maksetaan osakkaiden yhteisellä sopimuksella?
Vierailija kirjoitti:
Eihän isäsi saa haltuunsa äitinne perimiä metsiä. Nehän kuuluvat teille lapsille.
Jos isä on kuollutta äitiä köyhempi (ja isä oli äidin kanssa avioliitossa ilman avioehtoa), niin isä saa osituksessa tasinkona osan äidin omaisuudesta. Se on sitten sopimuskysymys, millaisena äidin omaisuutena tasinko luovutetaan.
Nämä on hankalia, kun vero pitää maksaa, vaikka perintöä ei ole vielä jaettu. Itselleni tuli 8000€ maksettavaa isäni yllättäen kuoltua ja maksuaikaa 2kk. Olihan siinä paniikki lähellä, että miten tuon pienituloisena opiskelijana maksan. No selvisin summasta kun laitoin kaikki säästöni, myin autonrutkuni, jolla olin käynyt töissä ja sovin 2000€ lainasta veljeni kanssa, jonka maksoin takaisin kun pesä saatiin jaettua.
Eli suhteellisen pienikin summa voi olla hankala, jos tulot on pienet eikä säästöjä. Kannattaa siis säästää etukäteen. Näin olen nyt itsekin tehnyt kun olen saanut opinnot päätökseen ja olen kokopäivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi tämmöisiä ikäviä pohtia, mutta silti pohdin, että kun itsekin olen pienituloinen ihminen, niin kun isästä joskus aika jättää, niin millä ihmeellä saan perintöveron maksettua?
Kun tuskin edes lainaa saan perintöveron maksua varten.
Pelkään todella joutuvani siinä vaiheessa isoihin taloudellisiin vaikeuksiin.
Mitä sitten edessä, jos ei kerrassaan pysty perintöveroa maksamaan?
Myyt perimääsi omaisuutta pois ja maksat niillä rahoilla perintöveron. Niin minä tein, myin äidin asunnon.
Se vaan ei aina ole niin yksinkertaista. Jos perintö on vaikka maatila jossain muuttotappiokunnassa niin ei se tosta noin vaan mene kaupaksi. Lisäksi jos on muita perillisiä siinä päsmäröimässä niin hankalaa on. Kyllä niin kiitän sitä että oon itse ainoa lapsi ja samoin oli isäni, ja kaikki kiinteä omaisuus on jo pistetty rahoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti jos pidetään jakamattomana niin perintöverot maksetaan siitä kuolinpesästä osakkaiden yhteisellä sopimuksella, periaatteessa se on osittainen jako mutta ei se mene sillätavoin että joku voisi vaatia vaan tosiaan edellyttää kaikkien hyväksynnän, luonnollisesti myös leskeltä.
Meillä jaettiin kuolinpesä 10 vuotta myöhemmin, mutta kaikki maksettiin perintöverot, kun tulivat maksuun. Mitä tarkoitat tuolla, että perintöverot maksetaan osakkaiden yhteisellä sopimuksella?
Sitä se tarkoittaa että ne osakkaiden verot maksetaan sieltä jakamattoman kuolinpesän tililtä, sillä yleensä on varoja jos on verojakin, ja voidaan jättää loppu jakamattomaksi siksi kunnes leski kuolee. Normikäytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se tarkoittaa että ne osakkaiden verot maksetaan sieltä jakamattoman kuolinpesän tililtä, sillä yleensä on varoja jos on verojakin, ja voidaan jättää loppu jakamattomaksi siksi kunnes leski kuolee. Normikäytäntö.
Kyllä meidän jokaisen piti maksaa ne perintöverot ihan omalta tililtä, koska se oli jokaisen henkilökohtainen perintövero. Ei me mitään jaettu äidin kuoleman jälkeen, mutta verottaja laittoi kyllä perintöverot maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidä
Voin hyvänen aika, tottakai saa maksaa jokainen itse mutta ei sille ole estettä että rahat otetaan kuolinpesän tililtä yhteisellä sopimuksella, se on osittainen jako mikä näyttää nyt olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa käsittää.
Nro.27, itsellä löytyy kanssa auto ( noin 20v vanha ) ja en voisi kuvitella myyväni sitä, että saisin perintöverot maksettua. Kun siis tuo aika joskus koittaa. Koska millä minä sitten töissä kulkisin? Täällä maalla on todella surkea bussiliikenne.
Eikös tähän tullut uudistus, että maksuaikaa saa perintöveroihin 10 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tähän tullut uudistus, että maksuaikaa saa perintöveroihin 10 vuotta?
*10 vuoden määräaika koskee veroja, joiden ensimmäisen erän eräpäivä oli 1.1.2024 tai sen jälkeen. Jos eräpäivä oli jo aiemmin, vero voidaan lähettää ulosottoon 2 vuoden päästä eräpäivästä. Jos haet perintöverolle maksujärjestelyä, perintövero pitää maksaa enintään 2 vuoden kuluessa.*
Mä maksoin pesistä omat ja veljen verot. Toisaalta isän verojen tullessa maksuun, äidin omaisuus oli jo kummallakin omalla tilillä, joten oishan ne hoitunut... Mutta äidin verojen tullessa maksuun mulla ei ollut likviditeettiä, tuskin veljelläkään.
Perintöriidat on perseestä, ihan riittämiin niitä sivusta seurannut. Ei muuta kuin oikeudesta jakaja, menköön vaikka välit, mitä niitä pahantahtoisia itsekkäitä sukulaisia paapomaan.
Jos yksikin vaatii, niin se on jaettava!
Mun perintövero oli viidesosa tuosta. Aika ison perinnön oot saanut.
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron ongelma suomessa on juurikin se että et välttämättä saa perintöä haltuusi mutta verot joudut maksamaan lasketusta perintösummasta.
Jos sitä ei saa (esim. lesken hallintaoikeuden perusteella), saa huomattavan veronkevennyksen. Itselläni putosi perintövero puoleen. Ja jos kyse on vain jakamattomasta kuolinpesästä, jossa roikutaan yhden tai useamman asianomistajan vastahankaisuuden takia, voi hakea käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua. Ja tätä ennen vaatia perinnönjakoa kirjallisesti perikunnalta.
Yhteisomistuksen purkukanne pannaan täytäntöön siten, että oikeus määrää pesänjakajan, joka myy omaisuuden ja jakaa perinnöt saajille. Myyntitulosta vähennetään tällöin pesänjakajan ja myynnistä aiheutuneet kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän sillä mitään tarkoita. Perintövero on määrätty aikoinaan perukirjan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksikin vaatii, niin se on jaettava!
Jos on jotain minkä voi jakaa. Miljoona voi olla kiinni kiinteistössä, jota hallitsee leski (joka ei välttis ole perijän toinen vanhempi).