Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli kolme miljoonaa verkkoon kytkettyä hammasharjaa valjastettiin palvelunestohyökkäykseen.

Vierailija
07.02.2024 |

"Hammasharjoista löytyi niiden Java-pohjaisesta käyttöjärjestelmästä tietoturva-aukko, jonka avulla rikolliset saivat niiden toimintoihin täydet pääsyoikeudet. Hammasharjat saattoivat käyttäjänsä mielestä toimia edelleen aivan oikein, mutta rikolliset käyttivät niitä samalla pieninä, suojaamattomina, verkkoon kytkettyinä tietokoneina."

Miksi tähän ei puututa? Käyttäjät pitäisi velvoittaa huolehtimaan suojauksesta ja valmistajat päivityksistä. Jotain sääntelyä tähänkin tarvitaan.

https://dawn.fi/uutiset/2024/02/06/aly-hammasharja-ddos

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä kukaan tietää mitä kaikkea dataa mikäkin vehje pystyy keräämään äänestä lähtien.

Vierailija
42/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä it-alalla varsinkin on paljon ihmisiä jotka suhtautuvat täysin kritiikittömästi teknologiaan. Kaiken pitää olla uutta ja älykästä. Vaikka itsekin olen alalla, tämä tuntuu täysin typerältä.

Olen jo eläke iässä ja kohta 70v, en kertakaikkiaan uskalla tuudittautua mihinkään älyjuttuun, ilman että OSAAN sen kanssa toimia! Mä en ymmärrä näitä huolettomia, eletään kuin pellossa ja viis veisataan ylläpidosta, salasana "1234 asdf koska ne mulla on ollu kakskytvuotta"

Käykää ihmeessä kansalaisten kyberturvallisuuskurssi!

https://opinto-opas.jyu.fi/2023/fi/opintojakso/itkp0007/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitä kukaan tietää mitä kaikkea dataa mikäkin vehje pystyy keräämään äänestä lähtien.

Tuskin noista kannattaa välittää pätkääkään, jos kantaa puhelinta koko ajan mukanaan.

Vierailija
44/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä it-alalla varsinkin on paljon ihmisiä jotka suhtautuvat täysin kritiikittömästi teknologiaan. Kaiken pitää olla uutta ja älykästä. Vaikka itsekin olen alalla, tämä tuntuu täysin typerältä.

Mun mielestä öäinvastoin. Itsekin it-alalla ja todella kriittinen asioiden suhteen. Lähtien siitä, mitä sovelluksia asennan puhelimeeni ja mitä tietoja sovelluksille luovutan.

Esim TikTokia ei ole, ei myöskään lidlin sovellusta, eikä jonkun kauppakeskuksen sovellusta. Yleisin syy. Jolla sovellukset putoavat pois on kuvien tai sijainnin käyttöoikeus.

Vierailija
45/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

IoT:n aiheuttamista ongelmista vastaa 100% tuotteiden valmistajat. Täysin älytön ajatus, että kuluttaja olisi jotenkin itse vastuussa hammasharjansa tietoturvasta :D Mitäs sitten kun joku varastaa sulta leipäveitsen ja tekee sillä kauheuksia? Sinun syy?

Vierailija
46/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hammasharjan täytyy olla verkossa?

Varmaan sama insinööri keksinyt, jonka mielestä on hyvä idea laittaa induktiolieden napit samaan tasoon levyn kanssa.

Vierailija
47/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaiset valmistajat pääsääntöisesti näitä verkkoon kytkettäviä laitteita valmistaa ja syy on selvä: heidän diktatuuri hallinto. Kiina pitää jo omaa kansaa tiukassa valvonnassa ja yrittää levittää valvontaansa myös länsimaihin. Kiinassa toimivien yritysten on pakko toimia Kiinan hallituksen hyväksi. Samasta syystä Huawein pääsy 5G-reititin länsimarkkinoille estettiin.

En ymmärrä ihmisiä jotka ostavat kiinalaisia sähköautoja. Onko se säästö sen arvoista, että menetät yksityisyyden ja tuet diktatuuria?

Vierailija
48/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun älyvessa keskustelee jääkaapin kanssa ja tuotoksen mukaan lisää kauppa listaan tarvittavat ostokset.

Älysänkyni taas kehottaa kääntämään kylkeä ja aamuisin patistaa jalkeille.

Autoni puolestaan ilmoittaa että lisääs jäähdyttimen nestettä ja muistuttelee huolloista.

Ajajana auto on kuin kuusivuotias, hetken pärjää mutta sitten autoo rupee pelottamaan ja vaatii että otan ratista kiinni.

Vierailija
49/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hammasharjan täytyy olla verkossa?

Varmaan sama insinööri keksinyt, jonka mielestä on hyvä idea laittaa induktiolieden napit samaan tasoon levyn kanssa.

Molempien seikkojen takana on ekonoomi, ei insinööri.

Sillä hammasharjan datalla voi olla arvoa ja ne kytkimet on halvinta laittaa siihen 

Halvinta on laittaa autoon yks kosketus näyttö eikä 50 katkaisijaa.

Vierailija
50/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseest

Vierailija
51/51 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkossa on nykyään myös telkkarit, jääkaapit, pesukoneet, imurit, autot... Siinä on hakkereillr pojat temmellyskenttää!

Meillä jääkaappi, pölynimuri, pesukone ja kuivuri ei kyllä ole mitenkään verkkoon yhteydessä.

Pesukoneeseen voi kyllä halutessa saada BT yhteyden mutta ei ole tarvetta siihen.

Kuivuri ei ole edes digitaalinen vaan manuaalinen

Imuri on ihan itse liikuteltava eli ei robotti.

Jääkaappi hyvin yksinkertainen, ovikin pitää itse avata ja katsoa mitä puuttuu.

Telkkari on kannettavan tietokoneen kanssa ainoat jotka on verkossa (kodin langaton) ja nekin vaatii reitittimen.

Sama ja lisänä manuaalinen hella josta käännellään nuppeja ja kellosta katsotaan paljonko menee aika kypsentämiseen. Ovikin aukeaa avaimella ja valot tulee päälle katkaisimesta .