Leukanivelen kipu
Onko kokemuksia? Eilen ruokaa pureskellessani leukaniveleen vihlaisi kipeästi. Varmaan joku väärä liike. On hieman arkuutta leukaperässä, mutta lähinnä nyt vihlaisee inhottavasti syödessä tai jos huomaamattani jotenkin liikutan leukoja sivulle. Suu aukeaa normaalisti. Pelkään kaikenlaisia hammasoperaatioita ym. Onko teillä kokemuksia, miten voin edesauttaa paranemista? Purentakiskot minulla on.
Kommentit (6)
Purentalihasten hieronta saattaa auttaa. Mutta jos ongelma on hampaissa, kuten voi hyvin olla, kannattaa ensin käydä näyttämässä hammaslääkärillä. Muuten korjaat vain oiretta etkä syytä.
Hampaissahan voi olla esim. lohkeama, tai sitten joku uudehko paikka kaipaa hiomista.
ehkä niska on pahasti jumissa tai sinulla on enemmän stressiä jolloin purit hampaita kovemmin yhteen kiskosta huolimatta.
Pidä suuta auki nnoin vartin verran. Se rentouttaa purentalihaksia.
Mulla oli usein pientä kipua oikean puolen leukanivelessä ja se myös naksui jos avasi suun isoksi. Kerran sitten piti olla juurihoidon jatkohoito kunnallisella hammaslääkärillä mutta sitä ei pystynytkään tekemään kun juuret oli yhä tulehtuneita tms. Hammaslääkäri sitten päätti että tehdään laaja hammastarkastus jollaista mulle ei oltu ikinä tehty, ja sitä tehdessä huomasi että kun laitoin suun kiinni, niin jotkut hampaat kosketti toisiaan jotenkin väärällä tavalla. Hän hieman hioi sitä hammasta joka aiheutti kosketuksen, ja tämän hionnan jälkeen leukanivelen kivut loppui ja myös naksuminen loppui pari viikkoa myöhemmin!
Olin täysin ihmeissäni että noin pieni ja helposti korjattava asia poisti kivun täysin.
Vierailija kirjoitti:
Olin täysin ihmeissäni että noin pieni ja helposti korjattava asia poisti kivun täysin.
Kipuhan tuossa ilmeisesti johtui siitä että joku epätasaisuus aiheutti vinon purennan. Kun se oikaistaan, syy kivulle poistuu.
Kannattaa vältellä muutama päivä kovaa/sitkeää ruokaa. Ota särkylääkettä, jotta et muuten varoisi leuan liikuttamista, ettei tule sen takia jännitystä leukaperiin. Kyllä tuo varmaan itsestään asettuu.