Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien alkoholismi

Vierailija
13.02.2024 |

Näin päiväkotien ollessa lakossa, mietin taas miten helppoa olisi, jos olisi luotettavat isovanhemmat jotka voisivat tällaisissa tilanteissa auttaa.

Vietin lapsuuteni 80- ja 90-luvulla. Alkoholi kuului vanhemmillani joka viikonloppuun, juhlapyhiin jne. En kuitenkaan koe, että olisin elänyt alkoholistiperheessä, sillä meistä lapsista pidettiin aina huoli ja arki toimi. Kuitenkin usein todistin vanhempieni sammumista sohvalle, herättelin heitä ja kehoitin menemään sänkyyn. Oli tappeluita ja draamaa, mutta ajattelin, että niin on varmasti kaikissa perheissä.

Kun me kaikki lapset olimme muuttaneet pois kotoa, tilanne riistäytyi vanhemmillani käsistä. Juomisen vuoksi tuli poissaoloja töistä, emmekä me lapset halunneet esimerkiksi viettää juhlapyhiä kotona vanhempien juomisen vuoksi. Saivat kuitenkin jotenkin pidettyä kulissit pystyssä, ja pääsivät molemmat kunnialla eläkkeelle.

Tulin itse äidiksi vasta melkein nelikymppisenä. Sain kuulla yli kymmenen vuotta äitini syyllistämistä siitä, että en ole täyttänyt hänen hartainta toivetta tulla isoäidiksi. Noh, typerästi elättelin toivoa, että lapsenlapsi saisi äitini lopettamaan juomisen, mutta näin ei käynyt. 

Kun vanhempani ovat silloin harvoin selvinpäin, he ovat maailman parhaat isovanhemmat lapselleni. Asumme n. 15 minuutin automatkan päässä, mutta lapseni näkee heitä ehkä pari kertaa kuukaudessa. Äitini pitää yllä kulisseja, että hän on jatkuvasti tekemisissä lapsenlapsensa kanssa. En voi ikinä luottaa, että vanhempani olisivat selvinpäin, sillä he saattavat olla humalassa tiistaiaamuna kello 9, eläkkeellä kun ovat. Jos on ollut pidempiä putkia, kun viina on ollut tärkeämpää kuin lapsenlapsen tapaaminen, asioita korvataan rahalla, vaatteilla ja leluilla. Haluaisin materian tilalle lapselleni isovanhempien kanssa vietettyä aikaa.

Koen asiasta valtavaa surua, sillä en itse halua olla humalassa lapseni edessä (oma alkoholinkäyttö olematonta), enkä myöskään halua hänen näkevän isovanhempiaan kännissä. En uskaltaisi ikinä jättää lastani heille yöksi, sillä pelkään, että siellä korkki aukeaa ja jotain sattuu. Suren sitä, että alkoholi on vienyt minulta vanhemmat ja lapseltani isovanhemmat.

Saan kuitenkin jatkuvasti kuulla, miten olen draamakuningatar suurentelemalla ongelmaa ja arvostelemalla vanhempieni alkoholinkäyttöä.

Kerran vanhempani olivat lupautuneet lapsenvahdiksi ja kun vein sovitusti lapseni heille, olivat he humalassa. Olin menossa töihin, ja jouduin jättämään lapseni kännisille isovanhemmille, jotka vakuuttelivat kaiken olevan hyvin. Itkien soitin työmatkalta miehelleni, joka otti loppupäivän vapaata töistä ja haki lapsemme pois.

Tämän keissin jälkeen oli noin kolmen kuukauden mittainen aika, kun en antanut isovanhempien nähdä lastamme. Äitini itki ja kertoi olevansa masentunut, kun olin vienyt hänen elämänsä ainoan ilon häneltä. Taas luvattiin, että ei enää juoda, mutta tämä lupaus ei ikinä pidä. Hän ei tunnu ymmärtävän, että viina on hänen elämänsä ilo, jos kuukaudesta 90% vietetään kännissä ja 10% lapsenlapsen kanssa. 

Miten päästä eroon surusta, jonka isovanhempien alkoholinkäyttö aiheuttaa? Pitäisikö vaan antaa olla ja tyytyä niihin pariin päivään kuukaudessa, ja ajatella olevansa siunattu kun kaikilla ei ole edes sitä mahdollisuutta? Lapsi ikävöi usein isovanhempiaan ja pyytää päästä kylään, mutta emme voi sinne noin vaan mennä alkoholinkäytön vuoksi.

Lapsen toiset isovanhemmat asuvat ulkomailla, jossa myös itse vietämme noin kuukauden joka vuosi. Tämä on varsinainen taivas minulle, sillä toisten isovanhempien kanssa ongelmaa alkoholinkäytön kanssa ei ole, ja ovat jatkuvasti auliisti tarjoamassa lastenhoitoapua.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki juoppoihin

Vierailija
2/6 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti ei myönnä että alkoholi on ongelma. Todellakaan lasta ei voi jättää yksin isovanhemmille.

On todella hienoa kuitenkin että heillä voi olla jonkinlainen suhde, vaikka se vaatii vanhemmilta paljon, kykyä arvioida koska voidaan mennä kylään ja koska sieltä pitäisi lähteä pois, tai koska pitäisi sanoa että ei tulla kun olet tuossa kunnossa. 

Isovanhemmat tietysti arvostelee että oot nipottaja. Koska he eivät halua lopettaa juomista he eivät voi myöntää että se on lähtenyt käsistä jo ajat sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on kun omat vanhemmat ovat kuitenkin raittiita. Moni lapsi ei ole näin onnellisessa asemassa. 

Vierailija
4/6 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita et voi muuttaa, vain omaa käyttäytymistäsi voit. Alkoholisti ei muutu kenenkään vuoksi. Jos omaa motivaatiota muuttumiseen ei ole, niin homma pyörii samalla tavalla kohti rappeutumista vuodesta toiseen. En osaa auttaa miten pääset asian yli, mutta on todella hienoa, että suojaat oman lapsesi vanhempiesi käytökseltä. Alkoholistin lapsena suru vanhemman sairaudesta kulkee ikuisesti jollain tavalla mukana. Nin ainakin omalla kohdalla, vaikka alkoholisti isäni kuolemasta on jo aikaa.

Vierailija
5/6 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko usein sun lapset näkee alkkisisovanhempia. Miksi noin usein? Pari päivää kuukaudessa. Miksi työnnät lapsia hoitoon isovanhemmille?

Mun lapset näki isovanhempaa muutaman vuoden välein. En jättänyt lapsia koskaan hoitoon. Tapaamiset oli minun kanssani.  Lapset on aikuisia nyt. Eivät polta, eivät juo. Nämä tavat olisi oppineet isovanhemmalta.

Vierailija
6/6 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni isovanhemmat asui n.10 km etäisyydellä. Heitä kutsuttiin synttärille. Edes jouluna ei oleskeltu toistemme kodeissa. Milloinkaan ei viety hoitoon lapsia heille. Mistä johtuu, että sulla on noin kova tarve (2 krt/kk) hoidattaa lapsia isovanhemmilla?

Harvoin poikettiin isovanhemmilla kahvilla. Vierailut kesti maks. tunti. Samoin jos kävivät meillä, niin vierailut kesti saman ajan.