Bentsoriippuvuus
Tuttuni on bentsoriippuvainen. Käyttänyt niitä vuosia.
Ei nuku.
Kommentit (105)
Käytin 10 vuotta.
Sitten lopetin. Ei ole ylivoimaista.
Olen käyttänyt vuosikaudet Xanoria päivittäin. En kyllä koe että olisin erittäin riippuvainen siitä. Annosmäärä on pysynyt koko ajan samana.
Päivisin en käytä sitä juuri koskaan. Se on mulla iltalääkkeenä ja välillä öisin jos herään enkä saa nukutuksi.
En tiedä jos yhtäkkiä olisin ottamatta että mitäköhän oireita siitä tulisi. Lääkäri on sanonut että lääkettä ei saa lopettaa kuin seinään ainakaan, voi olla vaarallista.
Xanor nukuttaa ja rauhoittaa hyvin ja en koe että seuraavana päivänä olisi siitä mitään haitallisia sivuvaikutuksia. Joskus kyllä miettinyt ettäv voiko olla pitkäaikaisessa käytössä haitallinen muistin toiminnan kannalta.
Ne on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön.
Tuntemani hlö on käyttänyt niitä vuosia.
Eivät auta.
Ja unireseptoritkin varmaan taas tuhoutuneet? 🤭😂
Eiköhän se ole ihan sama kaikilla lääkeaineilla. Antipsykootit muun muassa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti se sama aloittaja taas tämäkin.
- eri
Vaikea lopettaa mutta ehdottomasti sen arvoista, vähentää hiljalleen annosta, uneen voi olla esimerkiksi ketipinoria tai jotain muuta pienellä annoksella, itsekin käyttänyt eikä koukuta, nykyään ei tarvitse niitäkään.
Vuosia kestäneen käytön vieroitusoireet kestävät reilu vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt vuosikaudet Xanoria päivittäin. En kyllä koe että olisin erittäin riippuvainen siitä. Annosmäärä on pysynyt koko ajan samana.
Päivisin en käytä sitä juuri koskaan. Se on mulla iltalääkkeenä ja välillä öisin jos herään enkä saa nukutuksi.
En tiedä jos yhtäkkiä olisin ottamatta että mitäköhän oireita siitä tulisi. Lääkäri on sanonut että lääkettä ei saa lopettaa kuin seinään ainakaan, voi olla vaarallista.
Xanor nukuttaa ja rauhoittaa hyvin ja en koe että seuraavana päivänä olisi siitä mitään haitallisia sivuvaikutuksia. Joskus kyllä miettinyt ettäv voiko olla pitkäaikaisessa käytössä haitallinen muistin toiminnan kannalta.
On haitallinen, nää tuhoaa aivosoluja yhtä tehokkaasti kuin alkoholi.
Liian pitkään kun käyttää, vaikutus muuttuukin päin vastaiseksi.
Lisää masennusta ja ahdistusta, Itse kokenut vuosikymmenen käytön ja lopetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noin yksinkertaista.
Unihan on kemiallinen prosessi jossa eri välittäjäaineet esim vireyttä lisäävät ja "vastinparit" toimii balanssissa kuin vetäen omaa roolia siinä monimutkaisessa prosessissa. Kun alat sitten veivata jotain välittäjäaineita se voi sotkea tota balanssia ja voikin puhkaista unihäiriöitä, sotkea unen arkkitehtuuria joitain jaksoja muuttaen tai jopa supistaen. Sitten on vielä autonominen hermosto, tahdosta riippumaton hermosto jossa on kaksi osaa, parasympaattinen "lepohermosto, kehon jarru", ja sen Ikään kuin vastinpari sympaattinen hermosto "kehon kaasu". Kun keho on hyvinvoiva nää toimii balanssissa.
Myös uni-valve-järjestelmä voi häiriintyä, jolloin ei tunne väsymystä päivällä eikä yöllä. Monet lääkkeet saattavat muun muassa muuttaa melatoniinijärjestelmän toimintaa.
Sivusta kysyn, että voiko antipsykoottien jälkeen uni enää palautua. Nukun puolesta tunnista tuntiin yössä ja joskus en ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Näin. Lääkäri määrää lääkityksen, joka ei potilasta auta eikä muuta hoitolinjaansa, vaikka kuinka pyytäisi.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kysyn, että voiko antipsykoottien jälkeen uni enää palautua. Nukun puolesta tunnista tuntiin yössä ja joskus en ollenkaan.
Enkä pääse uneen, olen ikäänkuin horroksessa. Ei väsytä koskaan.
Itse olen käyttänyt Oxaminia päivittäin vuodesta 1996. ihan paras lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On haitallinen, nää tuhoaa aivosoluja yhtä tehokkaasti kuin alkoholi.
Niin tuhoaa unettomuuskin. Ja pitkäaikainen ahdistus voimakkaana.
Ainut oikea tapa käyttää bentsoja on ottaa vain satunnaisesti esim ennen esitystä tai juhlia tai kokouksia tai treffejä.
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti. Riippuu tapauksesta miten.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.