Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen pitäisi osata tai oppia etiketti?

Vierailija
09.02.2024 |

Tarkoitan että minkä ikäisenä lapsen pitäisi osata itse tuntea etikettiä siten että pystyy toimimaan sen mukaan esimerkiksi käytöksen ja pukeutumisen mukaan. Omat lapset on pikkukoululaisia mutta esimerkiksi he osaa erottaa jo juhlatilanteet esimerkiksi pukeutumisen osalta, että juhliin puetaan juhlavaatteet.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siinä niin 10-15-vuotiaana suurin osa alkaa hahmottaa.

Vierailija
2/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa teidän elämä olla yhtä juhlaa jos tuo on tärkeä asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät hahmota vielä aikuisenakaan.

Vierailija
4/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ttä nykyään ei vanhemmat lapsilleen edes opeta. Vastikään näin hautajaisissa toisella kymmenellä olevan tytön vaaleanpunaisessa paidassa ja farkkuhameessa. Eikä ollut edes kaukainen sukulainen vaan vainajan lapsi.

Vierailija
5/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapojen opettaminen alkaa syntymästä. 

Vierailija
6/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v. poikani istui kattokruunuja katsellen ja piti minulle esitelmän käytöstavoista ja pukeutumisesta. Asioista oli puhuttu tarhassa.

Vierailija
7/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on pienestä pitäen puettu juhliin asianmukaisesti, pojat pukuihin ja tytöt leninkeihin. Kun kerron että ensi viikolla on häät, syntymäpäivät tai hautajaiset osaa lapset itse hakea kauluspaitansa ja leninkinsä valmiiksi esille.

Vierailija
8/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun ei tarvinnut 8-vuotiaalle huomauttaa kovin monesta asiasta. Osasi odottaa, että kaikki saavat ruoan vaikka sai omansa ensimmäisten joukossa, liinan laittoi itse syliin, ei olleet kyynärpäät pöydällä ja ainakin yritti syödä koko annoksen veitsellä ja haarukalla. Herneet söi pitämällä haarukkaa oikeassa kädessä, mutta en asiasta napissut vaan kiitin illan jälkeen hyvästä käytöksestä. Positiivinen palaute toimii aina paremmin kuin motkotus. Mallioppimisen kautta tämä homma menee. Jotkut eivät mallin puuttumisen vuoksi opi koskaan.

Vierailija
9/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset on pienestä pitäen puettu juhliin asianmukaisesti, pojat pukuihin ja tytöt leninkeihin. Kun kerron että ensi viikolla on häät, syntymäpäivät tai hautajaiset osaa lapset itse hakea kauluspaitansa ja leninkinsä valmiiksi esille.

Leninkinsä?

Ja sunnuntaisin ajetaan kirkkoon vankkureilla koko perhe niin että vankkurit keikkuu ja hellehattu putoaa takaraivolle. Kirkon jälkeen mennään pyhäkouluun.

Ai eikö tämä ollutkaan Pieni talo preerialla?

Vierailija
10/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen ttä nykyään ei vanhemmat lapsilleen edes opeta. Vastikään näin hautajaisissa toisella kymmenellä olevan tytön vaaleanpunaisessa paidassa ja farkkuhameessa. Eikä ollut edes kaukainen sukulainen vaan vainajan lapsi.

Et sitten ole oppinut käytöstapoja sen vertaa, että olisit arvostelematta kuolleen ihmisen lapsen vaatteita vanhempansa hautajaisissa.

Vierailija
11/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai koko etiketti? Vai yleisimpiä juttuja?

Etiketti on varsin laaja käsite. Todennäköisesti kukaan aikuinenkaan ihminen ei ole oppinut etikettiä. Esim. joihinkin harrastuksiin liittyy etikettisääntöjä joita ei muiden kannata edes yrittää opetella.

Vierailija
12/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu osittain myös siitä mikä pullo lapsella on...

Vierailija
13/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kipuilua aiheuttaa mekot. Toinen tytöistä ei ole koskaan halunnut pukeutua hameisiin, eikä se hänen luonteelle oikein sovi edes. Ollaan hankittu hänelle siistit juhlahousut ja jakkutakki. Mummo joskus asiasta napisi mutta napiskoot. Kunhan kaikki muut käytöstavat ovat priimaa ja vaatteet siistit, on yhdentekevää onko tytöllä mekko vai ei.

Vierailija
14/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole oppinut käytöstapoja sen vertaa, että olisit arvostelematta kuolleen ihmisen lapsen vaatteita vanhempansa hautajaisissa.

Kyllä se vaan kuuluu hyviin tapoihin pukeutua asiallisesti hautajaisiin. Lähiomaiset pukeutuu mustaan tai ainakin tummaan. Ihmettelen miten isänsäkin edes salli sellaiset vaatteet, vaaleanpunainen ei tosiaan ole hautajaisiin sopiva väri ei missään tilanteessa.

Vierailija
15/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. - Mitä olen seurannut esimerkiksi tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanottoa, niin jäänyr mielikuva, etteivät kaikki kaikki täysi-ikäisetlkään hallitse etikettiä. - Ja osa loukkaantuu verisesti kun  erehtyy huomauttamaan, ettei esim hyvin paljastavasti pukeutuneena osallistumien tv:n keskusteluohjelmaan ole välttämttä erityisen nuorekasta keski-ikäiseltä, vaan vaivaannuttavaa ja tai huonoa ja tilannetajutonta käytöstä

Vierailija
16/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

WT on valitettavasti normi Suomessa. Metsäläiset eivät ymmärrä, että kaikkialla ja kaikissa tilanteissa ei ole ok pukeutua ja käyttäytyä miten sattuu.

Vierailija
17/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt opettaa itselleni, että en arvostelisi koskaan hautajaisissa näkemiäni läheisten ihmisten vaatteita, ellen sitten ole itsekin osa heistä. - Sitä kun tuskin voin muutoin olla varma, että onko vainaja itse esittänyt vaikkapa toiveen siitä, että hänen hautajaisissaan kaikki läheiset pukeutuisivat omanlaisiinsa vaatteisiin,eivätkä ainakaan mustiin; vaikka tummiin pukeutumien on  hautajaisissa on yleensä tapana.  

Vierailija
18/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen eräissä hautajaisissa nähtyä. Miehiä farkuissa ja kauluspaidoissa, naisilla vaaleita mekkoja ja housupukuja, lapsillla vaikka minkä värisiä vaatteita. Mihin on kadonnut tilanteen kunnioitus? Vainaja oli miehen serkku.

Vierailija
19/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisi vuotiaana.

Vierailija
20/94 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5v. poikani istui kattokruunuja katsellen ja piti minulle esitelmän käytöstavoista ja pukeutumisesta. Asioista oli puhuttu tarhassa.

Miksi ei kotona?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän