Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niitä sosiaalisia taitoja oikein kehitetään aikuisena?

Vierailija
08.02.2024 |

Tiedän, että todella tyhmä kysymys, kun tiedän itsekin tavallaan vastauksen. Mulla on koulukiusaamistaustaa lapsuudesta. En uskaltanut/osannut lähestyä ihmisiä, ja tästä syystä nyt aikuisena lähes kaveriton. Odotin, että minua lähestyttäisiin, mutta eihän se näin yleensä toimi.

Olen nuori aikuinen nyt ja tuntuu, että olen ihan hukassa sosiaalisissa tilanteissa. Koitan olla ystävällinen ja näin, mutta tuohon se jää, sanavalmiutta ei vaan tahdo löytyä. Monesti on ollut tilanteita joissa olisin halunnut jutella jollekin, mutta en uskaltanut (tai tiennyt yhtään mitä sanoa). Onko mitään kiusallisempaa kuin tervehtiä ja jäädä viereen seisomaan hiljaa? Olen ujo ihminen myös (mikä ei tullut varmaan yllätyksenä?) , ja en muutenkaa osaa olla isoissa porukoissa. Toimittajatyyppiset ihmiset ovat itselle ahdistavia, jotka kyselevät paljon ja nopeasti. En tuommosta "vibaa" kyllä itsestäni halua antaa.

Tästä on tullut kieltämättä aika iso mörkö, kun tiedostan tämän ongelman (ja miten minut ehkä nähdään). Olen lopen kyllästynyt kuulemaan "olet ujo, se on ujo, tms. Kyllähän se näin on, mutta tulee nössömpi olo vain. Olen varmasti hirveän tylsä ihminenkin sitten kai :/

Onko sitten kehonkielikin niin robottimainen tai jotain, mutta fakta on myös, että mulla ei ole mielenkiintoisia tarinoita jaettavaksi. Taidan puhua aika monotonisesti, ehkä en osaa rentoutua ja tulla pois kuorestani?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi esim.opetella keskustelutaitoja, vaikka omien sukulaisten tai vanhempiensa kanssa aluksi.mieti kiinnostavia uutisia ja kysy muiden mielipide asiaan.  kysele vaikka isovanhemmilta heidän lapsuudestaan mitä tehneet ja opiskelleet. siis kehitä kysymyksiä ja niiden käyttöä.jos et halua vastata johonkin sano vaan ,en osaa sanoa,seuraava kysymys tms.vastaus.mietiskelemällä asioita voit kehittää itseäsi ensin kotona.

sitten voit esim,kirjoittaa esitelmän itsestäsi, eli mieti miten kuvaisit itseäsi uudelle ihmiselle.sitten voit alkaa jutella vaikka opiskelukavereille ja tutuille ensin.sitten voit mennä vaikka tinderiin tms. deittipalveluun ja tavata uusia ihmisiä.voit myös kirjoittaa päiväkirjaa itsestäsi ja ajatuksistasi että tunnet ensin itsesi kunnolla.jos olet opiskeluikäinen.

Vierailija
2/5 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino kehittää sosiaalisia taitoja on olla sosiaalinen eli lähestyä ihmisiä. Liittyminen erilaisiin ryhmiin esim. harrastusryhmät (itseäsi kiinnostavat harrastukset) voi olla helpoin tapa. Toki voi yrittää jutella tuntemattomille, mutta siinä saa yleensä itsetunto helposti kolauksen kun yhteydenotto voidaan käsittää väärin.

Kaikki tilaisuudet sosiaalisen kanssakäymiseen on hyvä hyödyntää. Kotona voi itsekseen miettiä erilaisia sosiaalisia tilanteita ja sitä miten niissä toimisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä löysin oman tapani olla muiden kanssa vasta ensimmäisessä pidempiaikaisessa työpaikassa. Sielläkin se vei aikaa kauan, vuosia. Mutta kun tekemisen lomassa näkee päivittäin samoja ihmisiä ja joutuu "pakottavista syistä" olemaan tekemisissä, niin siinä väkisinkin tutustuu. Kauan se kyllä vei. Kun sitten kymmenen vuoden jälkeen vaihdoin työpaikkaa, oli sellainen sosiaalinen persoona jo olemassa.

Tavallaan se sosiaalinen minä on kyllä minulle työrooli. Mutta usein sitä roolia voi hyödyntää myös vapaa-ajalla, kun on jännittäviä ja tiukkoja sosiaalisia tilanteita. Työroolini on hyvin paljon räväkämpi kuin itse oikeasti olen, mutta sillä pääsee kohtuullisesti alkuun.

Mutta joo. Yhdessä tekemisen merkeissä kokisin sosiaalisten taitojen harjoittelemisen olevan helpompaa. Olipa se sitten työ tai harrastus. Tai vaikka taloyhtiön talkoot tai pihan liukkaudesta valittaminen naapurin kanssa. :D

Vierailija
4/5 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitte kun koko ajan ja joka paikassa vedät sosiaalista roolia, hukkaat oman itses ja palat loppuun. Näin on. 

Vierailija
5/5 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitte kun koko ajan ja joka paikassa vedät sosiaalista roolia, hukkaat oman itses ja palat loppuun. Näin on. 

Tämäkin on totta. Rooli on hyvä työkalu, mutta sille ei kannata rakentaa ihmissuhteita. Toisin sanoen, jossakin vaiheessa on uskallettava olla oma itsensä, kun aletaan puhua kaverina tutustumisesta tai parisuhteesta. Ajattelisin sen roolin vähän sellaisena purtena, jolla seilataan sujuvasti yleisessä ihmisten aallokossa. Kun löytyy ihminen jonka kanssa tuntuu löytyvän muutakin yhteyttä kuin vain vuorosanat, pitää uskaltaa jättää pursi ankkuriin ja rantautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi