Helkama oiva polkupyörä. Kannattaako hommata?
Hintaa 600e. Halvemmallakin sais erimerkkisiä mutta helkama kotimainen laatutuote.
Kommentit (27)
Huonot puolet: Siinä on 26" renkaat, tarkemmin 54-584, joka on tehty entisajan irtohiekkatielle. Ei siis maailman kevein polkea, mutta menettelee kun pumppaa kovaksi. Sama koko on maitokärryssä. Optimi joka paikan rengas on mielestäni 28", tarkemmin 47-622. Koko, joka ei ole missään erityisen hyvä, mutta ei huonokaan.
Hyvät puolet: Tätä ei tarvitse koko ajan säätää ja pitää meisseliä perstaskussa. Voi veivata ensimmäiset 2 vuotta tekemättä muuta kuin pumpata ilmaa ja nastarengas eteen talvella. 2 vuoden jälkeen ketjun ja takahammaspyörän vaihto. Suosittelen välityssuhdetta 2. Jos edessä on 38, niin taakse 19 ja jos edessä on 44, niin taakse 22. 2 vuoden päästä myös tippakannulla 3 roiskausta öljyä takanapaan. Synteettinen vaihteistoöljy 75W80.
Minun suosikit ovat 3-vaihteinen tai 1-vaihteinen. Terveisin pyörökorjaamon pitäjä.
Minulla on Helkama Aino. Tein valintani ainoastaan ulkonäön perusteella. Raskas pyörä, ei mikään matkapyörä mutta oi miten ihana kauppakassi. Olen tyytyväinen mutta jos ajaisin pitkiä matkoja ostaisin niitä varten toisen pyörän.
Vanhanaikainen kaasuputkesta hitsattu neukkuromu. Osta halvin hybridi on nykyaikaa ja parempi ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Helkama Aino. Tein valintani ainoastaan ulkonäön perusteella. Raskas pyörä, ei mikään matkapyörä mutta oi miten ihana kauppakassi. Olen tyytyväinen mutta jos ajaisin pitkiä matkoja ostaisin niitä varten toisen pyörän.
Jos se on 3-vaihteinen ja ajat enimmäkseen ykkösellä, niin sinun pitäisi vaihdattaa taakse isompi hammasratas. Kakkosvaide on suoralla vedolla ja siten optimi käyttää. Ykkänen sitten hidastaa ja kolmonen jouduttaa, kakkosella suora veto läpi.
No miten on? Löytyykö helkamoita varastosta? Yhdessä oivassa jumiutui keskiö ja en tiedä mistä syystä, liekkö ruostetta ollut. Muuten on hyviä pyöriä jos huoltaa silloin tällöin. 1 vaihteinen pommin varma valinta ja myös puolustusvoimat käyttää tästä variaatiota.
Itsellä kokemusta vain 80-luvun suomalaisista polkupyöristä. Tunturi Vip oli hyvä ja kestävä pyörä, mutta kasvoin (ala-asteella sain sen) niin jouduttiin vaihtamaan isompaan se, tilalle tuli -87 kolmivaihteinen Nopsa joka oli ihan paska. Siitä hajosi kaikenlaisia pikkunippeleitä, lopulta kakkosvaihde (Torpedo) meni rikki ja ajot loppui joskus 90-91 kun poljinkampi katkesi ylämäkeen vedättäessä. Sain siinä kipeän osuman nilkkaan vielä.
Sen jälkeen menikin pitkän aikaa ennenkuin tuli seuraava polkupyörä itselle, vuonna 2008 ostin Maxi-Makasiinista Columbic Michigan merkkisen pyörän, mikälie maastopyörämäinen 21-vaihteinen pyörä jolla olen kesäisin ajellut huvikseni ja kävin vähän aikaa sillä töissäkin kun ei silloin kesällä 2008 meinannut löytyä mieleistä käytettyä autoa entisen vikojen ja ruosteen vuoksi paaliin menneen tilalle.