Iittalan uusi ilme
Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.
Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta.
Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.
Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta.
Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.
Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten?
Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.
Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä.
Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?
Kommentit (2156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö muut Iittalan instaan? Sieltä näyttäisi hävinneen kaikki ja en nyt tiedä onko vika vain mulla.
Oiskohan tämä nyt sitten estetty käyttö? Saan vastauksen user not found ja ei näy seuraajat, seurattavat eikä kuvat. Iittala Korea ja Iittala Japani toimivat, mutta ei tämä tavallinen Iittala. Tietääkö joku?
Jos sut on estetty? Oletko kommentoinut sinne? Kyllä mä pääsin katsomaan normaalisti.
Niin vissiin. Laskeskelin aikaisemmin, että Iittalaa löytyy useamman tuhannen edestä kotoani (mm. 20 Taika-mukia), ja tuntuuhan tämä aika kurjalta. Olen tukenut firmaa ostmalla itselleni ja lahjaksi, ja nyt sitten blokataan. Aika jaskaa toimintaa. Loppui Iittalan osto minun osaltani. Kommenttien poistaminen on eri juttu kuin kokonaan estäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö muut Iittalan instaan? Sieltä näyttäisi hävinneen kaikki ja en nyt tiedä onko vika vain mulla.
Oiskohan tämä nyt sitten estetty käyttö? Saan vastauksen user not found ja ei näy seuraajat, seurattavat eikä kuvat. Iittala Korea ja Iittala Japani toimivat, mutta ei tämä tavallinen Iittala. Tietääkö joku?
Jos sut on estetty? Oletko kommentoinut sinne? Kyllä mä pääsin katsomaan normaalisti.
Niin vissiin. Laskeskelin aikaisemmin, että Iittalaa löytyy useamman tuhannen edestä kotoani (mm. 20 Taika-mukia), ja tuntuuhan tämä aika kurjalta. Olen tukenut firmaa ostmalla itselleni ja lahjaksi, ja nyt sitten blokataan. Aika jaskaa toimintaa. Loppui Iittalan osto minun osaltani. Kommenttien poistamin
Voithan sä laittaa niille sähköpostia aiheesta.
Mun arveluni on, että iittala tähtää ulkomaan markkinoille, eikä enää kaipaa suomalaisten rahoja.
En ole markkinointiasiantuntija mutta niiden nykyisen ig ei näytä yhtään houkuttelevalle eikä kiinnostavalle. Ei varmaan innosta laatutietoisia ulkkiksiakaan tuommoinen räpellys.
Käsittääkseni koko katastrofi henkilöityy siihen uuteen taiteelliseen johtajaan joka vain päätti vetää aivan kaiken vessasta alas. Tuosta vain ja niin se kävi.
sylkäistään kaiken entisen päälle ja toivotaan parasta. Tulevatkohan koskaan järkiinsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vissiin. Laskeskelin aikaisemmin, että Iittalaa löytyy useamman tuhannen edestä kotoani (mm. 20 Taika-mukia), ja tuntuuhan tämä aika kurjalta. Olen tukenut firmaa ostmalla itselleni ja lahjaksi, ja nyt sitten blokataan. Aika jaskaa toimintaa. Loppui
Ei tupata jos ei tykätä. Jos firma blokkailee ostavat asiakkaat instastaan, kun eivät arvosta näiden mielipiteitä, niin en missään nimessä lähesty asianomaista yritystä. Tuli vain mieleen, että miten itse olisin markkinoinnista vastaavana toiminut. Olisinko ottanut yhteyttä asianomaiseen kommentoijaan ja kysellyt vähän tarkemmin mielipiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni koko katastrofi henkilöityy siihen uuteen taiteelliseen johtajaan joka vain päätti vetää aivan kaiken vessasta alas. Tuosta vain ja niin se kävi.
sylkäistään kaiken entisen päälle ja toivotaan parasta. Tulevatkohan koskaan järkiinsä?
Taitaa olla arvovaltakysymys. Ymmärtäisin jos olisin ollut jotenkin hävytön tai häijy kommenteissani, kritiikki oli ihan rakentavaa (mielestäni). Kiitos Iittala. En unohda.
Onko tällaista aiemmin käynyt, että kommentoijia blokataan yhtiön sivuilta samaan malliin? Tai onko tämä tavallistakin?
Vierailija kirjoitti:
Kun ostajat loppuu. Sanoisin, että kyllä routa porsaan kotiin ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ostajat loppuu. Sanoisin, että kyllä routa porsaan kotiin ajaa.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vissiin. Laskeskelin aikaisemmin, että Iittalaa löytyy useamman tuhannen edestä kotoani (mm. 20 Taika-mukia), ja tuntuuhan tämä aika kurjalta. Olen tukenut firmaa ostmalla itselleni ja lahjaksi, ja nyt sitten blokataan. Aika jaskaa toimintaa. Loppui Iittalan osto minun osaltani. Kommenttien poistamin
Tästä kannattaa laittaa jo juttuvinkkiä lehteen! Ala-arvoista toimintaa yritykseltä.
Siis mitä helvettiä iittala?! En ole seurannut kohua, mutta pakko oli tulla katsomaan miten täällä vieläkin jaksetaan jatkaa tästä aiheesta.
Mutta siis, mitä helvettiä? Kävin katsomassa instan ja ainoa ajatus mitä nuo instakuvat herättää on, että iittala on ROSKAA.
Vierailija kirjoitti:
Taas jatketaan linjalla "piilota tuote kuvaan"
Mitä hittoa!?
Tämä koko Iittalan instagram on kuin joku huono parodia Iittalasta. Kenelle tämä sisältö oikein on suunnattu? Onko Iittalalla suunnitelmissa keskittyä tulevaisuudessa ensisijaisesti Nigerian markkinoille?
Varsinkin kun Instan kuvia katsoo kokonaisuutena, niin näyttää tosi karulta. Ei oikein tiedä mitä siinä katsoo: jotain remonttiaivua, yksinäisen miehen lifestyle, uuden valokuvaajan taiteellisia yritelmiä. Mutta missään nimessä ei tule mieleen, että katsoisi kuvia suomalaisesta johtavasta designfirmasta.
Näistä instakuvista tulee mieleen kaverin "taidekuvat" kun haki amikseen valokuvauslinjalle ;D
Ei päässyt sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas jatketaan linjalla "piilota tuote kuvaan"
Mitä hittoa!?
Tämä koko Iittalan instagram on kuin joku huono parodia Iittalasta. Kenelle tämä sisältö oikein on suunnattu? Onko Iittalalla suunnitelmissa keskittyä tulevaisuudessa ensisijaisesti Nigerian markkinoille?
Tätä minäkin kummastelen. Asun USA:ssa ja aikaisemmin mm. Nordstrom on myynyt Iittalaa. Nyt näyttäisi, että sinne ei ainakaan vielä ole uutuudet tuleet. Samoin Wayfair (suuri online sisustuskauppa) myi lähes kaikkia malleja, mutta nyt ei ole uutuuksia, vanhoja vain. Samoin Macys. Bed Bath and Beyond ei enää myy Iittalaa ollenkaan. Crate and Barrel myi aikaisemmin, mutta on tainnut tiputtaa Iittalan jo aikoja sitten. Touch of Finland ja Finnstyle vielä jotain myyvät, mutta ei kauheasti. Kenen kautta Iittala aikoo valloittaa Amerikan, tietääkö joku? Ehkä Afrikka on sitten se nouseva markkina. Hämmästyn jos Aasia innostuu näistä käytetyistä munakennoista ja maalisudeista.
Vierailija kirjoitti:
Näistä instakuvista tulee mieleen kaverin "taidekuvat" kun haki amikseen valokuvauslinjalle ;D
Ei päässyt sisään.
Ehkä pääsi sitten suuren suomalaisen yrityksen palvelukseen.
Nyt on pakko myöntää, että uudistus on mennyt pieleen. Olen kommentoinut ketjussa aiemmin muutoksen puolesta. Siis siinä vaiheessa kun porukka äläköi tuosta logosta. Nyt kävin katsomassa tuon instagram-sivun sekä uudet malliston ja pakko myöntää että hinnoittelu on ihan järjetöntä ja instagram lähinnä ahdistava.
Meillä on suvussa iittalan astiat kiertäneet eikä pelkästään seuraavalle sukupolvelle, vaan meillä on ollut tapana välillä sisarusten kesken vaihdella astiastoja. Mulla tekee oikeasti pahaa katsoa kuvaa tuosta kauniista vaasista johon on tungettu likaisia pensseleitä. Meillä näitä on vaalittu ja pidetty arvossa. Voin vain kuvitella miten äitini olisi suuttunut, jos isä olisi ottanut Aalto-vaasin pensseleitten säilytykseen... Suvussani on paljon käsityötaitoisia ihmisiä ja tietyillä tavaroilla on oma arvokkuutensa. Vaikka sen vaasin käyttötarkoitusta ei ole määritelty, niin ei sen 'arvokkuuteen' silti mikä tahansa sovi. Kukkia, hedelmiä, jotain kaunista ja arvostettavaa. Ei likaisia pensseleitä tai muuta törkyä. Sama koskee näiden astioiden säilytystä.
Alkuunhan nuo kuvat eivät olleet tälläisiä, vaan ihan hyvälaatuisia kuvia joissa toki oli ihmisten naamoja. Odotin kovasti jotain mielenkiintoista uutta suuntaa, mutta tämä näyttää ahdistavalta.
Aika tylyä käyttää vain yhtä mustaa mallia. Joo Afrikassa on suurin syntyvyys muttei se suoraan tarkoita että siellä olis Iittalalle just nyt markkinat. Menisivät sinne jonnekkin kelluviin slummeihin kuvaamaan miten iittalan mukeista juodaan niissä pikku veneissä missä on äiti ja kymmenen lasta. Olis todella aitoo ja rosoista taidekuvaa!
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun Instan kuvia katsoo kokonaisuutena, niin näyttää tosi karulta. Ei oikein tiedä mitä siinä katsoo: jotain remonttiaivua, yksinäisen miehen lifestyle, uuden valokuvaajan taiteellisia yritelmiä. Mutta missään nimessä ei tule mieleen, että katsoisi kuvia suomalaisesta johtavasta designfirmasta.
Totta. Kuvat herättävät sen tunteen, kun on kaverin tai sukulaisen luona kylässä ja tekisi mieli vain vähän järjestellä, mutta ei kehtaa kun ei ole oma koti. Häiritsee kuitenkin, se sotku.
Moni luulee, että tällä uudistuksella koitetaan vedota nuoriin. Olen 21-vuotias, mutta en varmaan sitten tarpeeksi nuori. Jos näillä yritetään vedota nuoriin, niin siinä tapauksessa tulee enemmänkin sellaiset "täti yrittää olla cool" vibat. Enpä keksi oikein ketään jota tälläinen estetiikka kiinnostaisi...
Selvä tapaus sitten. Eivät tykänneet mielipiteestäsi.