Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työ ei vastannut odotuksia - irtisanoutuminen koeajalla

Vierailija
10.02.2024 |

Olen aloittanut uudessa työssä muutama kuukausi sitten. Kyseessä on asiantuntijatyö. Alusta lähtien olin hyvin paneutunut siihen että opin tekemään työni hyvin ja oikeastaan minulla ei ollut aikaa hirveästi miettiä miltä työ ja työpaikka tuntuvat. Nyt olen työssä tosiaan jo jonkin aikaa tullut ja vielä ei ole ollut päivää jolloin olisin ei-ahdistunut. Ahdistus ei rajoitu missään muotoa ainoastaan työpaikalle vaan olen lähes koko vapaa-ajan myös ahdistunut. Arki-iltaisin ahdistaa seuraava päivä ja viikonloppuisin seuraa viikko. En myöskään saa nukuttua hyvin. 

Yleensä uusissa työpaikoissa olen ollut ainakin edes alussa työstä ja paikasta hyvällä tavalla innostunut, mutta tällä kertaa se jäi pois. Olen yrittänyt antaa itselleni aikaa ja katsoa että alkaako tilanne ja oloni parantua kun paikkaan tottuu yms mutta vielä niin ei ole käynyt. Kyllä aiemmat työnikin varmaankin kaikki ovat  jossain kohtaa ahdistaneet minua ainakin vähän, mutta tällaista en ole töiden suhteen kokenut ennen. Tiedän kyllä ainakin osan syistä mitkä minua ahdistavat ja ne liittyvät pääosin työpaikan toimintatapoihin.

Olen nyt kallistumassa siihen suuntaan että en halua enkä voi olla kyseisessä työssä. Päätös irtisanoutumisesta ei ole millään tavalla helppo, mutta tuntuu että se on ainoa vaihtoehto koska olen jotenkin kadottamassa itseni. Olen pohtinut mahdollista irtisanoutumista monesta näkökulmasta ja erityisesti siitä mitä se tekee omalle työuralleni. Se oikeasti pelottaa. Ei ole myöskään mennyt päivääkään etten olisi katunut sitä että päädyin vaihtamaan nykyiseen työhöni. 

Irtisanoutuminen onkin se asia mikä myös ahdistaa. Luulen että se tulee kollegoilleni ja esimiehelleni yllätyksenä. Minun rekrytoimiseeni on nähty vaivaa ja minun perehdyttämiseen myös. Tiedän että uuden henkilön rekrytoiminen tilalleni on tarpeen ja se tulee viemään taas oman aikansa. Tuntuu siltä kuin pettäisin nämä ihmiset joista siis sinällään pidän ja joita vastaan minulla ei ole mitään. Näin vielä koeajalla pystyn periaatteessa lopettaa koska tahansa, mutta haluaisin tehdä sen minimoiden kaikkien pahan mielen. Onko muut olleet vastaavassa tilanteessa että kunnon yrittämisenkään jälkeen uusi työ ei ole alkanut tuntua omalta? Miten olette hoitaneet lopetusprosessin? 

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa kuin ap. Eniten mietityttää, miten se vaikuttaa uraani jos nyt irtisanoudun/puran työsuhteen koeajalla. Tunnen myös syyllisyyttä lähdöstä. Sen verran vanha ketju, että ap ei varmaankaan ole enää vastaamassa, mutta jos on muita samankaltaisessa tilanteessa olleita, niin olisi mukava kuulla miten irtisanoutuminen/koeaikapurku vaikutti urakehitykseen, ja oliko se sen arvoista? 

Vierailija
22/23 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla myös kokemuksia, miten työsuhteen purkaminen vaikuttaa työllistymiseen/työuraan. Olen vielä loppuvuoden ajan opiskelija ja otin työpaikan vastaan kun ajattelin jaksavani opiskella ja käydä töissä samaan aikaan. Nyt kuitenkaan työ ei tunnu omalta ja olen muutenkin epävarma tulevaisuuteni suhteen. Päällimmäisenä on ajatus työsuhteen purkaminen nyt koeajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tähän. Olen ketjun aloittaja ja uskomatonta kyllä, edelleen samassa työpaikassa. Olin aivan hiuskarvan varassa lähteä koeajalla, mutta sisu ei antanut periksi ja pelotti että saan maineen tuuliviirinä. 

Ahdistus on hieman helpottanut isossa mittakaavassa, mutta se on koko ajan suuressa roolissa elämässäni taustalla. Viimeinen vuosi on ollut hyvin raskas töiden suhteen ja suoraan sanoen en tiedä miten siitä olen selvinnyt. En nyt voi sanoa kauaa työssäni vieläkään olleeni, mutta on reilu vuosi pidempi aika kuin kolme kuukautta. Missään tapauksessa tämä ei tule olemaan pitkäaikainen työpaikka minulla vaan tavoitteeni on löytäisin uuden työn ennen syksyä. 

En varsinaisesti kadu että en lopettanut koeajalla, koska ei näytä ihan niin pahalta CV:ssä. Olen kuitenkin lähes joka päivä katunut että alunperin aloitinkaan tässä työssä. Se oli tähänastisen työurani suurin virhe joka on maksanut minulle osan mielenterveyttäni. En tiedä mikä vinkkini on muille samassa tilanteessa oleville. Toisaalta ei kannata luovuttaa heti, mutta ehkä tärkeämpää on kuitenkin edes yrittää päästä sellaiseen työhön mikä ei okseta ihan joka hetki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän