No te joilla sellainen 72h kotivara on, mitä se sisältää?
Kommentit (397)
Kotivarana on kuivaelintarvikkeita; papuja, makaronia, jauhoja, kahvia, muusijauhetta, sieniä yms. + runsaasti erilaisia säilykkeitä, juureksia ja hilloja kellarissa, kaksi pakastinta. Vettä saadaan sähköttäkin omasta kaivosta. Talossa on edelleen pari puu-uunia ja kalusteisiin piilotettuna keittiössä on jopa puuhella, mikä voidaan katastrofin iskiessä kaivaa esiin ja ottaa käyttöln. Polttopuita löytyy tietysti myös ja tulentekovälineitä. Meillä on myös asuntoauto ja siinä kaasupullot ja kaasuliesi + kaksikin kemiallista vessaa, lisäksi pari kannellista ämpäriä. Kannettava patteriradio + pattereita, taskulamppuja ja kynttilöitä.
Retkikaapissa on kaikenlaista, millä selviää retkiolosuhteissa: villavaatetta, talvikerrastoja, tuubihuiveja ja pipoja ym, otsalamppuja, pattereita, kynttilöitä, tulitikkuja, makuupusseja, trangia ja polttoainetta, retkiastiasto, rautalankaa, remmejä, jeesusteippiä, vähän työkaluja, isoja ja pieniä muovipusseja/säkkejä, käsidesiä, vauvanpyyhkeitä yms. Retkeilemään ja mökkeilemään helppo lähteä ja jos tulisi sähkökatko tm. ei tarvitsisi etsiä eri paikoista. Vettä on muutama tonkka. Ruokaa on kaapissa (pikapuuroja, säilykkeitä, pastaa, nuudelia, bulguria, pähkinöitä, näkkäriä, keksejä tulee käytettyä ja ostettua aina kaappiin) ja pakastimessa. Ruokaa tekisin trangialla, grillillä tai takassa. Bensaa pitää olla tankissa mielellään ainakin puoliväliin ja käteistä sen verran, että pärjää jos kortinlukijat menisi jumiin. Patteriradio ja 2 virtalähdettä. Kirjoja, lehtiä, pelejä, kaikenlaista tekemistä yksin tai kavereiden kanssa. Tärkeimpänä kokemukset retkiltä ja yksin pärjäämisestä ja että on vähän miettinyt etukäteen esim. miten pitäisi olohuoneessa lämmön (takka, kynttilät, ihmiset, turhien oviaukkojen peittäminen muovilla esim.), miten järjestää ruuan ja vessa-asiat ja hygienian. Viimeksi joululomalla oli sähkökatko ja sai olla erityisolosuhteissa :D
Oon varautunut rivarissa muutamaksi päiväksi siihen, että vessa ja sähköt ei toimi. Pystymme itse lämmittämään ruokia ja nukkumaan melko kylmässäkin. Jos menee pakkaselle, niin täytyis vielä hankkia vähän parempi makuualusta yhden solumuovisen lisäksi. Makuupussin pitäisi kestää noin 20 asteen kylmyys, mutta ei sitä voi jääkylmän sängyn patjan päälle laittaa. Pitäis olla kunnollinen eristävä alusta.
On pullovettä, kuivaruokaa, säilykkeitä, tulitikkuja ja muita tulentekovälineitä, öljyllä ja kaasulla toimivat retkikeittimet, vrilli, risukeitin, polttoainetta kaikkiin. On myös varavessa ja siihen sopivia jätepusseja.
Kolme päivää pärjää makarooneilla ja jauhelihalla vaikka. Pakastimessa on kalapuikkoja ja vihaneksia. Mutta oikea kotivaraa pitää olla kuten wc paperia jota minulla on 400 rullaa. Sitten on sytkäreitä, tulitikkuja, klapeja, kamina joka kestää 15 vuotta ainakin. Iso telttakin on. Ihmiset ei ajattele että kotona ei välttämättä voi asua jos sota syttyy. Pitää olla teltta ja kamina jolla teltan saa lämpimäksi kylmällä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme päivää pärjää makarooneilla ja jauhelihalla vaikka. Pakastimessa on kalapuikkoja ja vihaneksia. Mutta oikea kotivaraa pitää olla kuten wc paperia jota minulla on 400 rullaa. Sitten on sytkäreitä, tulitikkuja, klapeja, kamina joka kestää 15 vuotta ainakin. Iso telttakin on. Ihmiset ei ajattele että kotona ei välttämättä voi asua jos sota syttyy. Pitää olla teltta ja kamina jolla teltan saa lämpimäksi kylmällä.
Sen 3 päivän jälkeen ei tule mitään ruokatarjoilua, kannattaa varautua huomattavasti pidempään. Se 3 pv on vain aika, jossa ehditään antaa suositus evakuoitua omin neuvoin jonnekin mökille tai sukulaisiin, ja järjestetään evakuointi laiuosvanhuksille jne, jotka eivät itse pysty. Ja 3 päivässä pitää olla taloyhtiön väestösuoja tyhjennetty roinasta ja otettu käyttöön.
72 tuntia seisoo vaikka käsillään. Siihen mitään varautumisia tartte.
Vierailija kirjoitti:
72 tuntia seisoo vaikka käsillään. Siihen mitään varautumisia tartte.
Mitä sinä luulet, että tapahtuu sen 3 päivän jälkeen?
Etkö käsitä, että kotiisi ei tule mitään apua, eikä tule julkista ruuanjakelua tms.
Ilman juotavaa et tosin ole hengissä enää 3 päivän jälkeen, joten nuo loput ovat teoreettisia kysymyksiä.
Myös talo jäähtyy kylmäksi jo vuorokaudessa talvipakkasella ilman sähköä.
Missä te säilytätte näitä? Meillä olisi autotalli, mutta pelkään että hiiret söis jos sinne vie ruokatarvikkeita. Ainakin söivät itsensä koiranruokasäkistä sisään kun ostin ison 12kg säkin josta täydentää. Kaappeihin ei kämppään mahdu.
PelotelkAA PELOTELKAA siitä nuorisokin tykkää, mun kämppään ei mahdu mitään kotivaraa on sen verran pieni yksiö, itsekkäät ihmiset pitää huolen vain itsestään ja omistaan menevät mökille, täällä taloyhtiössä kukaan ei auta toinen toista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen 3 päivän jälkeen ei tule mitään ruokatarjoilua, kannattaa varautua huomattavasti pidempään. Se 3 pv on vain aika, jossa ehditään antaa suositus evakuoitua omin neuvoin jonnekin mökille tai sukulaisiin, ja järjestetään evakuointi laiuosvanhuksille jne, jotka eivät itse pysty. Ja 3 päivässä pitää olla taloyhtiön väestösuoja tyhjennetty roinasta ja otettu käyttöön.
Tuleeko sullekaan mieleen että kaikilla ei ole mökkiä, sukulaisia yms jonne mennä ja evakoitua.
Aggregaatti eli tärkein mulla ja bensaakin.
Vierailija kirjoitti:
Missä te säilytätte näitä? Meillä olisi autotalli, mutta pelkään että hiiret söis jos sinne vie ruokatarvikkeita. Ainakin söivät itsensä koiranruokasäkistä sisään kun ostin ison 12kg säkin josta täydentää. Kaappeihin ei kämppään mahdu.
Pari vesi tonkkaa mahtuu konehuoneeseen ja taistelumuonalaatikko mahtuu ulkovaraston hyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti mahtuu, kun yksiöönkin mahtuu! Ruokatarpeet keittiöön normaaliin kaappiin,,vesipulloja mm roskiskaapin perälle ja siivouskaapin lattialle. Miten paljon tilaa sinulla oikein vie otsalamppu? Eikö sinulla ole kotona lääkkeitä nyt missään?
Kotivara ei ole ylimääräinen kasa tarvikkeita koskemattomana jossain vaan sitä, että kotona on normaalien tarvikkeiden varasto, josta on hyötyä myös poikkeusoloissa. Yhdessä asunnossa säilytin isoja vesitonkkia kylpyhuoneessa, mutta onneksi nyt ei tarvitse siellä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa säilyttää ruokatarvikkeita autotallissa, mutta kukin tavallaan. Minulla kuten useimmilla on keittiössä kaappi, jossa on esim nuudeleita, hernistä, näkkäriä ja tonnikalaa. Kun syön jotain niistä, ostan uusia tilalle. Olisi hyvin hankalaa käydä hakemassa näkkäriä autotallista, kun tekee iltaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
PelotelkAA PELOTELKAA siitä nuorisokin tykkää, mun kämppään ei mahdu mitään kotivaraa on sen verran pieni yksiö, itsekkäät ihmiset pitää huolen vain itsestään ja omistaan menevät mökille, täällä taloyhtiössä kukaan ei auta toinen toista
Ihan varmasti mahtuu, minunkin yksiööni mahtuu. Laita pari vesipulloa esimerkiksi roskiskaappiin tai kylppärin nurkkaan, ellet muuta paikkaa keksi.
"Tuleeko sullekaan mieleen että kaikilla ei ole mökkiä, sukulaisia yms jonne mennä ja evakoitua."
Hohhoijaa. Ei minullakaan ole. Sitä tärkeämpää on varautua ITSE. Siksi kannattaa olla mahdollisimman iso kotivara itsellä. Ja kannattaa miettiä etukäteen, minne sitten menisi ja miten siihen voisi varautua, jos pitäisi lähteä jonnekin kotoa. Joko väestösuojaan tai bussilla jonnekin evakuoitumiskeskukseen nukkumaan hätämajoituspatjalla jonkun koulun liikuntasalin lattialla. Hyvä reppu nyt ainakin ja itse mietit, mitä silloin tarvitsisit näissä eri skenaarioissa. Varautuminen on AJATTELUA etukäteen ja jos sen perusteella huomaa jotain puuttuvan, sen hankkimista.
2kpl 10l vesitonkkaa ja laatikollinen usa:n armeijan taistelumuonapakkauksia. Laatikossa 12 ateriaa.