Kananmunan kuoriminen, ei prkl!
Nyt hyvät neuvot kehiin. Syön usein aamuisin löysäksi keitetyn kananmunan. No niin, nyt vaihteeksi keitin kananmunat koviksi ja ajattelin viipaloida ne leivän päälle.
Ei hitto mä en saa niitä kuorittua. Kaikki valkuainen jää kiinni kuoriin ja lähtee irti.
Pelästyin kyllä ne keittämisen jälkeen kylmällä vedellä. Ei auta. Yritin veden alla kuorimista. Ei auta!
Miten te sen teette?
Kommentit (40)
Pitää koputella kevyesti pikkulusikalla kunnes ääni muuttuu vähemmän kirkkaaksi. Ei siis niin, että kuori murtuu vaan hellävaraisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Laitatko munat jo valmiiksi kiehuvaan veteen vai annatko olla kattilassa kun vesi lämpiää,itse huomasin kun munat laittaa kiehuvaan veteen kuori irtoaa paljon helpommin.
Ne munat hajoavat myös helpommin kattilaan, kun kylmät munat laittaa kiehuvaan veteen.
Vierailija kirjoitti:
Laitatko munat jo valmiiksi kiehuvaan veteen vai annatko olla kattilassa kun vesi lämpiää,itse huomasin kun munat laittaa kiehuvaan veteen kuori irtoaa paljon helpommin.
Mulla on pieni kolmen munan munankeitin, sillä ne tein.
Kuorin munan aina suussani. Kokemus sen taidon tuo.
Laita muna mukiin, jossa on vettä. Laita käsin mukin sulle ja ravistele. Kuori rikkoutuu ja vesi irroittaa kuoren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne munat hajoavat myös helpommin kattilaan, kun kylmät munat laittaa kiehuvaan veteen.
Pistä lusikalla ne sinne kattilaan, äläkä pudota pommilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haudot muniasi jääkaapissa?
Keittämisen jälkeen kaada keitinvesipois ja anna munien haukata hetki ilmaa. Vasta sitten kylmä vesi ja jäähdytys. Tuoreista munista irtoaa kuoret parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän niitä kylmänä kannatakaan laittaa vaan huoneenlämpöisinä. Laitan ensin munat kattilaan ja lisään hitaasti kaataen kiehuvan veden päälle, ei hajoa.
Vierailija kirjoitti:
Keittämisen jälkeen kaada keitinvesipois ja anna munien haukata hetki ilmaa. Vasta sitten kylmä vesi ja jäähdytys.
Ei auta tämäkään.
Vierailija kirjoitti:
Keittämisen jälkeen kaada keitinvesipois ja anna munien haukata hetki ilmaa. Vasta sitten kylmä vesi ja jäähdytys. Tuoreista munista irtoaa kuoret parhaiten.
En keitä, teen AirFryerissa.
Mä oon aina luullut, että tuoreista munista ei kuori nimenomaan oikein irtoa kovin hyvin.
muna pitää säikäyttää irti siitä kuoresta eli kiehuvat munat suoraan tosi kylmään veteen
Munasta kuoren saa pois kädellä kun ottaa munasta kiinni ja liu'uttaa alaspäin. Herkullinen kärki paljastuu.
Munat kattilaan heti alkuun. Kun ovat kiehuneet, vesi pois ja kylmää vettä minuutiksi. Tällee toimin ja onnistuu.
Liian tuore kananmunan. Jos syöt kananmunia tasaisella kulutuksella usein, ennakoi hieman ostamalla jemmaan ja käyttämällä vanhimmasta päästä pois niin saat helpoiten kuoret irti. Seurannut tätä itse ja huomannut kyllä eron.
Munat pakastimeen 2h ja sitten säikäytät ne kiehuvalla vedellä.
Se on ihan munista kiinni milloin kuori jumahtaa kiinni, olen huomannut. Välillä tekee tuon, välillä ei.
Mikähän sen aiheuttaa??