Työttömyyskorvaus progressiiviseksi
Tätä ehdotetaan Ruotsissa. Ja myös että kassa ei voi elättää montaa vuotta.
Jännää seurata jos tämä toteutuu koska onhan väärin, että yksi tehnyt töitä montakymmentä vuotta ja jää työttömäksi, toinen vuoden ja kassa maksaa saman summan molemmille.
Vuosikaupalla.
Jonkinlainen pistesysteemi työvuosista , joista saa enempi korvausta ja ehkä kauemman aikaa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet lainaperusteisiksi!
Tällähän ne opiskelijatkin ja tarvittaessa yrittäjätkin elää. Jos heidänkin "on vain pärjättävä näin", niin miksi sama ei koske työttömiä?
Juuri näin !
Eihän pitkään töissä ollut tarvitse mitään työttömyyskorvauksia. Häneltähän löytyy kaikki talot, autot,pelit ja vehkeet. Säästöjä monta sataa tuhatta. Käyttäköön elämiseen niitä. Lyhyemmän aikaa töissä ollut tarvitsee tukea. Heille kunnon ansiopäivärahat.
Suomessa ongelma on se että täällä on rakenteellista työttömyyttä johon ei auta tukien leikkaukset vaan uudelleen kouluttautuminen tai alan töiden löytäminen (epätodennäköistä). Kyseessä ei ole vapaaehtoinen työttömyys.
Tukien leikkaaminen on kuin itsemurha. Jos niin tekee, valtio saastaa tukimenoissa mutta toisessa päässä eli rikollisuudessa hintalappu onkin suurempi kuin säästö.
Järki käteen kun säästöjä suunnitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto kassarahoille, ja systeemi mikä toimi ennen Suomessa, että kolme työtarjousta ja oli pakko ottaa vastaan työ kuin työ, muuten menetti kassan.
Moni pinnaa ja täälläkin kirjoittaa että ette halua tehdä töitä koska palkka matala.
Moniko työtön työnhakija on siinä tilanteessa, että edes saa ihan oikeasti vuodessa 3 työtarjousta, josta saisi valita itse työpaikkansa? Minä olen 52, ja viimeisen neljän vuoden aikana ehkä 3/100 työhakemusta saa edes jonkunlaisen vastauksen. Yhden kerran pääsin vuokrafirmassa haastatteluun asti, siitäkin jo pari vuotta. Eiköhän noita alle nelikymppisiä ole tällä hetkellä työttömänä pilvin pimein, joten miksi kukaan palkkaisi henkilöä, joka jää kohta eläkkeelle.
Tämä systeemi että jätetään vanhemmat työnhakijat työttömiksi kannattaa eläkelaitoksia. Vois jonkinlaisen ennenaikaiseläkkeen jossa mahdollisuus hakea töitä ja työllistää itsensä ,jos mahdollista ja paussata eläke. Tämä esimerkikisi 55 vuotialle, koska työmarkkinat ovat muuttuneet.
Nämä rahat voitaisiin taas saada siitä ,että lasketaan kassa-aikaa riippuen työvuosista. Onhan väärin että nuoret aikuiset eivät välitä vastuunotosta ,vaan hyötyvät systeemiä.
Vierailija kirjoitti:
Katto kassarahoille, ja systeemi mikä toimi ennen Suomessa, että kolme työtarjousta ja oli pakko ottaa vastaan työ kuin työ, muuten menetti kassan.
Moni pinnaa ja täälläkin kirjoittaa että ette halua tehdä töitä koska palkka matala.
Moni ei halua todellakaan olla työttömänä omaehtoisesti! On voinut tulla esim. irtisanominen työpaikasta, työkaverilla käynyt tuuri ja saanut jäädä työpaikkaansa. Joku muu esim. suhteilla saa omanalan työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pitkään töissä ollut tarvitse mitään työttömyyskorvauksia. Häneltähän löytyy kaikki talot, autot,pelit ja vehkeet. Säästöjä monta sataa tuhatta. Käyttäköön elämiseen niitä. Lyhyemmän aikaa töissä ollut tarvitsee tukea. Heille kunnon ansiopäivärahat.
Minulla kaikki nuo mainitsemasi.Olen raatanut ja säästänyt, et kai vaan ole kateellinen. Vai ajatko sitä venäläistä tasa-arvoa Suomessa? Älä unohda oligarkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ongelma on se että täällä on rakenteellista työttömyyttä johon ei auta tukien leikkaukset vaan uudelleen kouluttautuminen tai alan töiden löytäminen (epätodennäköistä). Kyseessä ei ole vapaaehtoinen työttömyys.
Tukien leikkaaminen on kuin itsemurha. Jos niin tekee, valtio saastaa tukimenoissa mutta toisessa päässä eli rikollisuudessa hintalappu onkin suurempi kuin säästö.
Ymmärrän, mutta jokin ratkaisu pitäisi löytyä.
Jos Suomi olisi osakeyhtiö ja jokainen kerää rahaa valtion kassaan töilä, voisi osingot sitten jakaa oikeen. Tämä on vertailu miten ajattelen .Ne jotka eivät mitään avusta eivät myöskään mitään osinkoja saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko työtön työnhakija on siinä tilanteessa, että edes saa ihan oikeasti vuodessa 3 työtarjousta, josta saisi valita itse työpaikkansa? Minä olen 52, ja viimeisen neljän vuoden aikana ehkä 3/100 työhakemusta saa edes jonkunlaisen vastauksen. Yhden kerran pääsin vuokrafirmassa haastatteluun asti, siitäkin jo pari vuotta. Eiköhän noita alle nelikymppisiä ole tällä hetkellä työttömänä pilvin pimein, joten miksi kukaan palkkaisi henkilöä, joka jää kohta eläkkeelle.
Tämä tekee kipeää ja on huomioitava kun tehdään uusia säännöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaan avustukset, Nato, EUn aina korkeammat jäsenmaksut ym. Liian paljon näin pieneltä maalta jossa matala asukasluku. ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei halua todellakaan olla työttömänä omaehtoisesti! On voinut tulla esim. irtisanominen työpaikasta, työkaverilla käynyt tuuri ja saanut jäädä työpaikkaansa. Joku muu esim. suhteilla saa omanalan työpaikan.
Joka päivä luen täällä että ei kannata mennä töihin kun Kela elättää. Siihen reagoin.
Uskon että moni ei halua menettää työpaikkaa.Kuka normaali haluaisi ,mutta juuri sen takia on tehtävä jokin muutos noihin korvauksiin.Progressiivisuus. Suomenkin tlanne on todella vakava.
Ongelma on se että jos irtisanomista heikennetään täytyy työttömyyskorvaukset olla nykyisiä parempia ja pidempiä tai vastaavasti yritys maksaa vuoden tai kahden palkan irtisanomisen jälkeen jolla sosiaaliturva ulkoistetaan yrityksille.
Vierailija kirjoitti:
Yritystuet riippuvaisiksi uusien työpaikkojen luonnista ja takautuva palautusvelvollisuus!
-Tässä hyvä ehdotus.Tuotakin tukisysteemiä käytetään niin pirusti hyväksi varsinkin tietyillä aloilla! Takautuva palautusvelvollisuus ,,,,,,,,konkurssi voi auttaa että ei ole pakko maksaa mutta asia ajatuksena on ehdottomsti keittelyn arvoinnen!
Tai jos onnistuu hyvin ja luo monta työpaikkaa , niin voisi saada pitää tuen juuri tukena! Hyvä idea.
Eräskin aloitti tukien varassa IT firman ,kuskasi kamat Espanjaan, Asui siellä perheensä kanssa ja kun olivat aikansa hurvailleet. tulivat takaisin Ruotsiin ja aloittivat alusta tukien varassa, tällä kertaa leikkikalukaupan. Ihan leikkiähän tämä on kun tietyt ryhmät käyttävät hyvväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se että jos irtisanomista heikennetään täytyy työttömyyskorvaukset olla nykyisiä parempia ja pidempiä tai vastaavasti yritys maksaa vuoden tai kahden palkan irtisanomisen jälkeen jolla sosiaaliturva ulkoistetaan yrityksille.
Ei pk yrityksillä ole mitään täyttä rahakirstua, josta maksella vuoden tai kahden palkkaa tyhjästä. Rahaa tulee ja menee suunnilleen yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen. Saksassa sosiaaliturva (käytännössä siis palkansaajien) on ulkoistettu yrityksille jolloin irtisanomisen jälkeen yritys maksaa jopa kahden vuoden palkan.
Alle 10 työntekijää työllistävät yritykset on vapautettu vaatimuksesta ja siellä työntekijät saavat lähteä pelkällä ilmoituksella ilman irtisanomisaikaa ja sama pätee työntekijän irtisanomiseen.
Sellainen tilanne ei ole mahdollista tai oikeudenmukaista että ansiosidonnaista porrastetaan, heikennetään mutta samalla irtisanomista helponnetaan. Nämä ovat aina tilanteita jossa toinen menee ylöspäin kun toinen laskee.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksillä ei ole varaa.Jos näin käy muuttaa ne harvatkin firmat ulkomaille pakoon meidän veroitusta. Ja ammattiliittoa.
Nykyisen liiton säännöt eivät kuulu meidän ajalle kun kaikki on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pk yrityksillä ole mitään täyttä rahakirstua, josta maksella vuoden tai kahden palkkaa tyhjästä. Rahaa tulee ja menee suunnilleen yhtä paljon.
Jep, senpä takia ansiosidonnaista ei voi leikata. Jokaisella täytyy olla turvaverkko. Monella on asuntoa yms. eikä niitä myydä koskaan hetkessä eikä varsinkaan nykyisessä markkinatilanteessa. Ja sosiaaliturvasta, erityisesti ansiosidonnaisesta leikkaaminen on hullua laman tai taantuman aikana. Työttömyys lisääntyy näinä aikoina.
Minulle tuo kelpaisi oikein hyvin. Melkein kolmenkymmenen työvuoden jälkeen huomasin olevani työllistämiskelvoton viisikymppinen.
Hanttihommiin olen ylikoulutettu eli epävarma rekrytointi. Oman alani töihin olen liian vanha ja kokenut eli kallis, eikä taulukkopalkka-alalla voi myydä itseään alennuksellakaan.
Säästöt ja omaisuus menivät konkurssissa, mutta jostain pitäisi töitä löytyä, jotta eläkettä kertyisi. Mistä löytyisi työnantaja, joka on valmis uhrautumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä systeemi että jätetään vanhemmat työnhakijat työttömiksi kannattaa eläkelaitoksia. Vois jonkinlaisen ennenaikaiseläkkeen jossa mahdollisuus hakea töitä ja työllistää itsensä ,jos mahdollista ja paussata eläke. Tämä esimerkikisi 55 vuotialle, koska työmarkkinat ovat muuttuneet.
Nimenomaan, moniko on työtön vapaaehtoisesti ja kuinka monella on työpaikkoja tarjolla valittavaksi asti. Kyllä se näille huutelijoillekin selviää kun ikää tulee et kelpaa enää mihinkään. Minä olen kohta ollut vuoden työttömänä, haen jatkuvasti paikkoja sekä kehitän osaamista omatoimisesti ja opettelen netissä uutta. Kas kummaa, ikää kun sattuu olemaan 50+ niin mihinkään en ole työnantajien mielestä sopiva. Tai jos olenkin sopiva niin en haluttu. Vaikea ymmärtää miten yhtäkkiä kaikki osaaminen ja elämänkokemus on väärää tai vielä parempi, katoaa mystisesti kun ikää on riittävästi. Samaan aikaan hirvee poru ja huutava työvoimapula, ei käy järkeen.
Minusta kaikki 55+ ikäset voisi antaa kokeilla työllistää itse itsensä ilman pelkoa työttömyyskorvauksen ja mahdollisten muiden tukien menettämisestä. Jos joku onnistuu tuloja itselleen kehittämään niin ne voisi vähentää työttömyyskorvauksista jälkikäteen. Monella on ideoita joita voisi hyvinkin kokeilla mutta pelko tukien menettämisestä stoppaa ne haaveet. Minä esimerkiksi voisin hyvinkin kokeilla mutta kun en tiedä milloin rahaa näkyisi tai olisiko tulot kuukaudessa pari kymppiä, pari satasta vai peräti tonneja niin jää kokeilematta. Odotellaan rauhassa eläkeikää. Mieluiten olisin toki töissä.
Mitä tulee tohon "katto kassarahoille" niin oletko edes tietoinen paljonko ansiosidonnaista maksetaan? Siinä todellakin on katto ja se tulee hyvn äkkiä vastaan. Toki matalapalkka-alalla työskentelevä, pientä palkkaa saava saa myös anssia vähemmän kuin joku esimerkiksi 5000e/kk tienaava mutta se ero kapenee hyvin äkkiä.
Se mitä haet on Elina Valtosen ehdottama perustili:
https://elinavaltonen.fi/vahva-perusturva/
Sen sijaan että veroina maksetut rahat katoaisivat kaikki kuin mustaan aukkoon niin osa niistä ohjattaisiin sinun omalle henkilökohtaiselle sosiaaliturvatilillesi, perustilille. Saisit itse päättää miten nostat tilillä olevia varoja. Jos perustilillä olevat rahat loppuvat, niin tipahdat nykyistä vastaavan sosiaaliturvan piiriin ja perustilisi menee tukia vastaavalla summalla miinukselle. Kun jossain vaiheessa taas työllistyt niin perustilisi saldo palautuu taas pikkuhiljaa.
Mikäli eläkkeelle jäädessäsi tilillä on saldoa niin voit halutessasi nostaa ne vaikka kerralla ulos ja lahjoittaa lapsille tai vaikka ryypätä rahat.
Tällöin jokainen käyttäisi sosiaaliturvaa hyödyntäessään lähtökohtaisesti omia itse tienaamiaan rahoja. Järjestelmä palkitsisivat niitä jotka pystyvät elättämään itsensä ilman yhteisen kassan hyödyntämistä, ja pitkään työssä olleen jäädessä yllättäen työttömäksi hänellä olisi hyvä taloudellinen turvapuskuri.
Kaiken lisäksi järjestelmä tulisi reilusti nykyistä sosiaaliturva- ja tukiviidakkoa halvemmaksi ja olisi myös kansalaisille reilumpi.