Syökö täällä moni hunajaa?
Miten te syötte sitä? minkä kanssa yleensä?
Tollahan näyttää olevan ihan hyviä terveysvaikutuksia myös, mietin että pitäisikö lisätä hunaja omaan terveelliseen ruokavalioon, en vain tiedä miten sitä pitäisi syödä
Kommentit (25)
Paahdettujen heinäsirkkojen kanssa.
Hunajaa voi käyttää kaikkeen ruuanlaittoon ja leivontaan. Antaa hyvää makua kaikkiin patoihin, kastikkeisiin, marinointiin ja keittoihin. Marjojen ja hedelmien päälle lisämakeutta antamaan tarvittaessa.
Syön alkavaan kurkkukipuun myös ihan lusikalla purkista.
Onhan se aika kallista, mutta rahaa on!
Teessä aina,ruuanlaitossa ja sämpylöissä.
Ruuanlaitossa jonkin verran (esim. ratatouilleen menee), mutta aika vähäisellä käytöllä on kyllä tässä talossa. Sämpylätaikinassa olen kanssa välillä käyttänyt sokerin sijasta.
Leivonnassa voit korvata sillä toisinaan sokerin. Ohukaisten päälle kuten vaahterasiirappi. Paksun turkkilaisen jugurtin kanssa.
Yskänlääkkeeksi, ruokalusikallinen tarvittaessa. Tai kuumana hunajavetenä, jolloin höyruhengitysaspektiakin.
Teehen, maustamattomaan jugurttiin, lettujen päälle.
Vuohenjuustosalaatti on klassikko. Chevre-juusto ja hunaja toimivat yhdessä aivan mahtavasti. Teen usein iltaisin Inkivääri-sitruuna-hunajateetä ihan tuoreista raaka-aineista, on herkullista ja terveellistä.
Lättyjen päällä. Jäätelön päällä. Hunajassa ja voissa paistetut saksanpähkinät ovat taivaallisia (laitan salaatteihin).
Marinoin kanaa hunajamarinadissa, lisään moniin ruokiin hunajaa sokeriripauksen sijaan. Hunajoidut palsternakat ja porkkanat uunipellillä ovat vakikamaa, samoin kuin uunissa paistetut munakoisot, niiden päälle laitan hunajan tosin vasta jälkeenpäin.
Perinteisistä perinteisin salaatinkastike eli sitruunavineigrette emulgoituu hunajalla ja on herkkua...
Siinäpä joitain esimerkkejä.
Käytän ruuanlaitossa, teessä, leivonnassa, ihan sellaisenaan, leivän päällä, puurossa, lettujen päällä, maustamattoman jogurtin kanssa... En nyt mitenkään päivittäin mutta välillä, kun haluaa herkutella. Flunssan karkoitusjuomaan menee reilusti hunajaa, inkivääriä ja sitruunaa.
Yskän kanssa koukkaan teelusikallisen purkista imeskeltäväksi. Helpottaa yskänärsytystä ja saa liman irtoamaan. Parempi kuin yskänlääke, eräs lääkäri vinkkasi parikymmentä vuotta sitten. Ostan vain kotimaista.
Sama annos hitaasti imeskeltynä tehoaa äkilliseen suklaanhimoon. :D
Haluaisin, mutta epäilyttää siitepölyallergian kanssa edes kokeilla.
Hunaja on ihan ok, parempi kuin sokeri. Jostain oon lukenut, että hunajaa ei saa antaa alle 1-2 vuotiaille lapsille. Hunaja on hyvää teen, lettujen, puuron kanssa yms.
Muutama kuukausi sitten sain hunajaa lahjaksi, siitä asti olen jokaisena aamuna
sitä laittanut puuron ja marjojen päälle, koska en pidä mistään happamasta.
Eipä yksi pullo tuollaisessa käytössä kauaa riitä, joten on jo monta pulloa kulunut..
Ajattelin sen auttavan minua irti noista jokavuotisista flunssakierteistä.
Ans kattoo;)
Voi runsas käyttö vaikuttaa sokeritasapainoon!
Ainakin jos on jo esidiabetes ja täytyisi katsoa ohi makean:)
Joka ilta yksi teelusikallinen hunajaa nukahtamisen tueksi 😀
Teen kanssa.