Ihan juuri rahastavat personal trainerit ovat työttöminä: lihavuuslääkkeet tulee!
https://yle.fi/a/74-20068358?fbclid=IwAR2p-q96J5NDNZMdRbJagGgCoelWPlmuP…
Mainiota! Tällä konstin myös säästetään hurjia summia terveyskuluissa! Jopa neljännes painosta pois!
Kommentit (75)
Hienoa että on lääkkeitä mistä valita! Toivottavasti myös työterveys alkaa näitä markkinoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että on lääkkeitä mistä valita! Toivottavasti myös työterveys alkaa näitä markkinoimaan.
Eiköhän tässä ole tarkoitus vaikuttaa juurikin kansan syviin riveihin joissa ongelma on huomattavin. Perusterveydenhoitoon nämä tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei tule KELA korvattavaksi läskin hoitoon tarkoitettuna.
Tietysti tulee, miksi ihmeessä ei tulisi? Sairaushan se lihavuus on.
Todellisuudessa ylipainoiset käyttävät pt-palveluita niin marginaalisesti, että tällä asialla ei ole mitään merkitystä heidän liiketoimintaan.
mitä tulee rahastamiseen, niin eihän niitä palveluita ole kenenkään pakko käyttää, joten maksaminen perustuu täysin vapaaehtoisuuteen.
Oikein. Loppuu kehopositiivisuushöpötys. Vielä kun saataisiin seksuaalisekoilu seis niin ja vot!
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Loppuu kehopositiivisuushöpötys. Vielä kun saataisiin seksuaalisekoilu seis niin ja vot!
Kuulostaa lupaavalta - not. Vain laihoille ja heteroille ihmisoikeudet?
Eiköhän jatkossakin päteville pt:ille ole kysyntää. Se ei paljoa haittaa, että nämä kuntosalikortin kylkiäiset karsiutuu pois.
Vierailija kirjoitti:
Parempi vetää loppuelämä lääkkeitä kuin parantaa elintapojaan
Ymmärrätkö, että useiden kymmenien kilojen pudottaminen saattaa olla jo mahdotonta pelkällä omalla elämänmuutoksella, joillekin/useimmille lihaville? Nyt tuntuu vain siltä, että lihavien laihtuminen ottaa joitain pataan ja kunnolla. Kun ei enää pääse solvaamaan, sitäkö se on? Eiköhän kannustaminen ole kuitenkin se paras porkkana.
Kun saa painoa alas, on siitä hyvä lähteä tekemään itse pienin askelin töitä ja alkaa muuttaa niitä huonoja tapojaan. Laihtuminen auttaa myös masennuksesta ylös, jolloin homma onnistuu huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä. Suuntaus on siis oikea.
Mutta tällaisia kommentteja sitä saa niiltä, joilla ei ole omakohtaista kokemusta ja lihavuuden ongelmia. Muistuttaisin vielä, että ylipaino on jokaisen henkilökohtainen kirous. Lisäksi useimmat lihavat tekevät normaalisti töitä ja maksavat veronsa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jatkossakin päteville pt:ille ole kysyntää. Se ei paljoa haittaa, että nämä kuntosalikortin kylkiäiset karsiutuu pois.
Kyllä mun pt-kaverilla suurin osa asiakkaista on (myös) laihduttamassa. Eli hänelle tämä ainakin iskee pahasti suoneen. Ja yhtään haukkumatta: onhan tuo ala ihan joutava, harvempi sillä elää. Muoti-ilmiö.
Ottamatta kantaa tuohon lääkkeeseen, olen kyllä sitä mieltä, että varsinkin teini-ikäisille salilla aloitteleville kannattaisi vanhempien palkata personal trainer. Jonkun olisi hyvä opastaa, miten liikkeet tehdään oikealla tavalla Siellä näkee niin paljon sitä, että varsinkin nuoret tekevät liikkeitä aivan väärin. Tai sitten tehdään joka kerta pelkkää ylävartaloa, mutta unohdetaan keskivartalo ja jalat. Jos ei noista juuri sillä hetkellä tule kropalle ongelmia, niin myöhemmin voi tulla.
Nuo lääkkeet ovat niin kalliita ettei pienituloinen voi ostaa niitä. Juuri se ryhmä, joilla ei ole myöskään varaa palkata PT:tä.
Lääkkeestä olisi hyötyä niille ylipainoisille, jotka syövät ja elävät terveellisesti, mutta eivät saa aiemmin kertyneitä kiloja pudotettua.
En usko, että lihavuuslääkkeet ratkaisevat ongelmaa kansallisella tasolla, koska juuri ne ryhmät, jotka lääkkeistä eniten hyötyisivät, eivät pysty/ halua/ osaa muuttaa elintapojaan, eikä heillä välttämättä ole rahaa lääkkeisiin.
Olen itse sairaalloisen lihava, mutta koska minulla ei ole korkeaa verenpainetta, diabetesta tmv. en saa sen paremmin löäkkeitä kuin leikkaustakaan. Lääkärille ei saa aikoja, eikä perusterv.huollosta saa lähetettä erikoissair.hoitoon.
Kilpirauhasarvoni heittelevät, ja aineenvaihdunta on hidas. Syön terveellisesti, mutta en kykene pitkäjännitteiseen reiluilla miinuskaloreilla elämiseen, että paino lähtisi putomaan. Yli 1000kcal/ vrk ei laihduta minua.
Vierailija kirjoitti:
Nuo lääkkeet ovat niin kalliita ettei pienituloinen voi ostaa niitä. Juuri se ryhmä, joilla ei ole myöskään varaa palkata PT:tä.
Lääkkeestä olisi hyötyä niille ylipainoisille, jotka syövät ja elävät terveellisesti, mutta eivät saa aiemmin kertyneitä kiloja pudotettua.
En usko, että lihavuuslääkkeet ratkaisevat ongelmaa kansallisella tasolla, koska juuri ne ryhmät, jotka lääkkeistä eniten hyötyisivät, eivät pysty/ halua/ osaa muuttaa elintapojaan, eikä heillä välttämättä ole rahaa lääkkeisiin.
Olen itse sairaalloisen lihava, mutta koska minulla ei ole korkeaa verenpainetta, diabetesta tmv. en saa sen paremmin löäkkeitä kuin leikkaustakaan. Lääkärille ei saa aikoja, eikä perusterv.huollosta saa lähetettä erikoissair.hoitoon.
Kilpirauhasarvoni heittelevät, ja aineenvaihdunta on hidas. Syön terveellisesti, mutta en kykene pitkäjännitteiseen reiluilla miinuskaloreilla elämiseen, että paino lähtis
Ne ovat _vielä_ kalliita. Odotahan vuosi ja kaksi.
Kuinka laiskoja voi ihmiset olla jos laihtumiseen tarvitsee pillereitä tai edes pt:tä? Jokaisen täytyisi osata sen verran käyttää hoksottimiaan että ymmärtää miten pystyy laihtumaan. Lisäksi vaaditaan tietenkin itsekuria. Ja pt on sitten lihaksen kasvattamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka laiskoja voi ihmiset olla jos laihtumiseen tarvitsee pillereitä tai edes pt:tä? Jokaisen täytyisi osata sen verran käyttää hoksottimiaan että ymmärtää miten pystyy laihtumaan. Lisäksi vaaditaan tietenkin itsekuria. Ja pt on sitten lihaksen kasvattamista varten.
Ei enää nykyaikana. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
No eihän noista mitään ihanne painoisia tule, vaan vähän vähemmän läskejä mut silti läskejä ovat.
Ja sit todella taikinaisia löysiä kroppia....
On kyllä melko mielenvikaista jos mennään siihen että Kela korvaa lihavuuslääkkeet muttei personal traineria.
Itse olin kyllä normaalipainoinen 65kg/168cm, kun 10 vuotta sitten keski-iän kynnyksellä aloitin salilla käymisen (ja käyn edelleen). Ja mulla on tässä vuosien varrella ollut useinkin pt.
Omalla salilla ainakin näkyy pt vain todella harvoin ylipainoisilla. Toki kaiken kattavaa otantaa minulla ei ole, joten voihan se olla, että jossain päin Suomea ylipainoiset käyttävät näitä palveluja enemmän.
Toivon, ettei personal trainereilta lopu työt. Kuten en toivon keneltäkään loppuvan työt.
"Ne ovat _vielä_ kalliita. Odotahan vuosi ja kaksi."
Vähän pidempään saat odottaa. Niin kauan kun patentti on voimassa eli kuka tahansa ei voi valmistaa samaa lääkettä niin lääkkeen kehittäjällä ei ole mitään intressiä laskea hintoja vaan päinvastoin tavoite lypsää sillä mahdollisimman paljon rahaa ennen kuin patentti raukeaa.
Vuosi tai kaksi ei ihan riitä.
Eivät laihdutuslääkkeet kaikille tehoa. Varmaan monille tulee tuo edellä mainittu kierre, että sitten mässytetään kahta kauheammin irtokarkkeja, koska lääke muka kumoaa ylensyönnin.
Mitä olen vierestä seurannut, niin aika monilla aikuisilla ylipainoa aiheuttaa se, että ei ymmärretä, mikä on normaali annoskoko. Lautanen mätetään ääriään myöten täyteen, ja sitten vielä otetaan santsiannos, kun maistuu niin hyvältä. Tosiasia vaan on se, että nelikymppisen aineenvaihdunnalla ei enää kannata syödä yhtä paljon kuin parikymppisenä.
Toivottavasti ei tule KELA korvattavaksi läskin hoitoon tarkoitettuna.