Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iittalan kopioidut kupit. Miksei design-"jätit" osaa keksiä uutta?

Vierailija
07.02.2024 |

Iittala on vuosikymmenet myyneet samaa kamaa. Tuntuu ettei nykysuunnittelijat osaa keksiä mitään uutta. 

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/cd005da6-9779-4bc9-8081-58a…

Näinhän kävi Marimekollekkin joitain vuosia sitten. Uusi kuosi olikin kopioitu jonkun itäeurooppalaiselta (jos oikein muistan) taiteilijalta. Muistatteko? Sen jälkeen on taas ollut vain unikkoa.

Eikö tämä avuttomuus ole jo naurettavaa? 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksittäinen suunnittelija tuonkin plagioinnin takana on. Mutta virhe on siinä, että se päästetään kaiken valvonnan jälkeen tuotantoon. Janni epäonnistui. Ja vielä isompi virhe on iittalan vähättelevä asenne. Oksettava yritys.

Vierailija
2/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa tuhannet tehtaat louskuttavat kahvikuppeja ja tekstuurikankaita. Joskus tulee toisintoja, vaikkei olisi tarkoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukit kuin kaksi marjaa värityksenkin osalta . Noloa.

Vierailija
4/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki paukut meni logoon , mukien suunnitteluun ei riittänyt.

Vierailija
5/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yksittäinen suunnittelija tuonkin plagioinnin takana on. Mutta virhe on siinä, että se päästetään kaiken valvonnan jälkeen tuotantoon. Janni epäonnistui. Ja vielä isompi virhe on iittalan vähättelevä asenne. Oksettava yritys.

Mutta onhan sekin vähän outoa, että uusia mallistoja tulee ulos ehkä kerran kymmenessä vuodessa. Niitä samoja klassikoita tyrkytetään päätuotteina vuodesta toiseen. Niiden jälkeen ei ole tullut ulos mitään mitä kukaan muistaisi. Ja Marimekko sama.

Ap

Vierailija
6/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, suomalainen design on kieriskellyt pohjamudissa vuosikymmeniä jo. Samaa bigerkaipaista ja ainoalvaraaltoa myydään aina vaan ja pilipalimaissa teetettynä hirviään hintaan.

Mistä johtuu, että mitään uutta ei tule? Ei edes yritetä vaan kopioidaan.

Vierailija
7/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yksinkertaisempi juttu sitä varmemmin joku on jo suunnitellut samantapaisen jutun. Mutta tässä on kyllä räikeästi samanlainen, väreineen ja muotoineen ja pelkästään korvan pyöristys puuttuu. Joku viittasi marimekkokohuun, siinä taas kuva oli sen verran yksityiskohtaisesti samanlainen, että selvästi oli plagioitu.

Vierailija
8/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen hieman eri mieltä. Pitäisikö esim Iittalan lanseerata uusia sarjoja liukuhihnalta? Omasta mielestäni järkevää mielummin harvoin ja silloin kunnon panostus. Esim muutaman vuoden takainen Jasper Morrisonin Raami sarja oli onnistunut. Älytön ajatus, että uusia mallistoja suollettaisiin puolen vuoden välein vaateteollisuuden tapaan. Mielummin pitkät valmistustakuut tuotteille, jolloin kuluttaja tietää että voi täydentää astiasarjaa myöhemminkin niiden rikkoutuessa. Luonto kiittää.

Vierailija
9/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen hieman eri mieltä. Pitäisikö esim Iittalan lanseerata uusia sarjoja liukuhihnalta? Omasta mielestäni järkevää mielummin harvoin ja silloin kunnon panostus. Esim muutaman vuoden takainen Jasper Morrisonin Raami sarja oli onnistunut. Älytön ajatus, että uusia mallistoja suollettaisiin puolen vuoden välein vaateteollisuuden tapaan. Mielummin pitkät valmistustakuut tuotteille, jolloin kuluttaja tietää että voi täydentää astiasarjaa myöhemminkin niiden rikkoutuessa. Luonto kiittää.

Tämä siis vastauksena viestiin, jossa kritisoitiin sitä kun uusia astiasarjoja tulee niin harvakseltaan. 

Vierailija
10/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä yksinkertaisempi juttu sitä varmemmin joku on jo suunnitellut samantapaisen jutun. Mutta tässä on kyllä räikeästi samanlainen, väreineen ja muotoineen ja pelkästään korvan pyöristys puuttuu. Joku viittasi marimekkokohuun, siinä taas kuva oli sen verran yksityiskohtaisesti samanlainen, että selvästi oli plagioitu.

No on tämäkin yhtä selvästi kopio. Värit samanlaiset, korvan muoto ja kupin pyöreä muoto on sama. Kupissa on tosi vähän eri tapoja muotoilla se ja tehdä omanlainen, tässä ne kaikki on näillä kahdella samanlaiset. Ainoa ero on pinoutuvuudessa ja korva hieman terävämpi iittalalla. 

Vierailija
11/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo vuosikausia ihmetellyt, miksi esim. Arabia ei ole älähtänyt, vaikka muuan tunnettu suunnittelija on matkinut astioita suunnitellessaan vähän vanhempaa Arabian tuotantoa. Astiat eivät ole yksi yhteen, vaikka muodot eivät suuremmin poikkea. Väritys ja kuviot ovat suunnittelijan omaa kädenjälkeä. Sekö on pelastanut plagiointisyytöksiltä. 

Vierailija
12/13 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vuosikausia ihmetellyt, miksi esim. Arabia ei ole älähtänyt, vaikka muuan tunnettu suunnittelija on matkinut astioita suunnitellessaan vähän vanhempaa Arabian tuotantoa. Astiat eivät ole yksi yhteen, vaikka muodot eivät suuremmin poikkea. Väritys ja kuviot ovat suunnittelijan omaa kädenjälkeä. Sekö on pelastanut plagiointisyytöksiltä. 

Kuka ja millaiset astiat? Ei tule mieleen.

Vierailija
13/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella ilkeä ja halpamainen teko yksin tuotettaan valmistavaa kohtaan. Iso konserni röyhkeästi ottaa tuotteen valmistukseen ja vieläpä toisen henkilön suunnittelemana. Konserni törkeästi varastaa suunnittelun eikä tämä heillä ole ensimmäinen kerta. On hyvä että on klassikoita tuotannossa mutta uusien tuotteiden suunnitteluun olisi syytä palkata henkilöstöä joilla ammattitaitoa on! Uutta näkemystä ja haluttavia tavaroita, ei muilta varastettua aineetonta omaisuutta. Nyt toivoisin kaikkien laittavan iittalan boikottiin!!!