Tunnetko sanonnan: tulee tupenrapinat?
Kommentit (18)
Olen Oulusta, mutta kuulin tuon sanonnan lapsena sedältäni joka asui Helsingissä. Setä on armeijapamppu ja kai se joku rangaistus oli.
Mellläkin isä käytti uhkailuna. Tulee tupenrapinat jos et oo kotona. Lapissa.
Tunnen tietysti. Puukon tuppi rapisee, kun puukko vedetään tupestaan. Olen kotoisin Pohjanmaalta.
Voiko olla joku jolle sanonta ei hetken pohdiskelun jälkeen avaudu? Ja varmaan lähes kaikki, aikuiset ainakin, on myös kuullut tuon sanonnan.
Puukko veetään tupesta. Vähän rapisoo ja sen jälkehen alkaa veri lentämähän.
pohjanmaalta sanonta peräisin. jos sanoja on pohjalainen, niin kannattaa oikeasti totella, silloin on tosi kyseessä vaikkei puukkoa otettaisikaan esiin.
Mä olen aina ajattelin että se tarkoittaa tukistamista eli hiustuppea "rapistellaan".
En siis ole pohjanmaalta mutta tuo puukon tupen rapistelu kuulostaa oikealta alkuperältä.
Mutta miksi korttipelin nimi on tuppi? Pelattiin lapsena ja vähän vanhempanakin usein tuppea, ja kun tilanne siinä kävi ahtaaksi, sanottiin, että kohta menee tuppeen. Siinä ramattiin myös, mitähän sekin tarkoittanee.
Johannytoki! Ja tuota puukontuppeahan se tarkoittaa, joka on jo monta kertaa mainittukin
Eepee
Vierailija kirjoitti:
Puukko veetään tupesta. Vähän rapisoo ja sen jälkehen alkaa veri lentämähän.
Ookko sie Valte vai Raineri?
No sitä, että tilanne on niin paha, että puukkohippaset voivat tulla kyseeseen.