Miten aiotte varautua jos ruoan alvia nostetaan 24%?
Ei hyvltä näytä. Ihmisiä voi kuolla nälkään tahi ruokajonot tuplaantua emmekä edes elä kehitysmaassa.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, nykynuoret tulee Pisa-tulosten perusteella olemaan vielä huonompia matikassa kuin tämän ketjun kirjoittajat, hurjaa.
Ruuan alv on nyt 14% ja jos se nousee 24%. niin uusi alv on 17,36%, mutta tämä tosiaan vastaa kvanttifysiikka Pisa-pudokkaiden äityleille.
Jos valtion pitää saada 6 mrd eur lisää niin kaiken ALVia on nostettava 24 %. Ei riitä pelkkä ruuan hinnan korotus.
Vierailija kirjoitti:
Palkat laahaa paikallaan mutta kaikki kallistuu.
What!? Mulla ainakin noussut reilusti palkka. Aina kun olen kysynyt, olen saanut.
Jos ruuan alv nousee, niin sitten vaan suunnittelen paremmin ja jätän herkut ostamatta. Kahvin juonnin voisi jättää pois kokonaan, niin ei tarvitsisi ostaa kahvia ja maitoa. Suosin luomua ja suomalaista, niin pahassa tilanteessa vaihtaisin vaan suosiolla halvempaan.
Siis ei ruuan alvia tulla nostamaan 24 prosenttiin. Tuo olisi tuntuva nosto. Lyhyellä aikavälillä ruuan alvia ei tulla varmastikaan myöskään nostamaan 24 prosenttia eli about 17 prosenttiin. Yhden prosenttiyksikön korotus ruuan alviin sen sijaan mahdollisesti voidaan tehdä ja itse pitäisin sen tekemistä jopa järkevänä. Tällöin esimerkiksi sadan euron ruokaostokset maksaisivat kuluttajalle vajaan euron enemmän ja 500 euron ruokaostokset 4-5 euroa enemmän.
Ruoan hinnasta noin 45 prosenttia on jo nyt erilaisia veroja
Vuonna 2013 elintarvikkeiden arvonlisävero nousi Suomessa 14 %:iin
Ruoan absoluuttinen hintataso on Suomessa 14 prosenttia kalliimpi kuin EU-maissa keskimäärin
Ruoan alv on meillä tuplat verrattuna EU-maihin.
Valtiovarainministeriö (VM) on pohtinut ruoan arvonlisäveron korottamista 14 prosentista 24 prosenttiin. Mukana on ollut myös mahdollisuus nostaa kaikki alennetut alv kannat 24 prosenttiin.
-
Kysyin myös sektorista vastaavalta maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahilta (kd.), mitkä vaikutukset ruokaketjun eri osille ruuan arvonlisäveron nostolla olisi. Minkäänlaista vastausta ei tähän kuitenkaan tullut. (Ylläriiii....)
Ei ole enää mistä säästää. Nyt jo käyn Lidlissä ja ostan vain välttämättömän. Jos ruuan alv nousisi 10% (mikä tarkoittaa käytännössä 20% korotusta hintoihin aunakin Keskolla ja S-ryhmällä, koska mikä tahansa korotus, kohdistui se sitten myyjään tai ei, on näille riistäjäpaskapuljuille syy nostaa hintoja tuplasti sen verran, mitä tarvitsisi) pitäisi varmaan alkaa oikeasti varastaa. Sitä en olekaan vielä koskaan tehnyt
Alkaisin kai sitten käydä S-marketissa, koska siellä on valvomaton itsepalvelukassa.
Mutta ihan tosissaankin, silkkaa hulluutta edes harkita ruuan hintaan enää yhtään korotusta, koska se on suoraan kaikesta muusta kuluttamisesta pois. Nämä meidän hallituksen toimet ovat ihan pelkkää hölmöläisten peiton jatkamista -ommellaan toiseen päähän pala, joka on juuri toisesta päästä leikattu pois ja toistetaan ja toistetaan, kun ollaan niin tyhmiä, ettei tajuta, ettei se peitto ikinä pitene.
Ei ole ongelma. Kun jäin pari vuotta sitten eläkkeelle niin aloin tekemään itse ruokani edullisista raaka-aineista. Joskus ostelen kyllä jotain herkkuja ym. Sen voi lopettaa ja tehdä myös itse. Minun pitäisi saada 10kg painoa pois joten sen verran voi vähentää syömistä. En nykyään kuluta muutenkaan niin kuin ennen. Kaapit ovat täynnä hyviä ajattomia vaatteita, en tilaa lehtiä eikä ole maksullisia rv-kanavia. Yrityksethän tästä kärsivät kun kukaan ei kohta kuluta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat laahaa paikallaan mutta kaikki kallistuu.
Palkat nousseet joka vuosi.
Ei minulla vaan ole noussut eikä monella muullakaan.
Huomasitteko miten teitä on huijattu inflaatiolla ja ruoan hinnalla, kauppaketjut ovat tehneet huipputuloksia teidän kustannuksellanne ja väittäneet että kuljetusten ja palkkojen kustannukset ovat nousseet.
S- ryhmän voittoproserntti kasvoi 37,5% edellisen vuoden voitosta
Kesko teki yli 700 miljoonan voiton
Teitä on kusetettu hyvät kansalaiset mutta kääntäkää vaan tyypilliseen tapaan toinenkin poski kyllä noille rosvoille raha kelpaa
Haen varmaan toimeentulotukea, jota en vielä ole hakenut.
Ostan vähemmän, ostan edullisimmat raaka-aineet ja karsin tietyt kaupat kokonaan pois ruokaostospaikoista, osittain olen jo karsinutkin, mutta tässä on vieläkin varaa kiristää ruuvia. Sori siitä kauppiaat.
Vierailija kirjoitti:
24% nostoa? En usko, että uusi verokanta olisi 38%.
Tarkoititko nostoa 10%, niin että uusi verokanta olisi tuo 24%?
nostoa 10%, niin että uusi verokanta olisi tuo 24%
Muutan maasta ja siirryn veronmaksajaksi sellaiseen valtioon missä ruuan hinta on edullisempi.
Tietysti ostetaan vähemmän kun ennen. Nyt jätetty jo sokeri ja jauhot pois. Patoja ei tehdä enää niin usein kuin ennen koska liha kallista. Vasta nyt siirrytty Coop tuotteisiin. Syödään hyvin ja opettelen nyt vertailemaan hintoja. Meillä nuoret aikuiset lapset ja asuvat vielä kotona. Ruokaan menee todella paljon rahaa.
Ei ole kyse siitä ettei rahaa olisi vaan toi Orpo/Purra ei mun rahoja vie.
Annan lapsille reppuun astiat, joihin jemmata kouluruokaa 🤔 No joo, eipä tässä paljoa enempää voi vyötä kiristää, sisälämpö kotona alkaa olla 17, ruoka tehdään jo halvimmista raaka-aineista. Töihin evääksi puuro. Mahtavaa hallitus, lisää hyviä ideoita 👏
Ostan vähemmän ja syön vähemmän, teen kaiken itse. Loputtomiin tätä ei voi jatkaa, jossain kohtaa tulee piste, että nyt riittää. Se on sitten sen pisteen jälkeen varmaan mellakka.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko miten teitä on huijattu inflaatiolla ja ruoan hinnalla, kauppaketjut ovat tehneet huipputuloksia teidän kustannuksellanne ja väittäneet että kuljetusten ja palkkojen kustannukset ovat nousseet.
S- ryhmän voittoproserntti kasvoi 37,5% edellisen vuoden voitosta
Kesko teki yli 700 miljoonan voiton
Teitä on kusetettu hyvät kansalaiset mutta kääntäkää vaan tyypilliseen tapaan toinenkin poski kyllä noille rosvoille raha kelpaa
Sitäpaitsi molemmat kejut saavat Miljoonien verran Yritystukia. Siksi en osta mitään sieltä 🤮
Olen valmistautunut hamstraamalla sokeria. Kun verokanta nousee myyn autotallistani halpaa sokeria ja katan siten omat ruokamenoni.