Miksi jotkut PS äänestävät suomenruotsalaista Stubbia, jonka vaimonkin mielestä suomen kieltä vaaditaan turhaan?
KL: Stubbin vaimon mielestä suomen kieltä vaaditaan turhaan
Ulkoministeri Alexander Stubbin (kok) vaimo Suzanne Innes-Stubb moittii työnantajia siitä, että he vaativat suomen kielen osaamista silloinkin, kun sitä ei työtehtävissä tarvita, kertoo Kauppalehti.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se puhuu omasta puolestaan, koska itse ei ole oppinut eikä opi suomea. On jo sen verran vanha rouva, ettei opi. No hänhän tienaa 200.000 euroa eli ei pienten rahojen perään ole. Eikä aio edes edustaa juuri lainkaan.
Kyllä hän osaa suomea.
Ei osaa kovin hyvin, eikä varmaan mielellään edes opiskele sitä. Miksi hän sen tekisi, koska luultavasti töissä pärjää englannilla. Missä hän muuten suomea olisi oppinut, jos kerran kotona on puhunut ruotsia tai englantia miehensä kanssa. Ei tuon ikäinen edes opi niin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei presidentin äidinkielellä/kotikielellä ole minulle mitään merkitystä. Teen äänestyspäätökseni ihan muiden syiden perusteella.
Kyllä pitää pressan olla suomenkielinen. Suomen kieli Suomen mieli.
Stubb puhuu kyllä suomea ihan yhtä hyvin kuin ruotsiakin. Puhuu sujuvasti myös englantia, saksaa ja ranskaa ja auttavasti italiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse äänestin ensimmäisellä kierroksella Essayahia mutta nyt Stubbia. Ei haittaa, hän on komea ja muutenkin edustava.
Totta. Lisäksi hänen vaimonsa on täydellinen esimerkki siitä kuinka Suomessa on ulkomaalaisella, koulutetulla ihmisellä kaikki mahdollisuudet rakentaa itselleen menestyksekäs ura vaikka täysin päinvastaista kuvaa vasemmisto yrittääkin Suomesta ulospäin antaa.
Ei läheskään kaikilla koulutetuilla ole mahdollisuutta rakentaa hyvää elämää Suomessa. Siihen tarvitaan kyllä suhteita, mutta luultavasti Stubbin kokokkariystävät yms ovat auttaneet. Toki Kone on kansainvälinen yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vihreitä kohtaan tunnettu viha on niin armotonta, että ylittää kaiken muun.
Vihaa vaan, maapallon keskilämpötila ensimmäistä kertaa mittaushistorian aikana kokonaisen vuoden 2023 1,5 astetta korkeampi kuin esiteollisena aikana. No mitä tarkoittaa.
Kannattaa kysellä Kaliforniasta, Espanjasta, Italiasta, Kreikasta, Pakistanista mitä meinaa.
Kohta on ilmasto- ja puhtaan juomaveden pakolaiset Euroopan rajoilla. Tilanne kohta kuin Mad Max elokuvissa. Minkälaisen maapallon jätämme jälkipolville. No Venus planeetan oloja voi tutkiskella miltä tulevaisuus voi pahimmassa tapauksessa tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei presidentin äidinkielellä/kotikielellä ole minulle mitään merkitystä. Teen äänestyspäätökseni ihan muiden syiden perusteella.
Stubb puhuu kyllä suomea ihan yhtä hyvin kuin ruotsiakin. Puhuu sujuvasti myös englantia, saksaa ja ranskaa ja auttavasti italiaa.
Onkohan näin, koska mieluummin puhuu kotonaan ruotsia. Taitaa kuitenkin olla mieluisempi kieli se ruotsi. No englanti ja ruotsia melkein kaikki puhuu. Saksaa ja ranskaa ei ole niin välttämätöntä osata, koska näiden maiden päättäjät osaavat myös englantia. Lisäksi ruotsia äidinkielenään puhuvan on helpompi oppia muita sukulaiskieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se puhuu omasta puolestaan, koska itse ei ole oppinut eikä opi suomea. On jo sen verran vanha rouva, ettei opi. No hänhän tienaa 200.000 euroa eli ei pienten rahojen perään ole. Eikä aio edes edustaa juuri lainkaan.
Kyllä hän osaa suomea.
Ei osaa kovin hyvin, eikä varmaan mielellään edes opiskele sitä. Miksi hän sen tekisi, koska luultavasti töissä pärjää englannilla. Missä hän muuten suomea olisi oppinut, jos kerran kotona on puhunut ruotsia tai englantia miehensä kanssa. Ei tuon ikäinen edes opi niin nopeasti.
Miksi ihmeessä hänen pitäisi puhua oman äidinkielensä lisäksi sujuvasti sekä suomea että ruotsia joista kumpainenkin on virallinen kieli Suomessa?
Ja onko tämä kielitaito-velvollisuus muillakin maahan muuttaneilla ulkomaalaisilla vaiko vain tällä rouva Innes-Stubbilla? Osaatko muuten itse sujuvasti nämä meidän kaksi virallista kieltä vai onnistuuko ihmisten morkkaaminen sinulta vain suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas vihervassarit hölöttää paskaa tulevasta presidentistä. Menkää TÖIHIN.
Ne on töissä ja palkka tulee ruplina.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas vihervassarit hölöttää paskaa tulevasta presidentistä. Menkää TÖIHIN.
Iltaseitsemältä? Vastahan tässä pääsi töistä.
Vierailija kirjoitti:
Kateus on kaamea tauti. Varsin hyvää suomea Suzanne puhui ainakin tuossa puoli seitsemän-ohjelmassa tänään. Jos puhuu vielä tuota paremmin ruotsia niin on huomattavasti kielitaitoisempi kuin suurin osa suomalaisista joille suomi/ruotsi on äidinkieli.
Ja ihan oli pakko googlata "vanhan rouvan" ikä ja hän on kyllä ikäistään nuoremman näköinen, koska olisin veikannut max 50-vuotiaaksi. Onkin näemmä 54-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse äänestin ensimmäisellä kierroksella Essayahia mutta nyt Stubbia. Ei haittaa, hän on komea ja muutenkin edustava.
Totta. Lisäksi hänen vaimonsa on täydellinen esimerkki siitä kuinka Suomessa on ulkomaalaisella, koulutetulla ihmisellä kaikki mahdollisuudet rakentaa itselleen menestyksekäs ura vaikka täysin päinvastaista kuvaa vasemmisto yrittääkin Suomesta ulospäin antaa.
Ei läheskään kaikilla koulutetuilla ole mahdollisuutta rakentaa hyvää elämää Suomessa. Siihen tarvitaan kyllä suhteita, mutta luultavasti Stubbin kokokkariystävät yms ovat auttaneet. Toki Kone on kansainvälinen yritys.
Sellaiset naisvihat sieltä sitten. Tietenkin nainen on menestynyt täällä vain siksi, että miehellä on kokkariystäviä eikä suinkaan siksi että on itse osaava ja koulutettu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan näin, koska mieluummin puhuu kotonaan ruotsia. Taitaa kuitenkin olla mieluisempi kieli se ruotsi. No englanti ja ruotsia melkein kaikki puhuu. Saksaa ja ranskaa ei ole niin välttämätöntä osata, koska näiden maiden päättäjät osaavat myös englantia. Lisäksi ruotsia äidinkielenään puhuvan on helpompi oppia muita sukulaiskieliä.
Oli miten oli, niin puhuu ainakin presidentin työn kannalta riittävän hyvää suomea.
Tässä perustelu, minkä vuoksi äänestän Stubbia, vaikken kokoomusta yleensä äänestä. Äänestän Persusuomalaisia pilkkaavia Vihervasemmistolaisia vastaan. Ja varsinkin sen äänitorvea vihervasemmistolaista Mediaa vastaan. Esim. tästä syystä:
Vaaleihin kolme päivää. Yle kertoo pääuutislähetyksessään, kuka presidentinvaaliehdokkaista on inhokki, ja miten tätä vastaan kannattaa taktioida. Kun tutkija puhuu "inhokista", uutiskuva näyttää Halla-ahoa. Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut PS äänestävät suomenruotsalaista Stubbia, jonka vaimonkin mielestä suomen kieltä vaaditaan turhaan?
Luulen sen johtuvan suurimmaksi osaksi näistä valheista, joita vihervasemmisto tälläkin palstalla Stubbista ja hänen perheestään levittää. Osa johtuu varmasti siitä kiusaamisesta ja maalittamisesta, jota vihervasemmisto on kutsumiinsa rasse-nasse -persuihin kohdistanut vuosikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän osaa suomea.
No, kaikki eivät ole yhtä hitaita oppimaan kuin Haavisto, joka ei ole edennyt ylioppilastodistuksesta juurikaan eteenpäin.
Sen sijaan Stubb ja vaimonsa ovat opiskelleet, toinen juristiksi, toinen väitellyt tohtoriksi ja molemmat opetelleet lukemattoman määrän eri kieliä. Lisäksi Stubb urheillut paljon ja menestyksekkäästi sekä kasvattaneet kaksi lasta ja tehneet haasteellista ja mielenkiintoista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pysty Suomessa tekemään, kuten Haavisto, eli pääsemään pelkällä ylioppilastodistuksella tuohon asemaan. Suomessa ei pääse edes siivoojaksi pelkällä ylioppilastodistuksella. Voikin kysyä millä suhteilla Haavisto on päässyt etenemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreitä kohtaan tunnettu viha on niin armotonta, että ylittää kaiken muun.
Ennemminkin suurta ihmetystä, koska vihreät vaativat muilta sellaista mitä eivät itse toteuta alkuunkaan. Esimerkiksi Pekka Haavisto asuu kahdestaan puolisonsa kanssa 400 neliön lukaalissa Kulosaaressa. Ei kovin ekologista. Keräilee kuplavolkkareita. Ei kovin ekologista. Molemmat tykkäävät (haastattelujensa mukaan) lennellä pitkin Eurooppaa. Ei kovin ekologista.
Vihreät ovat lähinnä keskittyneet sukupuolen moninaisuuteen ja muut ilmastonmuutoksen torjumiseen. Sellainen ei herätä minkäänlaista luottamusta vihreiden toimia kohtaan.
Stubbilla on miellyttävä vaimo. Se helpottaa Stubbin äänestämistä. Toinen syy on Haaviston kannattajat. Ja "se" on vasta kolmas syy, ei kun neljäs. En halua pelkkää ylioppilasta presidentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä Haaviston kannattajien harrastama mustamaalaus ja jatkuva mölinä aikaan sai sen tilanteen, että mä olen jo alkanut symppaamaan Stubbia vaikka aiemmin en voinut sietää koko tyyppiä.
Saas nähdä jaksanko lähteä sunnuntaina äänestämäänkin.
Is this what I should know.
Nyt tiedän, että jaksan. Kiitos avustasi.