Lastensuojelun nykytila
Ihmetyttää, mikä tämä juttu on, että lapsi saa asua huumehelvetin keskellä, mutta sosiaaliviranomaiset piinaavat tavallisia ihmisiä.
Itse olin nuorena yksinhuoltajaäitinä vuosia lastensuojelun asiakas. Perhetyöntekijä kävi kahdesti viikossa ja jouduin myös perhekuntoutukseen, joka kesti useamman kuukauden. Siellä oli ihan kamalaa. Sosiaalityöntekijät kyttäsivät jokaista liikettäni, kyykyttivät ja kirjasivat sanomiseni ylös, mitä olin päivän aikana puhellut. Jos olin hiljaa, raportissa saattoi lukea "äiti hiljainen ja apaattinen". Kyselivät jatkuvasti kaikenlaista kesken päivän ja kirjasivat vastaukseni ylös.
Syyt, mitkä sain oli kodin sotkuisuus, huoli äidin jaksamisesta (ymmärrän, mutta nämä toimet eivät edistäneet jaksamistani, päinvastoin), vanhempien riidat sekä 3v. lapseni tuntinsyönti!! olivat lastensuojelun huolenaiheita. Joiden vuoksi jouduin perhekuntoutukseen.
Lisäksi kerroin aikovani hakea yliopistoon. He olivat huolissaan tästä, sillä pitivät suunnitelmaa turhan korkealentoisena :D en ymmärrä.
Sitten näillä huumediilereillä saa olla lapsia. Mihin näitä resursseja oikein käytetään. Varmaan aika kallista yhteiskunnalle sellainen perhekuntoutus.
Kommentit (6)
Vaikuttaisi, että sosiaaliviranomaisilla ei ole järkeviä ohjeita ohjaamaan toimintaa. Käytetään paljon aikaa vääriin tehtäviin. Tämä kirjailu on saanut jo DDR-tyyppisiä piirteitä.
Vanhempien oikeusturva vaikuttaa hyvin heikolta. Miksi tällaiseen käytetään verovaroja?
Lisään, että saatan käyttäytyä hieman erikoisesti. Olen nepsy ja varsinkin nuorempana olin hyvinkin temperamenttinen. Uskon, että nämä myötävaikuttivat tai olivat jopa syynä, miksi lastensuojelun "tukitoimia" oli niin paljon. Mutta kun ei voi oikein kirjata niin epäspesifiä syytä kuin "äidin erikoinen käytös", joten heidän oli keksittävä jotain muuta huolenaihetta. Kuten 3-vuotiaan tutinsyönti huvittavimpana esimerkkinä.
Ap
Mistä tämä on saanut alkunsa, että vanhempia katsotaan aina lähtökohtaisesti kieroon? Samalla, miksi Suomessa ei vieroiteta pois huumeista?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisi, että sosiaaliviranomaisilla ei ole järkeviä ohjeita ohjaamaan toimintaa. Käytetään paljon aikaa vääriin tehtäviin. Tämä kirjailu on saanut jo DDR-tyyppisiä piirteitä.
Vanhempien oikeusturva vaikuttaa hyvin heikolta. Miksi tällaiseen käytetään verovaroja?
Tähän lisätään vielä äiti on pyhä syndrooma, niin saadaan hyviä ja tasapuolisia päätöksiä.
Lasuväkikin on osin yyhoita ja käyneet yliopistoa...
Nykytila on sitä, että suojellaan suojelun vuoksi ei lapsen.