Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos et tue poliittisia lakkoja, aijotko osallistua tuleviin tes-lakkoihin?

Vierailija
15.02.2024 |

Ensimmäiset saattavat alkaa jo joulukuussa.

Suunnittelevat että pelkästään järjestäytyneet (liitossa olevat) työntekijät pääsisivät yritysten hallitukseen ja voivat toimillaan pitää huolen että järjestäytyneet pitävät työnsä yt-neuvottelujen aikana ja heitä suositaan ylipäätänsä ja samalla antavat painetta liittyä ay-liikkeisiin. Tämä olisi siis kuin suoraan Ruotsista.

Näiden lisäksi tulevat vastustamaan sairauslomapäivän omavastuutta, paikallista sopimista ja vaativat isohkoja palkankorotuksia.

Vastustatko tulevia lakkoja?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut lakossa enkä tule olemaan. Olen täysin tyytyväinen palkkaani ja työehtoihin, ovat paremmat kuin monella muulla alalla. 

Vierailija
62/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lakkojen olla poliittisia, kun johtava puolue on työnantajan äänitorvi ja alainen

Eli kok on EK:n juoksupoika, kaikki tietävät tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistun ainoastaan lakkoihin joissa olen samaa mieltä lakkoiltavasta asiasta, nyt ei ole sellainen tilanne. Kannatan muutoksia irtisanomisehtoihin ja 1. sairaslomapäivän karenssiin ja ansiosidonnaisen rajoittamiseen, mutta en kannata aikuiskoulutustuen poistoa ja sitoutumista vientialan palkkoihin.

Tiedäthän sinä että heikentämällä irtisanomista, tulee sosiaaliturvan nousta? 

Jos ei niin ammattiliikkeet hoitavat tessiin irtisanomisajanpalkat vaikkapa kahdeksi vuodeksi.

Miksi sen pitäisi nousta kun voi hakea uutta työtä välittömästi? Irtisanominen ei tarkoita, että voit ottaa omaa lomaa valtion kustannuksella.

Et ole ajatellut asiaa laman ja taantuman kannalta tai kun mar

No ei saa jos ja kun markkinat kaatuu. Se tarkoittaa rahan arvon nollaantumista ja koko järjestelmän kaatumista. Silloin toki voi työskennellä kuten aina mutta rahaa et siitä saa kun ei sillä ole arvoa.

Vierailija
64/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

iksi sen pitäisi nousta kun voi hakea uutta työtä välittömästi? Irtisanominen ei tarkoita, että voit ottaa omaa lomaa valtion kustannuksella.

Et ole aja

Voin hyväpalkkaisena asiantuntijana aivan hyvin mennä tilanteen niin vaatiessa siivoomaan, kassalle, tarjoilemaan what ever kunnes tilanne paranee. Se on valmiudesta kiinni.

Vierailija
65/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistun ainoastaan lakkoihin joissa olen samaa mieltä lakkoiltavasta asiasta, nyt ei ole sellainen tilanne. Kannatan muutoksia irtisanomisehtoihin ja 1. sairaslomapäivän karenssiin ja ansiosidonnaisen rajoittamiseen, mutta en kannata aikuiskoulutustuen poistoa ja sitoutumista vientialan palkkoihin.

Jos ei niin ammattiliikkeet hoitavat tessiin irtisanomisajanpalkat vaikkapa kahdeksi vuodeksi.

Itse luotan omaa tekemiseen ja ammattitaitoon sen verran etten elä pelossa, että minut voidaan mielivaltaisesti irtisanoa. Olen myös välttänyt itseni ylihinnoittelua. Olen myös turvannut selustani, etten ole työriippuvainen. 

Riittää että alkaa lama

Sitä voi elää pelossa tai ihan vaan elää päivä kerrallaan. Elämässä ei ole ennustettavuutta. 

Vierailija
66/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse luotan omaa tekemiseen ja ammattitaitoon sen verran etten elä pelossa, että minut voidaan mielivaltaisesti irtisanoa. Olen myös välttänyt itseni ylihinnoittelua. Olen myös turvannut selustani, etten ole työriippuvainen. 

Niin tai varmistautua että on sosiaaliturva johon nojata työttömyyden aikana. Ei leikattua eikä porrastettua, tuskin ketään haittaa vaikka työnantaja voisi irtisanoa vääränlaisesta ihosta tuon jälkeen. 

Eli kaikin mokomin irtisanomisen voisi tehdä ilmoitusluontoiseksi - ihan mistä syystä tahansa, kunhan sosiaaliturva on hyvä. Työntekijälle myös oikeus lähteä ilman irtisanomisaikaa heti ilmoituksen annettuaan, mikäli niin haluaa.

Vierailija
67/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ollut lakossa enkä tule olemaan. Olen täysin tyytyväinen palkkaani ja työehtoihin, ovat paremmat kuin monella muulla alalla. 

Ja asioita murehditaan sitten kun niiden aika on. Ymmärrän, että vanhempi saapumiserä on paniikkinappula pohjassa, kun on kuviteltu hyvien aikojen olevan ikuiseksi ajoiksi ansaittuja, vaikka heilläkin sitä elävää oppimateriaalia on ollut, mutta ne on vaan ohitettu ja nyt ne jo ennestään huterat korttitalot on sortumassa. 

Vierailija
68/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asioita murehditaan sitten kun niiden aika on. Ymmärrän, että vanhempi saapumiserä on paniikkinappula pohjassa, kun on kuviteltu hyvien aikojen olevan ikuiseksi ajoiksi ansaittuja, vaikka heilläkin sitä elävää oppimateriaalia on ollut, mutta ne on vaan ohitettu ja nyt ne jo ennestään huterat korttitalot on sortumassa. 

Huvittava yksityiskohta on miten ihminen tekee samat virheet aina uudelleen ja uudelleen. Onko ihmisten aivoista poistettu historian oppiminen? 

Ennen 90-luvun lamaa elettiin pätkärahalla ja ennen koronalamaa elettiin pätkärahalla. 

Vierailija
69/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palkkaa pitäisi maksaa? Valtio voisi tarjota jokaiselle asunnon ja ruokaa. Jokainen työskentelee että saa tuon.

Vierailija
70/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TES on minimipalkka . Mikään ei estä työnantajaa maksamasta tessiä korkeampaa palkkaa ja tarjoamalla parempia työehtoja pitämälleen työntekijälle.

En vaan tiedä ketään tuttavapiiristä jolla olis näin

Vierailija
71/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TES on minimipalkka . Mikään ei estä työnantajaa maksamasta tessiä korkeampaa palkkaa ja tarjoamalla parempia työehtoja pitämälleen työntekijälle.

En vaan tiedä ketään tuttavapiiristä jolla olis näin

Oletko tyhmä?

Jokaisessa firmassa maksetaan enemmän. Palkka nousee käytännössä joka vuosi henkilökohtaisen palkan ansiosta. Siihen liiton yleiskorotukset, kokemuslisät jne. 

Missä firmassa ei ole henkilökohtaista palkanosuutta johon voi omalla toiminnallaan vaikuttaa? 

Vierailija
72/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi nousta kun voi hakea uutta työtä välittömästi? Irtisanominen ei tarkoita, että voit ottaa omaa lomaa valtion kustannuksella.

Työn hakeminen on eri asia kuin työn saaminen.

Vierailija
73/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla ei ole lakkoja. Ei ole varaa palkattomiin lakkoihin.

Vierailija
74/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on ajaa ay alas. Näin ollen ei tule olemaan mitään alakohtaisia lakkoja.

Mitä mieltä siitä, että kun ei ole ay:tä, ei ole yhtenäistä linjaa palkkaluokistakaan.

Juoksevatko työntekijät sitten parhaimpien palkkatarjousten perässä?

On tavallisen hullua touhua  että annetaan etuja ajavan tulla kaadetuksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi