Suomen taloudessa on jotain hämärää. Maksamme korkeita veroja, mutta silti palvelut huononevat koko ajan.
Valtion verotulot ovat historiallisen korkeat, mutta silti palveluita pitää jatkuvasti leikata ja säästäjä tehdä. Jokin tuossa yhtälössä ei toimi. Mihin rahamme katoavat?
Kommentit (440)
Olen itse miettinyt ihan samaa. Joskus kasarilla tai ysärillä joka kylässä oli koulu,kirjasto,päiväkoti.. jne nyt verot noussu ja kaikista karsitaan ja leikataan.
Eläkkeitä ei makseta verorahoista vaan eläkkeet maksaa eläkeyhtiöt.
Olisi ihan kiva nähdä tarkat listat minne valtion verotulot menevät.
Ehdottomasti valtion menoja pitää leikata.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt ihan samaa. Joskus kasarilla tai ysärillä joka kylässä oli koulu,kirjasto,päiväkoti.. jne nyt verot noussu ja kaikista karsitaan ja leikataan.
Yksi rahareikä on yksityistetty terveydenhuolto ja muut julkiset palvelut. Esim. hoivapalveluja ja ilmeisesti nykyisin myös sosiaalityötä on osin ulkoistettu yksityisille firmoille. Jopa työttömien ohjausta on ostettu yksityisiltä.
Koska julkiset palvelut on monien vuosien aikana ajettu vähitellen ahtaammalle, ei niillä pystytä vastaamaan lakisääteisesti tarpeisiin ja yksityiseltä on pakko ostaa. Yksityiset taas voivat veloittaa jo huomattavasti enemmän ja tarjota vähemmän, koska julkinen ei pärjää enää ilman. Selvimmillään tämä näkyy uutisissa keikkalääkärien kolminkertaisista palkoista, joita saa tyyliin puhelimessa päivystämällä - kärjistetysti.
Nykyhallitus ei varsinaisesti tee toimenpiteitä, jotka kasvattaisivat julkista kassaa, eikä se ole puheista huolimatta hallituspolitiikan tavoitekaan.
Siksi Kela-korvauksia korotetaan sen sijaan, että samat rahat ohjattaisiin julkiseen terveydenhuoltoon. Eivät terveyspalvelut ole absoluuttisesti halvempia ulkoistettuina, vaan ulkoistettuina rahat ohjautuvat toimijoille, joihin firmat ja yksityishenkilöt voivat sijoittaa.
Kunnan terveyskeskukseen ei voi ostaa osakkeita, eikä sen tehtävä ole takoa voittoa. Sen sijaan ulkoistettu terveysyritys voi kyniä rahaa julkiselta ja lisäksi muut tahot, esim. ulkoistamisesta päättäneet poliitikot voivat investoida voittoa tekevään yritykseen.
Siitä voidaan olla montaa mieltä, mitä julkisten palvelujen pitäisi kattaa ja se on ok. Myös verotuksesta voi olla montaa mieltä.
Mutta nykyhallituksen toimenpiteet eivät kartuta valtion kassaa yhtään enempää kuin edellisenkään. Ne vain ohjaavat julkiset rahavirrat eri paikkoihin/henkilöille kuin aiemmin.
Se voi olla oikein tai väärin. Sitä pidän vääränä, että yhä useammin terveyspalveluja tarjoavat yritykset ovat monikansallisia, jolloin valtion rahat valuvat lopulta ulkomaille palveluista, joita tuotimme aiemmin itse ja joiden hyöty jäi tänne.
Yhteiskunnan toimintoja pitää sopeuttaa vähenevän väestön mukaisesti niinkuin Japanissa. Ratkaisu ei ole väestön vaihto kolmansista maista eikä verojen nosto ja velan otto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi rahareikä on yksityistetty terveydenhuolto ja muut julkiset palvelut. Esim. hoivapalveluja ja ilmeisesti nykyisin myös sosiaalityötä on osin ulkoistettu yksityisille firmoille. Jopa työttömien ohjausta on ostettu yksityisiltä.
Koska julkiset palvelut on monien vuosien aikana ajettu vähitellen ahtaammalle, ei niillä pystytä vastaamaan lakisääteisesti tarpeisiin ja yksityiseltä on pakko ostaa. Yksityiset taas voivat veloittaa jo huomattavasti enemmän ja tarjota vähemmän, koska jul
Mitä hyvää se edellinen hallitus sitten teki? Sinä jankkaat ja syyllistät vain nykyhallitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kato se sosialistinen politiikka se syy rahan hassaamiseen
Kokoomus ja keskusta on sosialistisia puolueita vai valehteletko lämpimikseen? : )
Kyllähän ne maailman mittakaavassa on sosialistisia puolueita. Ainahan se tuppaa vähän hymyilyttämään, kun suomessa vaahdotaan jostain oikeistosta. Suomessa on vähän eri sävyjen vasemmistopuolueita ja yhtäkään kunnolla oikeaa olevaa puoluetta ei eduskunnassa edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Eliitillehän se raha menee, jatkuvasti saa lukea kuinka heidän palkkansa ja bonuksensa vaan nousevat. Alkaisi pikku hiljaa olemaan tervalle ja höyhenille töitä.
Niin. Olen sanonut ennenkin että katsotteko ikinä ns. linnan juhlia. Presidenti itsenäisyyspäivän vastaanottoa. Joskus olen jonkun pätkän katsonut. Siellä on hyvätuloista jos jonkunlaista johtajaa., päällikköä ja neuvosta lähes loputtomassa jonossa. Harvan nimeä olen edes ikinä kuullut. Ei liene ihan pienipalkkaista porukkaa. Että pitäisi tosiaan katsoa tarkkaan menopuolta. Lukuisten hallitusten kyhäämä sotehimmeli syö myös valtavasti varoja. Minullekin on tehty vaikka minkälaista tutkimusta ja kuvantamista ja testejä ja vaikka kuinka paljon vaikka en ole edes pyytänyt. Yksityiset firmathan tätä meidänkin aluetta pyörittää. Onneksi olen ollut jo yli kymmenem vuotta saajana. Ja tulen olemaan loppuikäni.
Vierailija kirjoitti:
Liian suuri julkinen sektori!
Liian vähän veronmaksajia suhteessa sospummeihin.
Sossupummit on oikeasti kaikkein pienin ongelma ja rahareikä. Ärsyttää kun sairaita ihmisiä syytetään talouden alamäestä, vaikka todellinen syy on ylipaisunut julkinen sektori, eläkkeet, veronkierto.
Suomi on myös Eurooppalaistunut joten korruption laajuus on paljon suurempi kuin aikoinaan, on opittu uusia tapoja varastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei koskaan kestä 2 vuotta. Ja on työttömänkin voitava lyhentää velkaa sekä hankkia vaatetta itselleen ja perheelle.
Kyllä minulla ainakin alkoi uusi 500 päivää vuoden alussa. Oli viisi omavastuupäivää ja sitten se viissatanen eli yli kaksi vuotta työpäivinä. Vähän kun käyn vielä (ehkä) kesällä hommissa niin taas se vaan lykkääntyy eteenpäin. Hyvä kun olen pysynyt TE- toimiston asiakkaana ja työnhakijana vuodesta 2013 saakka ja päivät menee vanhaan malliin. Töissä olen ollut joka vuosi nin 4- 12 kk.
Julkisen sektorin työntekijöiden määrä kasvoi ennätykselliseksi
JULKISELLA sektorilla on nyt ennätyksellisen paljon työntekijöitä, käy ilmi Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksesta.
Valtiolla, kunnissa ja hyvinvointialueilla työskenteli helmikuussa 705000 henkilöä. Määrä ei ole ollut niin suuri kertaakaan vuonna 2009 alkaneen vertailukelpoisen mittaushistorian aikana.
Vuosi sitten oli 622 000
Täällä tuetaan joka ikistä kissanristiäistä alusta loppuun ja toinen syy on, että pidetään tuhansia uimahalleja ja kirjastoja ja muita turhia kalliita juttua ympäri tyhjiä korpimaita pystyssä, hirveillä rahoilla.
Voisiko syynä olla yksinkertaisesti se, että teemme niin vähän työtä, että rahat eivät riitä nykyisentasoisiin palveluihin?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko syynä olla yksinkertaisesti se, että teemme niin vähän työtä, että rahat eivät riitä nykyisentasoisiin palveluihin?
Työn pitäisi olla tuottavaa työtä eikä toistemme paidan pesemistä ja hölmöläisen peiton jatkamista.
Nyt niitä rahansaajia on johtoportaisiin päästetty lisää minne ne verovarat nyt sitten katoavat heidän hyvinvointiin, ei kansan.
Sotealan hallintoa ja Sote alaa on paisutettu. Sinne työnnetään kaikki ne, jotka eivät muualla pärjää tai työllisty. Soteala on nykyään koko Suomen työllinen jätesanko ja vain harvat siellä tekevät työt ja muut vain loisii perässä, saikuttavat, ovat tekevinään ja hallinto keksii kaikkea muka tärkeää. Ei ihme, että koko himmeli nitisee liitoksistaan ja aika monessa paikassa yt meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska julkiset palvelut on monien vuosien aikana ajettu vähitellen ahtaammalle, ei niillä pystytä vastaamaan lakisääteisesti tarpeisiin ja yksityiseltä on pakko ostaa. Yksityiset taas voivat veloittaa jo huo
En väittänyt edellisen(kään) hallituksen tehneen mitään hyvää tai huonoa. Totesin, ettei rahaa säästy nyt yhtään enempää (kuin aiemminkaan), sitä ohjataan vain eri paikkaan.
En ole myöskään syyttänyt nykyhallitusta nykytilanteesta, vaan päinvastoin todennut, että alasajo on ollut pitkän aikavälin tekojen seuraus. Usean vuosikymmenen. Kannattaa joskus lukea, mitä kirjoitetaan ja hyväksyä, että poliittinen kanta ei tarkoita että ihminen olisi aina oikeassa tai väärässä.
Sitä kyllä väitän, että tämänhetkiset valtiontalouden korjauspuheet eivät pidä paikkaansa niiltä osin, kuin puhutaan valtion kassan kartuttamisesta.
Niin kauan, kuin yksityistämistä/ulkoistamista tuetaan ja karsitaan julkisista palveluista, mahdollistetaan rahan valuminen ulkomaille terveysyritysten kautta. Mitä tahansa palvelua voidaan tehdä halvalla tai kalliilla, tehokkaasti tai tehottomasti. Julkiset palvelut voivat olla myös tosi tehokkaita ja joillakin päikkakunnilla oli ennen soteuudistusta luotu todella hyviä käytäntöjä.
Terveydenhuoltoa ei auttanut yhtään se, että työn tekemisen kehittämisen sijaan palkataan useampi porras jättipalkkaisia ohtajia soteuudistuksen myötä. Sekin malli on useamman hallituskauden jatkunut projekti, joka on väkisin viety läpi kentän vastustuksesta huolimatta.
Yksityistämisen huono puoli on, että loppuviimein se hoivattava on kuitenkin julkisen vastuulla. Yksityinen voi hoitaa (kalliilla hinnoilla) vain ns. helpot ja halvat potilaat, mutta lykätä julkiselle ne, joilla on vaikea sairaus tai vamma ja joiden hoito tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa taitaa mennä valtion itsensä pyörittämiseen, ne kelassa istuvat toimeentulon ylipapittaret on kaikki yliopistokoulutettuja, niitä on pieni armeija ja jokainen niistä haluaa palkkaa ja ne on vaan yks algoritmillä helposti korvattava suojatyöryhmä jolla on pyhän lehmän asema, semmonen maksaa, paljon.
Ihan totta.Pistää vit ttaan.
Nykyään on liikaa töitä mitkä ei tuota mitään. Tuottavaa työtä pitäisi olla enemmän.
Asiantuntijat,johtajat,tutkijat,erityisasiantuntijan jne ei tuota mitään ja tuottavan työntekijät elättää myös heidät.
Suomen korkea verotus on harha. Moni muu maa verottaa paljon kovemmin mm. koottua omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliitillehän se raha menee, jatkuvasti saa lukea kuinka heidän palkkansa ja bonuksensa vaan nousevat. Alkaisi pikku hiljaa olemaan tervalle ja höyhenille töitä.
No nyt logiikka pettää. Jos firmat maksavat huippupalkkoja ja bonuksia,eihän niitä verorahoista makseta,vaan näitten kyseisten firmojen kassoista. Ja eikös tällöin kunnat saa lisää verorahoja näiltä työntekijöiltä...
Useat suuret yritykset ovat valtion omistamia ja saavat suurimmat yritystuet valtion kassasta. Nämä rahat jaetaan johtajaportaalle, mutta ei suinkaan verotettavana palkkana, vaan osakkeina, optioina ja kannustinpalkkioina (no näistä menee vero). Lisäksi nämä suuryritykset eivät innovoi, koska johtajat elävät edelleen 70-lukua ja samat johtaja-Juhat ja Jussit pyörivät yhtiöistä toiseen.
Ruotsissa ollaan ymmärretty ottaa tekijät mukaan innovoimaan ja motivoidaan työntekijöitä palkitsemalla heitä ja ottamalla työntekijät mukaan päättämään. Suomessa osataan vain armeijatyyliin käskyttäminen ylhäältä alas.
Eikö meillä ole maailman toiseksi korkein veroaste?