Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhuriksi opiskelleita palstalla?

Vierailija
13.02.2024 |

Millaista opiskelu on aikuisena? Millainen työtilanne?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puistopuutarhuri ja teen töitä puutarhamyyjänä, palkka n. 14€/h. Mulla on viiden kuukauden työsopimus vakipaikkaan, huhti-elokuu. Muulle ajalle pitää keksiä muita hommia, jos ei päivärahalla eläminen nappaa. Mulle pienet tulot eivät ole ongelma mutta joitakin asia vaivaa.

En ole myöskään nähnyt ongelmana sitä, että olen kesät töissä. Saa olla ulkona ja tehdä jotain, mistä nauttii. Lomailen talvella ihan mielelläni.

Olen tehnyt töitä myös seurakunnalla, kaupungilla, yrttitilalla, vihersisustajana ja kauppapuutarhalla. Ajokortti on auttanut työllistymään, samoin kyky käyttää työkoneita. Opiskelu oli innostavaa ja helppoa.

Ihana kuulla positiivisia kokemuksia muiltakin! :) Itsekin tykkään alasta todella paljon. Työskentelin aiemmin tietokoneella ja kyllä etenkin kesällä oli ankeaa viettää paras aika päivästä sisätiloissa näyttöä tuijottaen. Avoimesta ikkunasta saatoin haistaa vastaleikatun nurmikon tuoksun ja kaipasin niiiiin paljon ulos! Nyt saan työskennellä keväästä syksyyn ulkona luonnon keskellä. Mikä voisikaan olla parempaa! Liikuntaa tulee myös ihan itsestään :) Ilmapiiri myös töissä ollut hyvä :) Talvella olen aina väsyneempi, joten lomailen silloin sekä teen sekalaisia töitä. Raha ei korvaa kaikkea.

T. Puutarhuri

Vierailija
22/24 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista ja merkityksellistä työtä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aioin kouluttautua puutarhuriksi vuorotteluvapaan ja aikuisopintotuen turvin, mutta hallitus aavisti katalat aikeeni :-(. Nyt pitää odottaa kunnes pääsen osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle. Eli en siis kuvittele eläväni niillä töillä, kunhan hankin terveellisen harrastuksen kultaisille vuosilleni.

Vierailija
24/24 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut puutarhuriksi 2021. Olen tehnyt kunnossapidon töitä pk-seudulla. Kasvukaudet on etelässä pitkiä, työsuhteet olleet 6-10 kk. Ekalla kaudella palkka oli 2000€/kk viime kaudella n. 2400€/kk. Itse pidän työstä todella paljon, saa tehdä vapaasti työtehtäviä ja käyttää omaa ammattitaitoaan, itse suunnitella päivät ja työ on liikkuvaa ja vaihtelevaa. Ajokortti on todella suuri etu kyllä. Ymmärtääkseni taimitarha/viljelypuolella palkat on paljon pienemmät, lisäksi niitä töitä on paljon vähemmän kaupungeissa. Kunnossapidon/rakentamisen ammattilaisia työllistyy viherrakennusyrityksiin, hautausmaille, kiinteistönhoitoon, julkiselle puolelle, yksityisiin viheralan yrityksiin jne. 

Alalla on paljon pulaa kokeneista ammattitaitoisista puutarhureisra jotka voivat toimia tiiminvetäjinä. Aikuiskoulutustuen puute tulee pahentamaan entisestään tilannetta. Tämä olisi muuten unelmien ammatti mutta vakituisia työpaikkoja on tosiaan vähän. Se olikin yksi syistä miksi lähdin jatkokouluttautumaan hortonomiksi.