Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisten sairaudet ja ylipaino lisääntyneet

Vierailija
15.02.2024 |

Oulun yliopiston laaja tutkimus kertoo karua kieltä naisten terveydestä.
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-210465

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat sen sijaan komeampia ja timmimpiä nykyään

Mitä nyt 3000 miestä sai vapautuksen / lykkäystä armeijasta mielenterveysongelmien takia.

Mitä tekemistä noilla asioilla on keskenään? Takaisin aiheeseen: olen kuullut myös, että varsinkin naiset ovat paisuneet, mutta en itse ole katukuvassa huomannut tätä pelkästään naisten ongelmaksi, vaan miehet tuntuvat olevan ihan yhtä lihavia. Yksi ongelmaa ruokkiva (sic!) tekijä on lihavuuden hyväksyminen, jota tuputetaan mediassa kovastikin: kun lihavuuden kuriinsaanti on niin vaikeaa, niin on helpompi määritellä lihavuus ja kauneus uudestaan. Ja kas näin, meillä ei ole enää lihavia ihmisiä, vaan pelkästään kauniita, rohkeita, pluskokoisia, tyrmäävän kauniita ja upeita sankareita! Lihavuuden eteen pitäisi tehdä jotakin, mutta on paljon helpompaa olla oikeasti tekemättä mitään. Tämä on Suomessa valitettavan usein "ratkaisu" ongelmiin.

Vierailija
22/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä reaktio, että huolestuttavaan kehitykseen vastataan miesvihalla ja "kyllä miehetkin" argumentoinnilla. Miten tämä siis auttaa naisia kohti terveellisempää elämää, jonka pitäisi terveessä yhteiskunnassa olla itsestäänselvä tahtotila?

Jep naiset vois nyt unohtaa miesvihan hetkeksi ja katsoa omaa ruokavaliotaan ja liikkumistaan ja muuttaa tarvittaessa näitä kahta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, koska on aika mahdotonta saada naisena lääkäriä tutkimaan ja toteamaan yhtään mitään. Erinomaista, että naiset saa nykyisin paremmin hoitoa.

Olen 51-vuotias nainen ja aina, kun olen mennyt lääkäriin, minua on tutkittu hyvin monenlaisin eri keinoin. Sitten olen saanut diagnoosin ja lääkkeet. Kerran jouduin oikein jatkotutkimuksiinkin, joiden avulla poissuljettiin eräs mahdollinen vakavampi sairaus.

En itse koskaan mene lääkäriin vaatimaan mitään tutkimuksia, vaan kertomaan oireistani, ja lääkärin tehtävä on niiden perusteella tehdä tarvittavat toimenpiteet. Minullahan ei ole sitä koulutusta, joten minun tehtäväni on vain kertoa oireistani mahdollisimman hyvin.

Jos lääkärin määräämä hoito ei ole tehonnut, olen mennyt uudestaan lääkäriin ja on kokeiltu jotain muuta. Lopulta on aina ratkaisu löytynyt. 

Usein lääkärillä on ollut ehdottaa vielä jotain radikaalimpaa hoitoa, jos sellaista olen toivonut. Esimerkiksi kovempaa lääkitystä.  

On vaikea uskoa, ettei Suomessa saa hoitoa. Toki, jos itse alkaa lääkäriksi ilman koulutusta ja lupia, ja määrittää itselleen diagnoosin ja tarvittavat toimenpiteet, voi olla vaikea löytää maksajaa :-)

Vierailija
24/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ozempik takaa sen että laihtuu vaikka syö paljon. EI huolen häivää.

Höpöhöpö, syöminen nimenomaan vähenee, kun kylläisyyshormonit muuttuu.

Vierailija
25/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei hyvältä näytä. No, maailmassa on about 1,8 miljardia selvästi ylipainoista ihmistä. Ei siis ole pelkästään Suomen ongelma.

https://www.worldometers.info/

Vierailija
26/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ozempik takaa sen että laihtuu vaikka syö paljon. EI huolen häivää.

Ei huolen häivää kunhan muistaa laittaa aamulla vaipan. 

Vierailija
27/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä se naiseus teettää

Vierailija
28/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä karua. Kuuntelin taannoin Tiedeykkösen jakson siitä miten 35-vuotiaana naisen terveys on käännekohdassa, ja luulin saavani jaksosta jotain tietoa hormonaalisista muutoksista joita vaan alkaa tuossa vaiheessa hiljalleen tulemaan, mutta olikin 95% pelkkää ylipainoa ja ylipainon vaikutuksia tuon ikäisten naisten terveyteen. Siinä taisi olla haastateltavana nimenomaan tuon tutkimuksen tekijä. 

No ei kait siinä, jakson kuunneltuani päätin vaan elää normaalisti eli pitää huolta itsestäni, niin ei pitäisi suuremmin ongelmia tulla. Jaksosta sain sen käsityksen, että ongelmat johtuu nimenomaan elintavoista eli jos ne on kunnossa niin ei muuta kuin elää vaan. 

Siinä mielessä positiivista, että ongelmat voi pitkälti välttää ihan vaan niillä elintavoilla. Ja jos mietin vaikka omaa äitiäni joka on viiskymppinen, niin ei hän ole joutunut lääkärissä ikinä muutoin kuin lasten saamisen yhteydessä käymään, kun ei ole ollut mitään ongelmia tai vaivoja joihin lääkäriä tarvisi. 

Vierailija
29/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä reaktio, että huolestuttavaan kehitykseen vastataan miesvihalla ja "kyllä miehetkin" argumentoinnilla. Miten tämä siis auttaa naisia kohti terveellisempää elämää, jonka pitäisi terveessä yhteiskunnassa olla itsestäänselvä tahtotila?

Miten se on miesvihaa, että halutaan auttaa myös miehiä kohti terveellisempää elämää? Ei pidä unohtaa että miehistä suurempi osa on ylipainoisia kuin naisista. Ei ole oikein että miesten suuremmat ylipaino-ongelmat lakaistaan maton alle ja keskitytään naisten hyvinvointiin vaikka ylipainoisia naisia on vähemmän kuin ylipainoisia miehiä. On tää kumma palsta että tuostakin saadaan miesvihaa.

Vierailija
30/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

valaat

Vierailija
31/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos luit, niin tuo koski vuonna 1986 syntyneitä naisia. Vanhemmat naiset on hoikempia. Ei siis koske kaikkia naisia. 

Vierailija
32/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, tasa-arvo edistyy tälläkin sektorilla. Jos naiset lihovat yhtä paljon kuin miehet ja lisäksi oppivat juomaan alkoholia ja röökaamaan yhtä paljon kuin miehet, niin saadaan naisten elinaika yhtä lyhyeksi kuin miehillä. Loppuu miesten valitus siitä, että naiset ehtivät olla eläkkeelle pidempään. 

Vierailija
33/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat sen sijaan komeampia ja timmimpiä nykyään

Mitä nyt 3000 miestä sai vapautuksen / lykkäystä armeijasta mielenterveysongelmien takia.

Uusimpien cooperien mukaan suomalaisten miesten cooper-tulokset ovat ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa parantuneet.

Vierailija
34/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä karua. Kuuntelin taannoin Tiedeykkösen jakson siitä miten 35-vuotiaana naisen terveys on käännekohdassa, ja luulin saavani jaksosta jotain tietoa hormonaalisista muutoksista joita vaan alkaa tuossa vaiheessa hiljalleen tulemaan, mutta olikin 95% pelkkää ylipainoa ja ylipainon vaikutuksia tuon ikäisten naisten terveyteen. Siinä taisi olla haastateltavana nimenomaan tuon tutkimuksen tekijä. 

No ei kait siinä, jakson kuunneltuani päätin vaan elää normaalisti eli pitää huolta itsestäni, niin ei pitäisi suuremmin ongelmia tulla. Jaksosta sain sen käsityksen, että ongelmat johtuu nimenomaan elintavoista eli jos ne on kunnossa niin ei muuta kuin elää vaan. 

Siinä mielessä positiivista, että ongelmat voi pitkälti välttää ihan vaan niillä elintavoilla. Ja jos mietin vaikka omaa äitiäni joka on viiskymppinen, niin ei hän ole joutunut lääkärissä ikinä muutoin kuin lasten saamisen yhteydessä käymä

Olen keski-ikäinen täti. Ollut lihava melkein koko elämäni. Minua vaivaavat huono näkö, polyypit kohdussa (leikattu), liian runsaat kuukautiset (hoidossa, vähän huonolla menestyksellä) ja niistä johtuva anemia sekä heinänuha. Nämä minulla ovat aina olleet painosta riippumatta. Korona on ainakin vielä ohittanut minut ja viimeksi olen ollut nuhassa kohta 10 vuotta sitten.

Appi on aina ollut koko elämänsä urheilullinen, aktiivinen ja syönyt terveellisesti. Vähän rasvaa ja sokeria, paljon kasviksia, reippaasti liikuntaa ja hyvää unta. Silti iski sydänkohtaus 55-vuotiaana.

Geenit, geenit. Ne merkkaavat paljon, vaikkei terveellisistä elämäntavoista nyt mitään haittaakaan ole.

Vierailija
35/35 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne naiset laihdu, kun syyttelevät vain miehiä tämänkin tutkimuksen pohjalta, joka nimenomaan kohdistuu naisiin. 😅

Peiliin katsomisen paikka. Voidaan kyllä etsiä sitten vastaava tutkimus miehistä ja keskustella siitä toisella palstalla. Pysytäänpä nyt kuitenkin aiheessa.