Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvänen aika!! Mikä todennäköisyys on, että kotikaljassa on alkoholia ja paljonko? En saisi juoda tippaakaan, olen raskaana, mutta join.

Vierailija
09.02.2024 |

Otin kaksi lasia kotikaljaa ruokatilaisuudessa. Ei tullut mieleenkään, ajattelin, että se on alkoholitonta, mutta nyt jälkikäteen tajusin vasta, että eihän se välttämättä ole.

Ajatus heräsi siitä, kun äsken röyhtäsyn yhteudessä tullutta sivumakua aloin ihmetellä. Ihan, kuin olisi alkoholin maku ollut suus.

Juodessa on kyllä alkoholia maistanut.

Kyseessä on kuitenkin paikka jossa on jopa ruokailemassa ihmisiä ruokatunnilla. Eikai se kovin vahvaa voi olla silloin?

En tosiaankaan tiedä, että mitä kotikaljaa oli. Se oli kannussa enkä tullut kysyneeksi. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaisia määriä, että kahdella lasilla satunnaisesti olisi mitään merkitystä. 

Vierailija
22/28 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia on varmasti, samoin kuin hedelmissä, piimässä ja monessa muussakin ruoka-aineessa.

Totta. Sitä on ruisleivässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena vedettiin kotikaljaa. Ihan noraamelaj meistä tuö.

Ennen tehtiin paljon muutakin sellaista mitä ei enää sallita. '

Kuka kieltää lapsilta kotikaljan? Kas kun et kiellä viinirypäleitä tai banaania? Ihan samalla lailla niissä on alkoholia. Saksassa muuten ihan lailla sallitaan esim. vanhempien tai isosiskon, isoveljen ym. läsnä ollessa ravintoloissa viini ja olut 14-vuotiaille. Oon ollut itekin yhdessä juhlassa Baijerissa, jossa 14 vuotiaat tytöt Dirndleissään joivat olutta vanhempien sukulaistensa ja ikäistensä ystäviensä kanssa litran tuopeista ja sen ikäiset tytöthän ne hakivat linnan puistossa oman paikkakuntansa panimon oluet aikuisille lähimmäisilleen, naapureilleen ja perhetutuilleen ym. ihan sieltä pihatiskiltä. Yhtään ihmistä, enkä yhtäkään nuorta tyttöä tai poikaa nähnyt häiriköimässä tai mekastamassa. Sellaistakin olen nähnyt saksassa kyläjuhlilla vanhassa tallissa, kun paljon tätä nuoremmat, ehkä 6-10 vuotiaat lapset kaatavat tiskin takana pontikkaa, viiniä tai olutta lasiin aikuisten ja vanhempien lasten keskittyessä juhlimaan ja vaalimaan perinteitä ja sitten isojen kaupunkien ulkopuolella alle 16-vuotiailta (jotka jo saavat kaupasta laillisesti viiniä ja olutta) ei ole edes kysytty papereita alkoholiostoksilla. Joo ja sitten alkoholijuomia on saanut pulloissa ostettua niin, että ottaa vaan pullon mukaan ja jättää lippaaseen jonkun pikkuhilun (ketään ei ole vartioimassa, eikä myymässä) Ei mulla niin kova jano ollut, että olisi pitänyt ostaa puoli ilmainen pullo, vaan koska sen saa mukaansa pilkkahintaan ilman, että kukaan on vahtimassa tai myymässä) ja siis tätä olen nähnyt sekä kylillä, että maatilan pihalla, jossa ei ollut ketään edes paikalla, ei ainuttakaan ihmistä mailla eikä halmeilla, kun kotiväki oli tilan töissä (ja tämäkin ihan lähellä erästä yliopistokaupunkia). En siis ole suosittelemassa alkoholia kenellekään, enkä ole mainostamassa sitä, enkä väitä, ettei alkoholi aiheuta Saksassakin ikäviä lieveilmiöitä ja häiriöitä ja Saksassa paikkakunnilla ja alueilla on erittäin suuri ero. Tosin aiheuttaa se paljon positiivisiakin lieveilmiöitä siellä, mutta tämä on vain hyvä esimerkki meidän suomalaisten tiukkapipoisuudesta ja kulttuurieroista eri maihin ja alueisiin, kun kotikaljat ja simatkin viedään lasten suusta ja kaikkea muutakin kiellletään mikä ei liity millään lailla alkoholiin tai tupakkaan ja nimiä ja tuotepakkauksien tunnuksia vaihdellaan milloin minkäkin äänekkään pellen pahastumisen takia. Kuinka järkyttynyt olet siitä, mitä Saksassa (ja monessa muussakin maassa Euroopassa) tapahtuu ihan yleisesti?

Vierailija
24/28 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena vedettiin kotikaljaa. Ihan noraamelaj meistä tuö.

Ennen tehtiin paljon muutakin sellaista mitä ei enää sallita. '

Kuka kieltää lapsilta kotikaljan? Kas kun et kiellä viinirypäleitä tai banaania? Ihan samalla lailla niissä on alkoholia. Saksassa muuten ihan lailla sallitaan esim. vanhempien tai isosiskon, isoveljen ym. läsnä ollessa ravintoloissa viini ja olut 14-vuotiaille. Oon ollut itekin yhdessä juhlassa Baijerissa, jossa 14 vuotiaat tytöt Dirndleissään joivat olutta vanhempien sukulaistensa ja ikäistensä ystäviensä kanssa litran tuopeista ja sen ikäiset tytöthän ne hakivat linnan puistossa oman paikkakuntansa panimon oluet aikuisille lähimmäisilleen, naapureilleen ja perhetutuilleen ym. ihan sieltä pihatiskiltä. Yhtään ihmistä, enkä yhtäkään nuorta tyttöä tai poikaa nähnyt häiriköimässä tai me

Jatkan vielä, että kyllä minä nyt olen niin "järkyttynyt" ;) 😂, mutta jos  mulla ois rikollinen mieli niin ne alkomahoolipullot olisivat olleet kenen tahansa varastettavissa (eikö oo "järkyttävää",, kyllä mun elämä on nyt pilalla 😁. Pullot on olleet kaikkien saatavilla, vaikka 5-vuotiaidenkin, eikä kukaan olisi edes huomannut muuta kuin, että pullot ovat kadonneet jos olisin "sivistymättömänä junttina viinaan menevänä suomalaisena" vaan varastanut ne (Näin saa ja voi olla, koska eihän lapsi myrkkymarjojakaan syö, kun niitä on kielletty syömästä ja ohjeistettu elämään sen mukaan) ja ainoastaan kaksi kertaa olen erehtynyt ilmaismaistiaisiinSaksassa, vaikka tilaisuuksia sille olisi ollut enemmänkin. En ole edes viitsinyt muutoin ilmaisiin viinin tai oluenjuonteihin lähteä. Miksi sitä pitäisi ilmaiseksi juoda, kun joka paikasta saisi halvalla ostettua muutenkin ja se on monille syy siihen, ettei sitä ei ole pakko juoda tai juoda ollenkaan tai määräänsä enempää. Suomessa alkoholiin suhtautuminen on liian tiukkapipoista ja kaksinaismoralistista niin siksi täällä tulee pikemminkin helpommin jano kuin vapaan alkoholin alueilla. Suomessa vaan kohdellaan monissa asioissa kaikenikäisiä ihmisiä yliholhottavina yksilöinä, joilla ei ole omaa tahtoa eikä omaa ajattelukykyä. Tästä tämä järkytyskin johtuu, että parista lasista kotikaljaa  voisi olla jotain haittaa sikiön kehitykselle tai raskaana olevalle naiselle. Parempi jättää samalla sitten syömättä hedelmät ja marjatkin, jos tätä asiaa tarvitsee edes miettiä, tai jonkin toisen paheksua.

Vierailija
25/28 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo suorastaan hysteerinen suhtautuminen on paljon pahempaa kuin pieni hitunen alkoholia. Kotikalja ja sima ovat tavalliseen tapaan tehtyinä lasten juomia.

Kai sinä tiedä, että monissa maissa odottajat juovat ruokajuomina samoja oluita ja viinejä kuin muutkin eikä siellä ole enempää alkoholista vammautuneita lapsia kuin Suomessa. Entiseen aikaan raskaana ollessa voitiin nauttia konjakkitilkka lääkärin määräyksestä, eikä siitä ollut mitään hirveitä seurauksia.

Vierailija
26/28 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaljaa annetaan myös sairaalassa vuodepotilaille.

Vierailija
27/28 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka joisit yhden ihan tavallisen oluen niin sillä ei ole merkitystä. Tarkoitan siis tieteellisesti ei ole pystytty osoittamaan haittaa. Vasta isommilla määrillä on todettu haittoja. 

Tietysti parasta on pysyä tiukasti nollalinjalla. Silloin on ainakin varmaa.

Vierailija
28/28 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset juo viiniä raskausaikana (ei toki runsaasti) ja ei mitään ongelmaa. Ei silloin ole kotikaljastakaan.

Suomessa ei vain voi sanoa että alkoholia voi nauttia satunnaisesti, kun se satunnaisesti on puolelle kansasta kontti kaljaa viikonlopussa jokailtaisen kontin sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme