Asumistuki muutokset
Noin 1,5 kuukauden päästä astuu voimaan uudet asumistukirajat vuokralla asujille ja asumisen omavastuu osuus nousee. Oletko yksi niistä onnekkaista jotka saavat muuttaa pian uuteen asuntoon ?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Minä muuttaisin lasten kanssa heti mutta lapsen opettaja, ls työntekijä ja koulun kuraattori eivät suosittele lapselle koulun vaihtoa nyt :/ ylikallis vuokra Helsingissä, isänsä muutti pois syksyllä ja lapsen psyykkinen vointi huononi :/ sain juuri mahdollisuuden muuttaa 400 e halvempaan asuntoon mutta koulumatka olisi mahdoton lapselle bussin vaihtoineen ( 45 min suubta). Nyt pelätään Kelan päätöksiä kauhulla odotan. Olen itse pitkällä sairaslomalla ja kuntoutus alkaa kohta. Tiedän että olemme turhia ihmisiä täällä, joka päivä saa tilannetta itkeä ja hävetä. En olisi uskonut tilannetta 10 v sitten kun olin kokopäivätyössä.
Kirjoittaakohan ainoastaan lastensuojelussa sosiaalityöntekijät (vai jotkut muutkinko?) perusteluja asunnon tarpeesta Kelaan, ettei tarvitse perustelluista syystä muuttaa, mikäli lapsen etu on jo löydetty toimivin tukijärjestelyin.
Kiva yllätys. Kela vaati minua pitkään muuttamaan halvempaan asuntoon ja hakemaan sellaista kaupungilta. Nyt kun sattumalta sain sellaisen, mutta vuokrasopimus alkaa minusta riippumatta jostain syystä vasta keskemmällä kesäkuuta, mutta pystyn silti muuttamaan, Kela ei maksa asumistukea kesäkuulle. Sitä saa ainoastaan kuukausille, jolloin sopimus alkaa 1. päivä. Onneksi olin hakenut samalle kuulle myös kaiken varalta toimeentulotukea, mutta se maksaa ainoastaan osan vuokrasta. Itse maksettavaa jää kymmeniä euroja. Eli Kela ei kaiken kaikkiaan maksa tämän hetkisillä tiedoilla edes kuukauden vuokran verran minulle tukia, kun muutan. Toimeentulotukea ei tule muuta kuin mikä maksetaan suoraan vuokranantajalle.
Aivan kuin Kela rankaisisi minua kun muutan, vaikka vaati tätä pitkän aikaa. En saa Kelalta muuttokuukautena muuta tukea kuin työmarkkinatuen ja osan vuokrasta. Nyt en sitten edes tiedä, koheneeko tilanteeni jatkossa, kun muutan halvempaan, vai onko tuetkin pienempiä myös jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Kiva yllätys. Kela vaati minua pitkään muuttamaan halvempaan asuntoon ja hakemaan sellaista kaupungilta. Nyt kun sattumalta sain sellaisen, mutta vuokrasopimus alkaa minusta riippumatta jostain syystä vasta keskemmällä kesäkuuta, mutta pystyn silti muuttamaan, Kela ei maksa asumistukea kesäkuulle. Sitä saa ainoastaan kuukausille, jolloin sopimus alkaa 1. päivä. Onneksi olin hakenut samalle kuulle myös kaiken varalta toimeentulotukea, mutta se maksaa ainoastaan osan vuokrasta. Itse maksettavaa jää kymmeniä euroja. Eli Kela ei kaiken kaikkiaan maksa tämän hetkisillä tiedoilla edes kuukauden vuokran verran minulle tukia, kun muutan. Toimeentulotukea ei tule muuta kuin mikä maksetaan suoraan vuokranantajalle.
Aivan kuin Kela rankaisisi minua kun muutan, vaikka vaati tätä pitkän aikaa. En saa Kelalta muuttokuukautena muuta tukea kuin työmarkkinatuen ja osan vuokrasta. Nyt en sitten edes tiedä, koheneeko tilanteeni jatkossa, kun muutan halvempaan, v
Selititkö tilanteen selvästi toimeetulotukihakemuksessa? Päällekäisiä vuokria ei makseta asumistuesta vaan toimeentulotuesta, se pitää erikseen siellä lisätiedoissa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
eikö työnteko ole vaihtoehdoissa?
suurin on töissö,matalatulotaso,siksi as tukea saavat,tajuutsäää pieni palkka,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse. Asumistuki vääristää markkinat ja on aika ajaa alas lopullisesti kokonaan.
Oletko tullut ajatelleeksi, että hyvinkin monen asumis + muiden tukienvarassa elävät ihmiset eivät ole koskaan kasvaneet aikuisuuteen? Monen kohdalla helppo elämä on vienyt mennessään ja he ovat tottuneet aina saamaan kaiken valmiina? Ensin vanhemmiltaan ja sitten yhteiskunnalta.
Miettikää kuinka rumasti nämä sinimustat nykyään puhuvat Suomen kansasta.
Ei puhuta kansasta vaan tukien varassa elävistä.Suurin osa kansasta maksaa asumisensa ihan itse
tulihan se mitä olin just kirjoittamassa.mutta kun siitä on tullu normaalia elää tukien vara
no miksi palkkataso on niin alhainen,että työssäkäyvän pitää hakea tukea, mistä sinä tiedät että jos käy töissä että silloin aina maksaa koko asumisen itse, vain työtön tai sairas saa tuke.
Ajat kun nyt vaan muuttuu. Automatisaatio. Kaupan kassat vähenevät,virkailijat vähenevät, lääkäriin ei pääse jne jne jne.