Miksi monet aikuiset kehuskelevat sillä, kuinka ovat lapsena joutuneet hoitamaan pikkusisaruksia kun vanhemmat ovat olleet reissussa tms
Onko siinä mitään hienoa, jos 7-vuotiaana joutuu viikon ajan huolehtimaan pienemmästä sisaruksesta?
Kommentit (8)
Käy sääliksi mo ilapsiset perheet. 3 on jo sellainen lauma, että kyllä siinä joutuu aikuisten töitä tekemään, vaikka vanhemmalla olisi hyvä tahto hoitaa asiat itse
Se on varmaan ollut tosi mieleenpainuvaa, koska ylittänyt oman ymmärryksen.
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi mo ilapsiset perheet. 3 on jo sellainen lauma, että kyllä siinä joutuu aikuisten töitä tekemään, vaikka vanhemmalla olisi hyvä tahto hoitaa asiat itse
Mun perheessä ei jouduttu tekemään.
Mitä siinä on kehuskelemista? Ennemminkin se oli hyväksikäyttöä.
En nyt sentään 7-vuotiaana, mutta kymmenen vanhasta hoidin vauvaa aina tarvittaessa ja sitä tarvetta oli paljon. Kun 18-vuotiaana muutin pois kotoa, siihen loppui hoitovastuu. Mutta eihän 8-vuotias enää sellaista hoitamista tarvitsekaan.
Äidin mielenterveysongelmat oli syynä, sen takia minä istuin katsomassa vielä leikkikoulun ja alakoulun joulu- ja kevätjuhlatkin, että oli joku perheestä paikalla. Se lähensi tietysti meitä sisaruksia hyvin paljon.
Äiti tervehtyi sittemmin, mutta juuri ne veljen varhaisimmat vuodet osui siihen sairaus vaiheeseen. En oikein voi mitään lievälle katkeruudelle, minun teini-ikäni olisi kaivannut jotain muuta kuin vastuunottoa pikkulapsesta, mutta siinähän ne vuodet meni.
Se oli 60-luvulla, ei silloin mitkään lastensuojelut mihinkään puuttuneet. Oliko sellaista niin olemassakaan, en tiedä. Syrjä kylillä vielä asuttiin. Sain minä kouluni kuitenkin käytyä, mutta ei kovin hyvin arvosanoin.
Olen kuudesta lapsesta vanhin ja ikäero seuravaan on 4 vuotta. Olen joutunut huolehtimaan nuoremmista sisaruksistani jo 6-7 vuotiaasta alkaen. Eniten kuului tehtäviini olla heidän kanssaan ulkona ja vahtia heitä pihalla. Oli kurjaa, kun kaverit saattoviat leikkiä kaikenlaista tai vaikka pyöräillä ja minut oli nakitettu hiekkalaatikolle.
Moni sellainen asia mikä nykyään on lasun paikka oli ennen kypsyyden merkki.