Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja ferritiiniarvo 4, hb 114. Huolesuttavaako?

Vierailija
16.02.2024 |

Ja juu aion olla neuvolaan yhteydessä, mutta tulos tuli tänään juuri ennen viikonlopun aloitusta. Ahdistaa, toisaalta kiva saada vastaus sille miksi olen niin jumalattoman väsynyt ja hengästynyt koko ajan. Rautalisää kävin ostamassa apteekista.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

2/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävån huono ferritiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.

Vierailija
4/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeat on. Ota rautaa jo 2tbl joka toinen päivä appelsiinin kanssa.

Vierailija
5/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huono ferritiiniarvo, eikä hemoglibiinissakaan hurraamista. Älä turhaan ahdistu, sen saa kuitenkin korjattua.

Vierailija
6/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai on huolestuttavaa. Mullakin varmaan oli tuota luokkaa, mutta ferritiini tutkittiin vasta raskauden jälkeen. Oli kyllä työn ja tuskan takana saada se nousemaan, kärsin hirveästä väsymyksestä melkein kaksi vuotta. 

Vierailija
7/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutut oleen ihan voimat pois synnytyksen jälkeen, jos ei ferritiiniarvoa saada ylöspäin.

Vierailija
8/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysmaissa ihmiset saattavat mennä synnyttämään hemoglobiiniarvon ollessa 75-80 tienoilla.

(Tosin matalaan hemoglobiiniin tottuu, kun laskee hiljalleen. Ja en sano, että se olisi terveellistä. Suomessa saat apua, hb nousee kuukaudessa; ferritiinillä saattaa kestää pidempään.)

Vierailija
9/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 4, b 117, olin kyllä vähän väsynyt, mutta en mitenkään kuolemanväsynyt. En toki raskaanakaan silloin ollut. Levottomat jalat, ihon kutina ja lihasten hapotus ehkä pahimmat oireet. 

Vierailija
10/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saat rautainfuusion noilla arvoilla. Tableteilla et saa enää arvoja nostettua tarpeeksi vaikka niitäkin kannattaa alkaa syömään kuten aiot tehdäkin. Itse sain infuusion rv 30 kun ferrrit 10 ja hb 119. Oireena järkyttävä väsymys, pään humina ja olin koko ajan hengästynyt, Viikon päästä infuusiosta huomasin, että jaksan tehdä muutakin kuin nukkua eikä päässä humise koko aikaa

Vierailija
11/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saat rautainfuusion noilla arvoilla. Tableteilla et saa enää arvoja nostettua tarpeeksi vaikka niitäkin kannattaa alkaa syömään kuten aiot tehdäkin. Itse sain infuusion rv 30 kun ferrrit 10 ja hb 119. Oireena järkyttävä väsymys, pään humina ja olin koko ajan hengästynyt, Viikon päästä infuusiosta huomasin, että jaksan tehdä muutakin kuin nukkua eikä päässä humise koko aikaa

Toivotaan. Itsellänikin oireena tuo hengästyminen, en pysty kävelemään portaita juuri ollenkaan enää vaikka olen normaalisti suht liikunnallinen. Rv 25 menossa. AP

Vierailija
12/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeat arvot, mutta varaudu siihen että neuvolan mukaan ei ole tarvetta muuhun kuin suun kautta vähän ottaa rautalisää. Voitte sitten muutaman kuukauden päästä katsoa uusiksi, ja silloinhan onkin jo hiukset lähteneet ja työkyky mennyt

Tuo ferritiini tuskin nousee mihinkään enää ilman infuusiota.

Suosittelen aktiivisesti vaatimaan hoitoa tuohon. Olen ihan vakuuttunut, että moni ns. synnytyksen jälkeinen masennus johtuu siitä, että joutuu siihen työleiriin fyysiset ja henkiset voimat lopussa raudanpuutteen takia. Niin oli minullakin ekassa raskaudessa, jossa hb noilla viikoilla 90 ja ferritiiniä ei katsottu tarpeelliseksi mitata. Toisessa raskaudessa söi lisiä varastoon jo ennen raskautta ja olo pysyi hyvänä.

Vierailija
13/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ferritiini lukiossa ja tosi paha anemia. Mietinkin et miten muut pärjää menkkojen kans kun ite oli ihan kuollut. Sit tajusin et tollainen vuotaminen ei oo normaalia.

Vierailija
14/14 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot arvot, mutta en ole ihan aukottomasti infuusionkaan puolesta. Jos saat suun kautta raudalla nousemaan, niin aina paras.

Itse olen saanut infuusion useamman kerran. Sattunut hoitovirhe, allerginen reaktio ja kerran olo oli kaksi viikkoa kuin norsu olisi istunut rinnalla. En suostu enää infuusioon. Syön mieluummin rautaa jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi